Re: Συμφωνία Novell-Microsoft [was: Koyponia Suse apo th microsoft?]

Nick Demou ndemou at gmail.com
Wed Nov 8 16:49:42 EET 2006

Την 8/11/2006, Giorgos Notaras <gnot at g-loaded.eu> έγραψε:

> Συγχαρητήρια, πολύ καλή δουλειά, άσχετα αν διαφωνώ εν μέρει με κάποια
> από τα συμπεράσματα.
>
> Το πράγμα το βλέπω κάπως έτσι:
>
> H Microsoft, η Oracle, η Novell, η RedHat, για παράδειγμα, δεν είναι
> ιδρύματα, αλλά εταιρίες που κλείνουν συμφωνίες _μόνο_ για το συμφέρον
> τους και, επιπλέον, λόγο για τις αποφάσεις έχουν πολλές φορές και οι
> επενδυτές τους.

τυπική υπερβολή που φέρνει στο μυαλό του ο κόσμος για να πάψει να
ασχολείτε με κάθε απόφαση εταιρείας... Αν ήταν έτσι βρε Γιώργο τότε
γιατί οι εταιρείες κάνουν δωρεές? Γιατί κάνουν κοινωνικό έργο? (κάθε
μήνα η vodafone ας πουμε μου στέλνει ένα φυλαδιάκι ύφους "τι κάναμε
για την ελληνική κοινωνία αυτό το μήνα"). Γιατί δήνουν δωρεαν
υπηρεσίες ή προϊόντα π.χ. σε ανάπηρους? Γιατί έχουν επιτροπές
δεοντολογίας? Με λίγα λόγια και για τις εταιρείες υπάρχει κάτι πέραν
από το αυστηρώς ορισμένο οικονομικό συμφέρον - υπάρχει θέμα ηθικής αν
θες να το ονομάσεις και έτσι και το ξέρουν και το παραδέχονται (και
φοβούνται αρκτετές φορές για το ποια επίδραση μπορεί να έχει στο
public image τους μια ανήθικη κίνηση).

Πάντως έτσι κι αλλοιώς εδώ δεν υπάρχει ζήτημα ηθικής/πρέπουσας ή μη
κίνησης αλλά θέμα"τελικά εσύ θες να υποστηρίξεις το linux
μακροπρόθεσμα ή να κάνεις μια αρπαχτή?" Ή αν θες με εμπορική γλώσσα:
"επενδύεις ως επιχείρηση στο linux μακροπρόθεσμα ή όχι?". Αν είσαι
εταιρεία με 1000 servers και θέλεις να κάνεις switch από whatever σε
Linux το παραπάνω ερώτηματικό δεν είναι απλή περιέργεια - είναι
κρήσιμος παράγοντας επιλογής προμηθευτή. Επιπλέον υπάρχει θέμα "η
υπάρχουσα κοινότητα προγραμματιστών / χρηστών / ευαγγελιστών του SUSE
προσφέρει κάτι ουσιαστικό στην Novel ή όχι?". Γιατί αν τις προσφέρει
όπως πολλοί νομίζουν τότε πρέπει να ζηγήσει αυτή την προσφορά
προσεκτικά μιας και με αυτή την κίνηση θα την χάσει (ακόμα κι αν
τελικά καλώς έπραξε αφού τελικά οι περισσότεροι από την κοινότητα δεν
συμφωνούν μαζί της)

Αν η Novel επενδύει μακροπρόθεσμα στο linux τότε καλό είναι να κρατάει
κοντά την κοινότητα SUSE και μακριά τον μοναδικό για την ώρα
ανταγωνιστή (με αποδεδηγμένο ιστορικό ακραίως επιθετικού και συχνά
παράνομου ανταγωνισμου) από έστω και πιθανά πολεμοφόδια. ΕΚΤΟΣ αν μας
αποδήξει στα επόμενα χρόνια ότι  ξέρει να παίζει με την φωτιά.

> [...]
> Το τι θα προκύψει από αυτή τη συμφωνία δεν το ξέρει κανείς. Πιστεύω ότι
> ούτε αυτοί που την υπέγραψαν ξέρουν.

σε αυτό έχεις απόλυτο δικαιο αλλά IMHO τείνει στο να δυσκολέψει το
δρόμο για το ΕΛ/ΛΑΚ και όχι στον να τον ανοίξει

> Όταν έρχεται ο μεγαλύτερος κατασκευαστής λογισμικού αυτή τη στιγμή και
> σου λέει "θα σε προτείνω αν ο πελάτης μου θέλει και το linux στην
> επιχείρησή του" είναι ένα ισχυρό κίνητρο για να πάρεις τα ρίσκα σου και
> να υπογράψεις μια συμφωνία.
όχι δεν είναι ισχυρό κίνητρο αν ο μεγαλύτερος κατασκευαστής λογισμικού
τυχαίνει να είναι επίσης:
ο μεγαλύτερος αναταγωνιστής σου

ο ανταγωνιστής σου με defacto μονοπολιακή θέση στην αγορά

η εταιρεία που έχει φανεί ακραία επιθετική προς τους ανταγωνιστές και
πολλοί λένε ότι έχει προδώσει με χαρά συμφωνίες και πολλοί το λένε και
στα δικαστήρια και μετά η υπόθεση κλήνει εξωδικαστικά με ένα
undiscolsed agreement and an undisclosed amount of money.

η εταιρεία που έχει βρεθεί να ανταγωνίζεται δρώντας παράνομα από
μερικές κυβερνήσεις και έχει απήλήσει μία δυο από αυτές με embargo αν
προσπαθούσαν να την σταματήσουν
έχει απηλήσει πλαγιώς πλην σαφώς μερικές ακόμα κυβερνήσεις κρατών ότι
θα κινηθεί νομικά εναντίων τους αν επιλέξουν ΕΛ/ΛΑΚ

η εταιρεία που έχει δηλώσει ότι το linux είναι καρκίνος και
κουμουνιστικό (το τελευταίο έχει άλλη βαρύτητα στην αμερική - εκεί
θεωρήται σχεδόν βρισιά)

η εταιρεία που γράφει ευγενικά επί μήνες / χρόνια τις αποφάσεις του
ευρω-δικαστηρίου που δεν την συμφέρουν γιατί θα ενδηναμώσουν τον
ανταγωνισμό και μετά λέει "τι? ποιος? εμείς?! όχι ρε παιδιά να
συνεργαστούμε! Ναι μαζί σας 100% ... τι είπαμε ότι θέλατε τελικά?"

η εταιρεία που θάβει κάθε ώρα και στιγμή το θεμέλιο που έχει οδηγήσει
το προϊόν σου στην σημερινή του ανάπτυξη (την GPL)

και μάλλον μερικά ακόμα που δεν θα γράψω γιατί δεν έχω άλλο χρόνο

για την microsoft προκειτε και θα κάνει ότι περνά από το χέρι της (και
περνάνε πολλλλλλά από το χέρι της) για να εκμεταλευτεί το κάθε μικρό
λάθος που θα κάνεις μαζί της. Οπότε από μακριά και αγαπημένοι που λένε
στο χωρίο μας