Απ: Mandriva Metisse

Manolis Kiagias sonic at diktia.dyndns.org
Wed Jan 31 22:54:26 EET 2007

George Iordanou wrote:

> Νίκο, το γραφικό περιβάλλον του λίνουξ είναι όντως εύχρηστο και
> σχετικά εύκολο για ένα μέσο user, όμως τί γίνεται όταν εκείνος ο user
> εγκαταστήσει μόνος του μια διανομή και δεν έχει τον κάθε Νίκο που
> πέρασε τη μισή ζωή του μέσα σε κονσόλες να του φορτώσει το module της
> γαμω-wifi κάρτας του; Ή όταν δεν έχει τον νίκο να του βάλει τα
> διάφορα plugins για να παίξει ένα απλό mp3 ή ένα dvd το βράδυ πριν
> κοιμηθεί; Συμφωνώ ότι τα καλά κόποις κτώνται... όμως ο μέσος χρήστης
> δεν μπαίνει στον κόπο. Ακόμα και στις θεωρητικά user-friendly
> [...]
Φυσικά Γιώργο έχεις δίκιο. Ήδη έχω αρχίσει να βάζω Linux σε κάποιους
φίλους και γνωστούς, και αν εξαιρέσουμε ελάχιστες περιπτώσεις που έχουν
πορωθεί και θέλουν να τα μάθουν "όλα" (repositories, κονσόλες και τα
σχετικά) οι υπόλοιποι βρίσκουν το περιβάλλον εργασίας ευχάριστο (για να
μην πω πόσο τους αρέσουν όλα αυτά τα 3D κόλπα - τελικά έχουν απήχηση)
αλλά δυσκολεύονται σε κάθε ιδέα apt-get, yum κλπ και φυσικά δεν μιλάμε
για vi, fstab, κλπ.
Όσο λοιπόν εγώ μπορώ να το στήνω, να το διορθώνω και να το αναβαθμίζω
πολλές φορές (ας είναι καλά το ssh) όλα είναι καλά. Έχω βάλει και
κάποιους μικρούς servers (workgroup style) στους οποίους φυσικά δεν
υπάρχουν ούτε πληκτρολόγια ούτε ποντίκια, ούτε οθόνες (καμιά φορά ούτε
και διακόπτες power :) ). Και σε αυτούς δεν έχω πρόβλημα γιατί δεν τους
αγγίζει κανείς.
Παρένθεση στο σημείο αυτό: Το ubuntu φαίνεται στο μέσο χρήστη πολύ πιο
εύκολο, αν μη τι άλλο γιατί το apt-get έχει το synaptic που είναι
εξαιρετικό front-end και τα extra repo του ubuntu έχουν το μεγαλύτερο
μέρος από τα multimedia που χρειάζεσαι (για να μη πω κάτι κόλπα του στυλ
automatix κλπ)
Το λάθος όμως που κάνουμε όλοι εδώ είναι ότι μιλάμε για το μέσο χρήστη
και περιμένουμε ότι αυτός θα εγκαταστήσει το Linux μόνος του. Μεγάλο
λάθος: Ο μέσος χρήστης δεν εγκαθιστά ούτε τα Windows μόνος του και δεν
έχει ιδέα για την εσωτερική τους λειτουργία. Το πολύ πολύ να ξέρει να
πατήσει ένα setup.exe που κατέβασε από το Internet (και φυσικά αυτό που
κατέβασε μπορεί και να μην έχει ιδέα τι είναι, από που άραγε έρχονται
τόσα και τόσα trojan). Έχοντας δουλέψει για μεγάλο διάστημα σε support
καταστημάτων πληροφορικής σας πληροφορώ ότι το μεγάλο πλήθος των απλών
χρηστών είναι απλώς (pun intended..) άχρηστοι. Όπως λοιπόν αυτοί θέλουν
κάποιο να τους εγκαταστήσει Windows, έτσι χρειάζονται και κάποιον να
τους βάλει Linux. Και εδώ ο Νίκος έχει δίκιο: Αν βάλεις ένα τέτοιο (αλλά
σίγουρα κάπως άνω του μέσου όρου) χρήστη μπροστά σε ένα μηχάνημα Linux
όπου τουλάχιστον τα εικονίδια μοιάζουν με τα Windows είναι αρκετά
πιθανόν να κάνει τις βασικές εργασίες κανονικά και να μην πάρει χαμπάρι
τι είναι το λειτουργικό.
Τι πρέπει λοιπόν να κάνουμε για αυτούς τους χρήστες; Μα φυσικά και
πρέπει εμείς να τους υποστηρίζουμε και να τους εγκαθιστούμε λειτουργικό.
Όχι όμως να τους πιέζουμε να αλλάξουν από τα Windows, είναι άσκοπο.
Πρέπει να είναι πρόθυμοι να δοκιμάσουν κάτι άλλο. Ο προσηλυτισμός δεν
έχει νόημα.
Πως θα άλλαζε αυτή η κατάσταση; Μα φυσικά με τον ίδιο τρόπο που έχει
δημιουργηθεί η κατάσταση των Windows: Τα καταστήματα πουλάνε τα
μηχανήματα με Windows προεγκατεστημένα. Κάθε μαγαζί έχει ένα "τεχνικό"
(ο θεός να τον κάνει..) που κουτσά στραβά ξέρει να κάνει μια βασική
εγκατάσταση Windows με μερικά ακόμα δωρεάν (ή και πειρατικά)
προγράμματα...  Πόσα μαγαζιά ξέρετε εσείς που πουλάνε υπολογιστές με
προεγκατεστημένο Linux; Πόσοι πιστεύετε ότι είναι αυτοί που μπορούν να
υποστηρίξουν τεχνικά τον πελάτη που αγόρασε τον υπολογιστή με
προεγκατεστημένο Linux; Εδώ οι περισσότεροι από τους τραγικά άσχετους
αυτούς δεν ξέρουν να φτιάξουν ένα στοιχειωδώς σωστό δίκτυο Windows, να
στήσουν ένα server, να φτιάξουν ένα domain κλπ. Όσοι έχουν ασχοληθεί με
Windows networking με καταλαβαίνουν. Για φανταστείτε αυτούς τους ίδιους
άχρηστους να φτιάχνουν δίκτυα Linux με conf αρχεία. Εδώ γελάμε...
Έπειτα τα μαγαζιά δεν έχουν πραγματικό λόγο να δίνουν μηχανήματα με
Linux. Το Linux δεν είναι γνωστό, ο κόσμος δεν το ζητάει. Στην τηλεόραση
χθες έβλεπα στις ειδήσεις Vista με το επαναστατικό aero που κάνει δύο
εφφέ της συμφοράς. Δεν έχω δει ποτέ στις ειδήσεις το Compiz ή το Beryl
να στριφογυρνάνε κύβους. Το Linux είναι άγνωστο. Για να γίνει γνωστό
πρέπει να αρχίσουν να δίνουν υπολογιστές με προεγκατεστημένη μια ΕΥΚΟΛΗ
διανομή. (Πάλι στο Ubuntu γυρνάω, αν και εγώ είμαι περισσότερο χρήστης
Fedora). Αλλά για να αρχίσουν πρέπει το Linux να γίνει γνωστό. Η κότα
έκανε το αυγό ή το αυγό την κότα;
Γενικά αυτή η χαμηλού προφίλ πολιτική που ακολουθείται από το open
source ναι μεν συμβαδίζει με τις αξίες του GPL όμως το θέμα είναι
διαφήμιση και διάθεση του προίοντος από τα μαγαζιά, έτοιμο για
λειτουργία. Μέχρι τότε, εγώ, ο Γιώργος ο Νίκος θα είμαστε το μαγαζί, το
support και οι υποκινητές οποιουδήποτε φίλου και γνωστού που θέλει να
κάνει μια δοκιμή. Και προφανώς (στα πλαίσια και αυτό του GPL θα έλεγα)
θα το κάνουμε αμισθί. Ενώ οι "τεχνικοί" των καταστημάτων πληρώνονται για
την ασχετοσύνη τους. Μην περιμένετε αυτό να αλλάξει σύντομα.

Just my *more than two* cents

Μανώλης.