παρουσίαση του linux σε αρχάριους

Giannis Beredimas mperedim at ceid.upatras.gr
Sat May 27 12:44:31 EEST 2006

Chameleon wrote:
> Ναι αλλά το linux δεν εγκαθίσταται σωστά ούτε σε μη προβληματικά μηχανήματα. Αυτό λέω τόση ώρα.

Μαλακίες λες τόση ώρα.

Το linux δεν εγκαθίσταται σωστά *στο δικό σου μηχάνημα* και *με τις
δικές σου επιλογές κατά την εγκατάσταση* και με τις διανομές που εσύ
διάλεξες:
- το kubuntu, ένα Ubuntu spin-off το οποίο αφενός είναι το ίδιο ανώριμο,
αφετέρου δε δίνεται ιδιαίτερη -ή μήπως καθόλου;;- προσοχή στον
εξελληνισμό του
- το Opensuse, ένα εντελώς opensource suse spin-off το οποίο
αντιμετωπίζει τις ίδιες παιδικές ασθένειες που αντιμετωπίσε κάποτε το
Fedora και το οποίο αρνήθηκες επίμονα να εγκαταστήσεις με τα default options
- το Slackware, μια διανομή που δεν προορίζεται για απλούς χρήστες

Anecdotal stories και για Windows και για Linux μπορεί να γράψει κανείς
όσες θέλει. Προχτές σε ένα μηχάνημα στη δουλειά το Windows File Sharing
δεν έπαιζε σωστά και έφτιαξε ... μόλις γύρισα την κάρτα δικτύου σε 100
Mbps full-duplex από auto-detect. Αυτό προφανώς δε σημαίνει ότι είναι
άθλια τα Windows, απλά σημαίνει ότι η
(company_that_shall_rename_unnamed) βγάζει ηλίθιους drivers για τις
on-board κάρτες δικτύου της.

Το δικό σου anecdotal story σημαίνει ότι και τα περισσότερα που
διαβάζεις στο δίκτυο: απολύτως τίποτα.

> Τα Windows είναι εντελώς αδύνατο να μην ανακαλύψουν κάποιο δίσκο. Δεν ξέρω για το linux.

[οι μαλακίες συνεχίζονται]
Για την ακρίβεια είναι εξαιρετικά συχνό: στο λένε ρητά πριν ξεκινήσει το
install με ένα μύνημα που γράφει "Press F6 if you need to install a
third party SCSI or RAID driver". Το τι συμβαίνει στις 5-10
εγκαταστάσεις Windows που έχεις κάνει στη ζωή σου δεν αποκτά για κάποιο
λόγο καθολική ισχύ.

> Το μοντεμ ή η κάρτα δικτύου όμως είναι πολύ κρισιμα

Και με αυτά τα winmodems ή τις πρόσφατες gigabit κάρτες δικτύου είναι
αρκετά συχνό πλέον να μην αναγνωρίζονται ούτε αυτά από τα windows: όχι
χωρίς τους κατάλληλους drivers.

Επίσης pro-SP2 WindowsXP το auto-detection της κάρτας δικτύου επιτρέπει
στο PC σου να γίνει infected πριν καν κάνεις login: αλλά ας το
προσπεράσω αυτό.

> Το οτι μπουτάρει, όντως μπουτάρει. Πως όμως θα (π.χ.) δει το NTFS partition ένας απλός χρήστης; (Γιατί σε εμένα το έβλεπε μόνο ο root)

Καταρχήν
- είναι αρκετά καλύτερο από το να μη το βλέπει καθόλου (εκτός και αν τα
ίδια τα windows σου παρέχουν εργαλεία για να βλέπεις ext3 ή reiserfs ή
xfs partitions)
- σε Ubuntu και Fedora αυτό που λες γίνεται χωρίς πρόβλημα (οπότε μιλάμε
πάλι για distro specific πρόβλημα)
- στο Slackware θα πρέπει πιθανόν μόνος σου να προσθέσεις τη σωστή
γραμμή στο /etc/fstab (κάτι που δεν είναι ιδιαίτερα τραγικό)

> Δεν διαφωνώ.
> Απλά δεν έπρεπε να φτάσει ως εκεί το πράγμα, μιας και είμαι αρχάριος.
> Έπρεπε η κάρτα δικτύου να αναγνωριστεί αυτόματα.

Όπως οι περισσότερες Marvell Yukon από τα Windows XP right?

*bzzzzzzzt* WRONG!

> Μάλιστα. Και φαντάζομαι οτι απλά έκανες εγκατάσταση το slackware χωρίς μετά να αλλάξεις ΟΥΤΕ ΜΙΑ ΓΡΑΜΜΗ σε κάποιο αρχείο conf.
> Με το που ολοκληρώθηκε η εγκατάσταση όλα δούλευαν.

Για την ακρίβεια το Slackware προορίζεται για χρήστες που μετά την
εγκατάσταση δε θα έχουν κανένα πρόβλημα ή φόβο να πειράξουν ΠΟΛΛΕΣ
ΓΡΑΜΜΕΣ σε ΠΟΛΛΑ ΑΡΧΕΙΑ conf.

[Αυτό δε σημαίνει ότι δεν είναι κατάλληλο για desktop χρήση φυσικά: απλά
σημαίνει ότι δεν είναι κατάλληλο για desktop χρήση από τον νέο χρήστη]

Γενική συμβουλή: παράτα την LGU και κοίτα να ασχοληθείς λίγο με το
Linux: πετάξου μέχρι το distrowatch, βρες καμιά διανομή για newbies,
κατέβασέ την και πάλεψέ την, ψάξε στο google. Ιδανικά δοκίμασε το Ubuntu
που αφενός έχει γίνει καλή δουλειά στον εξελληνισμό, αφετέρου υπάρχουν
έτοιμα scripts για να προσθέσεις αυτόματα ότι σημαντικό λείπει by
default (restricted codecs, etc.)

Όσο θα γίνεται η εγκατάσταση του Ubuntu διάβασε λίγο Eric Raymond
[http://www.catb.org/~esr/faqs/smart-questions.html]. Και αφού δουλέψεις
μερικές μέρες το Ubuntu και αφού διαβάσεις το κειμενάκι του Raymond
ξαναποστάρεις χωρίς να αναρωτιέται ο κόσμος πόσο χαζός είσαι ή τι σχέση
έχεις με τον σκιά.

Από την άλλη μπορείς να συνεχίσεις στο ίδιο μοτίβο,να συνεχίσουμε να σε
λένε ηλίθιο και να νομίζεις ότι το κάνουμε απλά γιατί μας τσαντίζεις:
είμαι σίγουρος ότι όταν σε φτύνουν πιστεύεις ότι βρέχει, αλλά τέσπα ...

Γ.