Ένα άρθρo του CNN/Fortune για τις 235 πατέντες της MS που "παραβιάζει" το ΕΛΛΑΚ.

Manolis Kiagias sonicy at otenet.gr
Mon May 14 17:59:52 EEST 2007

George Notaras wrote:

> Καταρχήν, δεν είμαι ειδικός για το θέμα «πατέντες λογισμικού», οπότε οι
> διορθώσεις είναι περισσότερο από ευπρόσδεκτες.
>
> Αν προσπαθήσει να δει κανείς το θέμα όσο πιο ουδέτερα γίνεται, θα
> διαπιστώσει ότι οι θέσεις της κάθε πλευράς καταπατούν ελευθερίες της
> άλλης, κι αυτό γιατί κανείς από τους δύο δεν εργάζεται για την εύρεση
> λύσης, αλλά η κάθε πλευρά αποκλείει την άλλη. Προσωπικά, δεν με πείθουν
> τα επιχειρήματά τους.
>
> Για παράδειγμα, οι υπέρμαχοι των πατεντών δεν εξηγούν πώς θα αποφευχθούν
> τα μονοπώλια, η επιβίωση του δυνατότερου και, γενικά, η εξουδετέρωση των
> [...]
Το πρόβλημα είναι εκ φύσεως πολύ απλό, πατέντες λογισμικού δεν
διανοείται να υπάρχουν, εκτός αν μπορεί να γίνει πατέντα ο τρόπος
λειτουργίας και σκέψης του ανθρώπινου εγκεφάλου, η νόηση και η ανάλυση
ενός προβλήματος σε λογικά βήματα που οδηγούν στην επίλυση του. Δεν
μπορεί ένας νόμος να με εμποδίσει να σκέφτομαι όπως δεν μπορεί να
εμποδίσει και τη γή να γυρίζει. Άσχετα ότι ψήφισαν οι Αμερικάνοι τον
πρώτο (Θέλω να είμαι από μια μεριά όταν θα ψηφίσουν και τον δεύτερο)
Αυτό είναι κάτι εντελώς διαφορετικό από την "κλοπή κώδικα" που είναι
απλώς μια αντιγραφή με τρόπο όχι πολύ διαφορετικό από την φωτοτύπιση
ενός βιβλίου. Αν μιλάμε για αντιγραφή είναι πολύ απλό, στο open source ο
κώδικας είναι φανερός και αν υπάρχει αντιγραφή το μόνο που χρειάζεται
είναι αυτός που θίγεται να δείξει και αυτός τον κώδικα του για να γίνει
σύγκριση :) Κάτι που φυσικά καμιά εταιρία closed προιόντων  δεν είναι
διατεθειμένη να κάνει. Γιατί όμως; Αν όντως τους έκλεψαν τον κώδικα τότε
δεν έχει σημασία και αν τον δείξουν. Αν όχι, τότε δεν έχει νόημα να
φωνάζουν. Δεν μπορεί να έχω το source  κλειστού προγράμματος αν δεν το
έχω κλέψει. Αλλά αφού δεν το έχω πως το αντίγραψα; (Δες και το
http://www.showusthecode.com )

Το αστείο είναι ότι εταιρίες όπως τη Microsoft βγαίνουν τώρα και
φωνάζουν "κλέφτες κλέφτες" δείχνοντας το open source ενώ είναι γνωστό
ότι όλα τους τα λειτουργικά βασίζονται σε ιδέες που δεν είναι πρωτότυπες
και αν πράγματι κάποιος διεκδικούσε "πατέντες" δεν θα μπορούσαν καν να
υπάρχουν (DOS = περίεργη ομοιότητα με το CP/M, Windows = περίεργη
ομοιότητα με κάποιο γραφικό περιβάλλον Xerox, Apple κ.ο.κ). Ακόμα και
σήμερα τα XP έχουν κώδικα από το BSD (μπορεί κανείς εύκολα να το
διαπιστώσει με την εντολή findstr σε προγράμματα όπως ftp, nslookup κλπ. )

Έπειτα είναι ολοφάνερο ότι μια τέτοια μάχη δεν μπορούν να την κερδίσουν
και μεταξύ μας περίμενα περισσότερο insight από τον Bill Gates που
σίγουρα το γνωρίζει. Ο ίδιος άλλωστε παλιότερα είχε προτείνει στην Apple
να ανοιχτεί για να κερδίσει υποστήριξη από την ανεξάρτητη αγορά και τους
παραγωγούς hardware (
http://www.scripting.com/specials/gatesLetter/text.html ) και δεν μπορώ
να φανταστώ ότι αυτός ο άνθρωπος δεν βλέπει που πηγαίνουν τα πράγματα.
Μάλλον έχει πολλούς κακούς συμβούλους τελευταία. (Το δίχως άλλο το ίδιο
κακούς με αυτούς που συμβούλευαν τη μουσική βιομηχανία...)

Πέρα από το FUD πάντως που σκορπίζει η Microsoft αριστερά - δεξιά
(πετάει "άδειες" για να πιάσει "γεμάτες") δεν νομίζω ότι θα προχωρήσει
σε τίποτα παραπέρα εκτός αν θέλει να ξοδέψει πολλά δις και να πάρει την
τελική κατηφορά. ( Μη βιαστείτε να πείτε ότι είναι πολύ μεγάλη για να
κάνει μπαμ, γιατί πολύ απλά όσο μεγάλη και να είναι μπορεί να κάνει και
το αντίστοιχο μεγάλο μπαμ. Η πληροφορική έχει να δείξει πολλά τέτοια).
Γιατί όσο αυτή θα ψάχνει πως θα χτυπήσει το open source κάποιος άλλος
γίγαντας θα της φάει το ψωμί από το χέρι (google). Τόσο καιρό προσπαθεί
και ακόμα δεν έχει καταφέρει να φτιάξει η MS μια μηχανή της προκοπής...

Για να το πούμε και διαφορετικά, δεν μπορείς να ανέβεις σε αυτή την
αγορά φτιάχνοντας μέτρια προιόντα και προσπαθώντας να πείσεις ότι του
γείτονα είναι χειρότερα. Αν τα δικά σου είναι πράγματι καλύτερα (και
έχεις σωστή πολιτική πωλήσεων) θα ανεβαίνεις. Ήδη η Microsoft έχει
μονοπώλιο και τυχόν περισσότερη απληστία δεν θα την κάνει να κερδίσει
τίποτα. Αν θέλει να κερδίζει θα έπρεπε π.χ. τα Vista να είναι κάτι
περισσότερo από ένα hich color theme upgrade των XP (ειδικά μετά από 5
χρόνια). Το γεγονός ότι έχει τόσο πολύ θορυβηθεί με το Linux ώστε
συνέχεια να δηλώνει πότε το ένα και πότε το άλλο, είναι δυσφήμιση για
την ίδια και διαφήμιση για το open source. Πάντως σε καμιά περίπτωση δεν
τη συμφέρει να λυθεί το πρόβλημα με τις πατέντες. Τι θα γίνει αν για
παράδειγμα κερδίσει και την άλλη μέρα το Linux δεν έχει τον κώδικα των
235 πατεντών αλλά διαφορετικό; Μετά τι θα μπορεί να διαδίδει;