Re: GPL και ελληνική νομοθεσία

Nick Demou ndemou at gmail.com
Wed May 28 11:13:17 EEST 2008

On Wed, May 28, 2008 at 3:21 AM, Dimis2410 <dimis2410 at yahoo.gr> wrote:
> Καλησπέρα παιδια
> Θα ήθελα να μου δώσετε τα φώτα σας πανω στο συγκεκριμένο θέμα
> Είναι η αδεια αποδεκτή απο τα ελληνικά δικαστήρια?
> μπορείς να χρησιμοποιήσεις σε μια δίκη την GPL?
> δλδ εννοώ αν κάποιος παρει κώδικα απο σενα που αναπτύσεις ένα project με
> ανοιχτό κώδικα και τον κλείσει? θα μπορεις να τον κυνηγήσεις στα δικαστήρια?

ΑΝ

α) αυτό που σε ενδιαφέρει είναι να είσαι ασφαλής από περίπτωσεις
ξεκάθαρης παραβίασης της GPL δηλαδή: "κάποιος πέρνει τον κώδικα σου,
τον τροποποιεί λίγο ή πολύ και βγάζει ένα νέο προϊόν χωρίς να δίνει
άμεση πρόσβαση στον πηγαίο κώδικα"
β) δεν βρίσκεις ενδιαφέρον στις νομικές αναλύσεις αυτές καθ' αυτές
(δεν κρύβεις έναν νομικό μέσα σου)
γ) δεν θες να ασχοληθείς υπερβολικά αν το απεχθές συμβεί

τότε χρησιμοποίησε την GPL v2 (έχει επίσημη ελληνική μετάφραση) ή v3
(είναι the latest and greatest) και κάνε assign τα δικαιώματα σου στο
FSF (αυτό θα σου καλύψει το γ οπότε αν θες το παρακάμπτεις). Διάβασε
περισσότερα στο site του FSF

φυσικά μπορείς να το ψάξεις περισσότερο αν έχεις το χρόνο

λοιπά σχόλια:

- 99,99% δεν υπάρχει δικαστικό προηγούμενο στην Ελλάδα
- όποια άδεια χρήσης και να επιλέξεις θα υπάρχουν οριακές περιπτώσεις
(corner cases) όπου η νομική ερμηνεία θα είναι απροσδιόριστη εκ των
προτέρων (ακόμα και για την πρώτη BSD έχω δει διαφωνίες ως προς
κάποιες λεπτομέρειες απο έγκυρους νομικούς)
- σε όλες τις περιπτώσεις εμφανούς παραβίασης της GPL σε Ευρώπη και
Aμερική στις οποίες οι εταιρείες που υπέπεσαν στο παράπτωμα διώχτηκαν
εν τέλη σταμάτησαν την παραβίαση και ήρθαν σε εξωδικαστικό συμβιβασμό
με τον ιδιοκτήτη του copyright αποζημιώνοντας τον με τον έναν ή τον
άλλο τρόπο (επι το πλείστον --αν όχι αποκλειστικά-- πρόκειται για
περιπτώσεις όπου ο παραβάτης δεν δημοσίευε τροποποιημένο GPL πηγαίο
κώδικα)
- η νομική ισχύς τον βασικότερων όρων της GPL έχει αμφισβητηθεί μια
δυο φορές στο εξωτερικό. Οι ετυμηγορία του δικαστηρίου ήταν ξεκάθαρη
και στα όρια του χλευασμού για τους αμφισβιτίες (ψάξε στο groklaw.net
για αναφορές)
- από όλες τις άδειες χρήσης λογισμικού στον κόσμο αυτή η οποία
περιέχει τα περισσότερα ανθρωποέτη νομικών συμβουλών και επιθεώρησης
από νομικούς με τεράστια πείρα είναι η GPL v3 η οποία συντάχθηκε με
σκοπό να είναι συμβατή και σαφής για τις νομοθεσίες των περισσοτέρων
χωρών του κόσμου (και τουλάχιστον της Αμερικής και της Ευρώπης). ΟΜΩΣ
δεν υπάρχει ακόμα επίσημη ελληνική μετάφραση