Linux desktop

Giorgos Keramidas keramida at ceid.upatras.gr
Fri Apr 3 19:09:46 EEST 2009

Bitkeeper: http://en.wikipedia.org/wiki/BitKeeper#License_concerns

> PS2: Καταλαβαίνω ότι εκεί στο FreeBSD οι έννοιες "χρήστης" και
> "developer" είναι κάπως περίεργα μπλεγμένες μεταξύ τους, οπότε δεν
> περιμένω να συμφωνήσουμε σε κάτι από τα παραπάνω :)

Σε κανένα free software λειτουργικό δεν είσαι _υποχρεωμένος_ να
συνεισφέρεις.  Για κάποιο λόγο έχω την εντύπωση ότι μπερδεύουμε την
«ελευθερία να συνεισφέρεις» με την «υποχρέωση να δώσεις κάτι για αυτό
που πήρες».

Το ελεύθερο λογισμικό (είτε το λένε Debian, είτε το λένε BSD) μπορεί να
μοιάζει πολύ με ένα «gift economy»[1,2], αλλά είναι λίγο διαφορετικός ο
τρόπος με τον οποίο αυτο-οργανώνεται η ίδια η gift economy από τον τρόπο
με τον οποίο αποδέχεται τη χρήση αυτών που παράγει από άτομα τα οποία
δεν είναι μέλη της.

Για παράδειγμα, είναι λογικό σε μια τέτοια μορφή κοινωνικής οργάνωσης να
έχει μεγαλύτερο «βάρος» η άποψη ενός μέλους όταν το συγκεκριμένο μέλος
έχει συνεισφέρει πολύ χρόνο, κόπο και τεχνογνωσία.  Αλλά αυτό σε καμία
περίπτωση δεν περιορίζει ποιός ή για ποιό λόγο θα χρησιμοποιήσει το
«πλεόνασμα» που προκύπτει από την δουλειά της κοινότητας.

Ακόμη κι αν κάποιος δεν έχει συνεισφέρει στην ανάπτυξη του Linux kernel,
μπορεί να τον τρέξει.  Ακόμα κι αν κάποιος δεν έχει γράψει ούτε ένα
manpage ποτέ στη ζωή του, μπορεί να διαβάσει αυτά που έχουν γράψει οι
άλλοι για να καταλάβει πως δουλεύει ένα πρόγραμμα.  Ακόμα κι αν δεν έχει
γράψει ούτε μία γραμμή κώδικα, μπορεί να χρησιμοποιήσει τα plugins ενός
audio player για να παίξει μουσική σε ένα πάρτυ που κάνει με τους
κολλητούς του, κοκ.

Το ίδιο ακριβώς ισχύει και για το Debian stable, το FreeBSD stable ή το
GNOME desktop.  Αν θέλεις «απλά να κάνεις μια δουλειά» και η δουλειά
αυτή καλύπτεται από ένα project σαν αυτά, είσαι ελεύθερος να πάρεις το
αποτέλεσμα του «πλεονάσματος» το οποίο προκύπτει από τη δουλειά της
κοινότητας.  Κι εκεί σταματάει η υπόθεση.  Κανείς δε θα έρθει να σου πει
αργότερα «Α κοίταξε να δεις φιλαράκι, επειδή βλέπω ότι στο σπίτι σου
έχεις το Linux στημένο πάνω από 10 χρόνια αλλά δεν έχεις γράψει ποτέ
ούτε μία γραμμή κώδικα, τώρα πρέπει να παρατήσεις τη δουλειά, τη γυναίκα
και το σπίτι σου, να πάρεις αυτά εδώ τα βιβλία με δικά σου έξοδα και να
συνεισφέρεις κάτι στον πυρήνα που τόσο καιρό χρησιμοποιείς αδιάντροπα».

Δεν «παίζει» έτσι το ελεύθερο λογισμικό.  Κι είναι _καλό_ που είναι
διακριτή και ξεχωριστή η _ελευθερία_ να χρησιμοποιήσεις κάτι, από τη
_δυνατότητα_ να το κάνεις και την _υποχρέωση_ να συνεισφέρεις κάτι στην
ανάπτυξή του.

Δεν είναι ούτε εφικτό, και πολύ πιθανόν δεν έχει καν νόημα, να γίνουμε
όλοι προγραμματιστές.  Από την άλλη, είναι πολύ χρήσιμο και θεμιτό να
μπορούμε να χρησιμοποιούμε όλοι τα καλά αποτελέσματα και το «πλεόνασμα»
που προκύπτει από τη δουλειά αυτών που είναι!

Οπότε δεν καταλαβαίνω γιατί έχεις ένσταση στο να πάρει κάποιος το Debian
stable και να στήσει σε μια σταθερή πλατφόρμα ένα file server.  _Μπορεί_
να το κάνει, και είναι υπέροχο που μπορεί.  Αυτό δεν τον υποχρεώνει όμως
να γίνει kernel hacker.  Κι αυτό είναι ακόμα πιο υπέροχο :-)

Ref.:

[1] Margaret S. Elliott.  `The Virtual Organizational Culture of
    a Free Software Development Community'.
    http://www.ics.uci.edu/~wscacchi/Papers/Open-Source-Research/OSSE3-Elliott.pdf

[2] http://www.catb.org/~esr/writings/cathedral-bazaar/