Λογισμικό και βιοποικιλότητα (Was: Re: ATI driver)

Θοδωρής Λύτρας aspirin at myrealbox.com
Thu Feb 8 00:27:39 EET 2007

Στις Τετάρτη 07 Φεβρουάριος 2007 23:15, ο/η George Notaras έγραψε:
> Η παρομοίωση ισχύει σε μεγάλο βαθμό. Διατύπωσα την άποψή μου τελείως
> λάθος γι αυτό βγήκε και αντίθετο συμπέρασμα.
>
> Αυτό που ήθελα να πω είναι ότι στη φύση οι τυχαίες αλλαγές στο γενετικό
> υλικό εδραιώνονται ή όχι ανάλογα με το αν ευνοούν την επιβίωση (και
> μόνον αυτή) σε δεδομένες συνθήκες.
>
> Στην διαδικασία ανάπτυξης λογισμικού, η οποία στην ουσία μοιάζει πολύ με
> την διαδικασία της εξέλιξης των ειδών, καθώς περιλαμβάνει δημιουργία
> ή/και εξέλιξη λογισμικού, τα διάφορα forks θα έπρεπε να επιβιώνουν
> ανάλογα με το αν προάγουν την παραγωγικότητα, την ευχρηστία, την
> [...]

Ακριβώς έτσι είναι όπως τα λές! Απλώς στη φυσική επιλογή δεν υπάρχουν πρέπει.
Οι συνθήκες οι οποίες την καθοδηγούν μπορεί να είναι "διεστραμμένες", έτσι θα
επιβιώσει ο καλύτερα προσαρμοσμένος, δηλαδή ο αντίστοιχα "διεστραμμένος".

Μια σημαντική διευκρίνηση όμως: αυτό αφορά όχι τα πάθη των *developers*, αλλά
τα πάθη των *τελικών χρηστών*. Στο λογισμικό οι τελικοί χρήστες κινούν τη
φυσική επιλογή και καθορίζουν το ποιός τελικά επικρατεί. Τα πάθη των
developers είναι οι "τυχαίες μεταλλάξεις". Αυτές παρέχουν την απαιτούμενη
βιοποικιλότητα, δηλαδή την πρώτη ύλη πάνω στην οποία δρά η φυσική επιλογή. Με
απλά λόγια, παρέχουν έναν αριθμό από προϊόντα λογισμικού για να διαλέξουν οι
χρήστες.

Κάτι άλλο τώρα ενδιαφέρον: έστω οτι σε έναν τομέα λογισμικού δεν υπάρχει
ενδιαφέρον για development, forking, κτλ. Τότε δεν υπάρχει η απαιτούμενη
βιοποικιλότητα, δηλ. δεν υπάρχουν πολλά περιθώρια επιλογής στους χρήστες.
Αφού λοιπόν η φυσική επιλογή δεν έχει υλικό να δουλέψει, η διαδικασία της
εξέλιξης επιβραδύνεται, και το λογισμικό "βαλτώνει"[*]...

Αν τώρα υπάρχει μεν βιοποικιλότητα, αλλά πολύ μικρός αριθμός χρηστών για το
συγκεκριμένο είδος λογισμικού, τότε δεν ασκείται επαρκής φυσική επιλογή στο
οικοσύστημα αυτό. Συνεπώς με παρόμοιο τρόπο η εξέλιξη των ειδών
επιβραδύνεται.

Γι'αυτό και το linux έχει τέτοιον δυναμισμό. Διότι έχει μεγάλη βιοποικιλότητα
(=πολλούς, ενεργούς, αλλά και ιδιόρρυθμους developers) και του ασκείται
ισχυρή φυσική επιλογή (=αρκετοί και κυρίως *ψαγμένοι* χρήστες) προωθώντας την
ταχύτατη εξέλιξή του.

Θοδωρής

[*] Αν η περιγραφή σας θυμίζει τα Window$, τότε μάλλον έγινα όντως
αντιληπτός... Με βάση λοιπόν το ανωτέρο μοντέλο βιοποικιλότητας-φυσικής
επιλογής, τι συμπεράσματα μπορείτε να βγάλετε π.χ. για το FreeBSD και την
πιθανή του εξέλιξη???
HINT: Στην ανάλυση πρέπει να ληφθεί υπόψη και μια άλλη βασική για τη δαρβινική
θεωρία παράμετρος - αυτή της "γενετικής απομόνωσης" του FreeBSD σε σχέση με
τα άλλα είδη.

--
"Beauty is transitory"
"Beauty survives"