πραγματικά ανοιχτό ZFS & CDDL [was: compressed volumes στο linux]

Alexandros Kosiaris alex at noc.ntua.gr
Mon Dec 10 14:18:04 EET 2007

Nick Demou wrote:
> συγνώμη για την καθυστέρηση ... RealLife was hunting me
Lucky you. :-P

> αυτό που περιγράφεις θα ήταν εφικτό αν τον kernel τον είχε γράψει
> ένας,δυο άντε δέκα άνθρωποι. Όταν μιλάμε για εκατοντάδες και για
> χιλιάδες είναι απίστευτα δύσκολο
Αλλά πάντα όχι ακατόρθωτο. Και εάν μπορείς να έχεις και υψηλό κέρδος από
την υπόθεση σίγουρα πιθανό.

> Earth to major Tom: στο γνωστό σύμπαν ποτέ δεν "αποκτάς software".
> Αυτό που αποκτάς είναι κάποια *άδεια χρήσης* για το software. Οπότε αν
> θες πραγματικά να ξέρεις τι έχεις στα χέρια σου *μελέτησε* την άδεια.
Και ναι και οχι. Υπάρχουν(περισσότερο υπήρξαν θα έλεγα) και λογισμικά
που δεν έχουν άδεια χρήσης αλλά επειδή είναι η εξαίρεση και όχι ο
κανόνας ας μην τα μελετήσουμε.

Η φράση μου ήταν περισσότερο για να δείξει ότι υπάρχει κόσμος που όσο
καλύπτεται νομικά(και πολλές φορές και χωρίς να συμβαίνει αυτό),
ειλικρινά δεν δίνει μία για τις άδειες ελεύθερου λογισμικού και τις
διαφορές τους. Θέλει το software, να κάνει την δουλειά του με αυτό και
να βγάλει από αυτό λεφτά και μέχρι κάποιος να τον ενοχλήσει με κάτι
παράνομο στην συμπεριφορά του(εφόσον κάτι τέτοιο υπάρχει) δεν ασχολείται
με τίποτα παραπάνω.

> [...]
> ως εκείνο βάση του οποίου ονομάζουν ένα λογισμικό ελεύθερο ή όχι
> (αλλιώς δεν θα συνέπεφτε να είναι αυτοί οι ίδιοι και δημιουργοί της
> GPL). Οι δημιουργοί λοιπόν της φράσης "Free Software" γνώριζαν το
> πρόβλημα με τα χιλιάδες νοήματα της λέξης "ελευθερία" και γι' αυτόν
> ακριβώς τον λόγο μας δώσανε εναν πολύ ξεκάθαρο ορισμό: για να μην
> διαλέγει καθένας τον δικό του και δεν μπορούμε να συνενοηθούμε. Είσαι
> φυσικά... εμ... ελεύθερος να δώσεις τον δικό σου ορισμό αλλά σε αυτή
> την περίπτωση διάλεξε ένα άλλο όνομα ("Really Free Software" κ.α.)

Και βέβαια οι αναμενόμενες ερωτήσεις είναι:

Γιατί να το κάνω εγώ και όχι αυτοί;
Επειδή είμαι η μειοψηφία;
Επειδή έχουν περισσότερη δύναμη;
Επειδή απλά το πρόλαβαν;
Απλά και μόνο για να συνεννοούμαστε;

Και ας το προχωρήσουμε λίγο αλλού...
Ποιος είναι ο ορισμός της δημοκρατίας;

Αυτός που έδιναν οι αρχαίοι Αθηναίοι;
Αυτός που δίνουμε εμείς τώρα;
Αυτός που δίνουν ο τωρινός πρόεδρος της Αμερικής και οι φίλοι του;
Αυτός που δίνουν οι Κινέζοι (Λαική Δημοκρατία της Κίνας γαρ);

Εάν μάλιστα πάρεις την τελευταία και προτελευταία ερώτηση μου και την
συνδυάσεις με τις πρώτες 5 μου θα καταλήξεις σε ένα πολύ ζοφερό κόσμο
που δεν νομίζω ότι θες.

Το παράδειγμα είναι πιθανώς ατυχές αλλά βοηθάει να πώ το εξής:

Για να καταλήξω κάπου στο κάτω κάτω ποιος μας λέει ότι το πρίσμα (που
όπως πολύ σωστά λες) που έχουν διαλέξει οι δημιουργοί της GPL είναι το
πλέον σωστό; Η ακόμη και εάν αρχικά ήταν ότι ακόμη είναι; Ο κόσμος
αλλάζει και μάλιστα ραγδαία.

Προσωπικώς θεωρώ ότι ο ορισμός "ελεύθερο λογισμικό" από τους δημιουργούς
της GPL έχει δοθεί για συγκεκριμένους λόγους, κυρίως πολιτικής φύσεως,
και όχι τόσο για να έχουμε συννενόηση μεταξύ μας.

Για αυτό πιστεύω οτι η αντίδραση τους απέναντι στον όρο "ανοικτό
λογισμικό"(που έχει δοθεί περισσότερο για οικονομικής φύσεως λόγους)
ήταν και είναι αυτή που είναι.

> ...και όχι την αρωγή και ευδοκίμηση του ελευθέρου λογισμικού...
>
> ...μήπως τελικά δεν διαφωνούμε?

Διαφωνούμε αλλά σε μικρολεπτομέρειες για αυτό τον κόσμο. Σε έναν ιδεατό
ίσως να είχαν μεγαλύτερη σημασία. Μάλιστα όπως θα δεις παρακάτω μου
είναι σχετικά πολύπλοκο να σχολιάσω την τελευταία σου γραμμή δεδομένου
ότι διαφέρουν οι απόψεις μας επί του θέματος για αυτό και η μακροσκελής
ανάλυση

Βλέπεις όπως θα έχεις καταλάβει από τα παραπάνω είμαι ένας από τους
ανθρώπους που διαχωρίζουν το ελεύθερο από το ανοικτό λογισμικό.
Μάλιστα διαφωνώ αρκετά με τον ορισμό ελεύθερο λογισμικό όταν δίνεται σε
GPLed projects σε πλήρη εμφανώς αντιδιαστολή με τους δημιουργούς της
άδειας. Προτιμώ να δίνεται πχ στα BSD Licensed projects.
Από την άλλη ενώ ο ορισμός open source με καλύπτει νοηματικά περισσότερο
για τα GPLed/CDDLed projects δυστυχώς δεν μεταφέρει το νόημα αυτής της
άδειας δεδομένου ότι open source μπορείς να ονομάσεις και ένα έργο που
απελευθερώνει πχ τον κώδικα σε ανοικτή μορφή αλλά απαγορεύει πχ να τον
χρησιμοποιήσεις για οτιδήποτε. Μην ρωτήσεις τι νόημα θα είχε κάτι
τέτοιο. Ο κόσμος μας είναι αρκετά περίεργος ώστε να υπάρχει πιθανότητα
να συμβεί.

Από την αλλη εάν έχω καταλάβει καλά, εσύ δεν το κάνεις. Μάλιστα μένω με
την εντύπωση ότι θεωρείς ελεύθερο/ανοικτό λογισμικό τα GPLed projects ως
επί το πλείστον.

Αρα υπό το δικό σου πρίσμα,όπως το καταλαβαίνω, ναι η SUN δεν έχει σκοπό
την αρωγή και ευδοκίμηση του ελεύθερου λογισμικού.
Υπό το δικό μου πρίσμα έχει ως σκοπό την αρωγή και ευδοκίμηση του
ανοικτού λογισμικού για όσο την συμφέρει.

--
Alexandros Kosiaris 	Network Management Center , NTUA
e-mail : alex at noc.ntua.gr
Public Key Fingerprint :
D6B1 0634 BE65 719C 6C95  7492 8201 4B46 C478 F074