μετα-θεωρίες σωστού και λάθους (was Re: Φιλικά ADSL modem για linux)

Giorgos D. Pallas gpall at ccf.auth.gr
Fri Sep 14 13:51:20 EEST 2007

V13 wrote:

>   Genika, mallon mperdeveis to 'mh sosto' me to 'lathos'. To oti den exei
> apodeixtei kati den to kanei lathos, alla oyte kai sosto. An einai lathos
> omos einai sxedon axristo.

(DISCLAIMER: το παρακάτω διαβάζεται με συνοδεία μπάφου)

Όλες οι μετα-θεωρίες περί του πότε και αν κάτι είναι λάθος ή σωστό,
είναι και οι ίδιες θεωρίες, και άρα απλώς θεωρίες. Έτσι οι περισσότερες
δηλώσεις αυτού του off-topic thread που παρατίθενται με τη μορφή 'δήλωση
- τελεία', είναι απλώς η γνώμη αυτού που την εκφέρει.

Για παράδειγμα εγώ δεν νομίζω ότι ισχύει το ότι αν κάτι είναι λάθος
είναι σχεδόν άχρηστο, γιατί απλά σε πολλές περιπτώσεις άλλος είναι ο
φορέας της γνώσης ότι κάτι είναι λάθος (και για τον ίδιο δεν κάνει apply
ο χαρακτηρισμός χρήσιμο-άχρηστο) και άλλος ο αποδέκτης του 'λάθους' αλλά
για τον οποίο το λάθος αυτό είναι χρήσιμο. Ο γιατρός που λέει σε κάποιον
που έχει καρκίνο ότι έχει τουλάχιστον άλλα 2 χρόνια ζωής, ενώ δεν έχει
ούτε 2 εβδομάδες, είναι ένα τρανό παράδειγμα λάθους το οποίο είναι
εξαιρετικά χρήσιμο. Και γενικότερα όπως είχαν παρατηρήσει και οι
Ρωμαίοι, mundus vult decipi, ο κόσμος αρέσκεται να αυταπατάται δηλαδή,
και αν αυτό είναι αναγκαία συνθήκη για να μπορεί ο πολύς ο κόσμος να
ζήσει, να μην τον ταΐζουμε το ιαματικό ψεύδος που του χρειάζεται;... Tί
να κάνουμε, όποιος έχει το στομάχι να αντέχει την αλήθεια, ας την
καταπιεί, οι άλλοι που δεν την αντέχουνε όμως, να τους την τρίψουμε στη
μάπα και να τους αφήσουμε να αυτοκτονήσουν; Εν κατακλείδι, συντάσσομαι
με το 'καλύτερα μια λανθασμένη θεωρία, παρά καμία' ('συντάσσομαι' εννοώ
ότι έτσι είναι, έτσι λειτουργεί ο κόσμος μας. Για τον εαυτό μου κρατώ
την πρακτική ότι καλύτερα καμία παρά μια λανθασμένη).

Γ.