Ένα άρθρo του CNN/Fortune για τις 235 πατέντες της MS που "παραβιάζει" το ΕΛΛΑΚ.

George Notaras gnot at g-loaded.eu
Wed May 16 21:12:05 EEST 2007

On Wed, 2007-05-16 at 19:09 +0300, Giorgos Keramidas wrote:

> ορίζει η GPL όμως.  δεν νομίζω ότι υπάρχει ποτέ περίπτωση να βρεθεί

Δεν διαφωνώ καθόλου. Οι ελευθερίες που ορίζει η GPL θα μπορούσε να πει
κανείς ότι είναι το υπέρτατο αγαθό όσον αφορά το λογισμικό. Αλλά, στην
πράξη, δεν αρκούν μόνο οι ελευθερίες. Θα πρέπει να λυθεί και το πρόβλημα
της χρηματοδότησης της κατασκευής του λογισμικού, το οποίο ούτε η GPL
ούτε ο κύριος Stallman λύνει. Είναι ολοφάνερη η διαφορά στην ποιότητα
μεταξύ των εργαλείων για τα οποία υπήρξε άμεση (σοβαρές δωρεές) ή έμμεση
(ανάπτυξη από ανθρώπους που πληρώνονται από εταιρίες για αυτόν ακριβώς
το λόγο) χρηματοδότηση.

Ένα παράδειγμα: Ορίζει κανείς κάτι στον Apache και στη συνέχεια ελέγχει
με τον browser αν δουλεύει σωστά η σελίδα, όχι γιατί ανησυχεί για τον
Apache, αλλά μην τυχόν έκανε κάποιο τυπογραφικό ή άλλο λάθος. Από την
άλλη, για παράδειγμα, κάποιος θα πρέπει να θυμάται: «στο evince είναι
που το ίδιο print-dialog δεν λαμβάνει υπόψη του το
"print-in-reverse-order" ή στο epiphany?» Είναι ακραίο παράδειγμα, αλλά
δείχνει σε τι σημεία μπορεί να φτάσει η διαφορά ποιότητας.

Ο ανοικτός κώδικας, για εμένα τουλάχιστον, είναι ο λόγος που πρωτίστως
ασχολήθηκα με το Linux. Με κάνει να νιώθω ασφαλής και να δείχνω
εμπιστοσύνη στο λογισμικό που χρησιμοποιώ. Επίσης, θα επιθυμούσα την
ευρύτερη χρήση λογισμικού ανοικτού κώδικα από τις κρατικές και μη
υπηρεσίες που διαχειρίζονται τα προσωπικά δεδομένα μου.

Αυτό δεν μειώνει τη σημασία του ελεύθερου λογισμικού, το οποίο θεωρώ
εξίσου σημαντικό. Το ΕΛ/ΛΑΚ δίνει ισότητα σε όλους και επιπλέον είναι
ένα "ονειρεμένο" μοντέλο για κατασκευή λογισμικού (όσο μπορώ να το κρίνω
αυτό). Αλλά όπως, ξαναέγραψα, δεν λύνει το πρόβλημα της χρηματοδότησης
αυτών που θα κατασκευάσουν το λογισμικό. Μόνο το τμήμα εκέινο του
ελεύθερου λογισμικού, που είναι χρήσιμο στον εταιρικό κόσμο, θα είναι
άριστης ποιότητας. Για τα υπόλοιπα δεν μπορεί να εγγυηθεί κανείς.

> πραγματικά «μία κοινή λύση που ικανοποιεί τους πάντες» όσο (ευτυχώς)
> υπάρχει κόσμος που θεωρεί την ελευθερία του πιο πολύτιμο αγαθό από μια
> προσωρινή ευχαρίστηση (επειδή π.χ. έπαιξε το flash ανέκδοτο που του
> έστειλε ο ξαδερφός του (εντελώς τυχαίο παράδειγμα)).

Ειλικρινά, και σε μένα φαίνεται δύσκολο έως ακατόρθωτο, αλλά, αν υπάρχει
η θέληση, μπορεί να βρεθεί μια συμβιβαστική λύση, όπως έχει βρεθεί για
τόσα άλλα. Δεν είναι ανάγκη να ικανοποιεί πλήρως τις δύο πλευρές, αλλά
τόσο, ώστε να τους επιτρέπει να συνυπάρχουν.

Όσο για τις ελευθερίες, δεν μπορώ να διαφωνήσω. Από την άλλη

> Γιατί πιστεύεις ότι θα πρέπει το ελεύθερο λογισμικό να προσαρμοστεί στο

Αυτό το γράφω επειδή ό,τι δεν προσαρμόζεται στο περιβάλλον, είναι
καταδικασμένο. Ως περιβάλλον δεν εννοώ την MS και το proprietary
λογισμικό, αλλά ολόκληρο τον κόσμο, στον οποίο τίποτα δεν είναι τσάμπα.
Ούτε το ελεύθερο λογισμικό. Κάποιοι αφιέρωσαν άπειρες ώρες και κάποιοι
αφιέρωσαν χρήματα για να γραφτεί.