Re: Linux σε Pentium at 300MHz

Konstantinos Togias ktogias at math.upatras.gr
Tue Jan 10 17:23:44 EET 2006

On 1/10/06, Nick Demou (enLogic) <ndemou at enlogic.gr> wrote:

> Αν παίζει καλύτερα από win2k είμαστε ΟΚ (το έχει δοκιμάσει ο φίλος μου
> στο ίδιο PC και μπορούσε να δουλέψει ψιλό-αξιοπρεπώς για 1 μήνα, μετά
> πάλι κόλησε κάτι και φυσικά όλα διαλυθήκανε)
>
> Φαντάζομε ένα απλό-λιτό debian install (με το οποίο είμαι familiar) δεν
> θα έχει ουσιαστικές διαφορές από ένα  απλό-λιτό slackware install (με
> τον όρο "απλό" ενοώ πως δεν ξέρω να κάνω special tweaking σε κανένα τους
> - με τον όρο "λιτό" ενοώ πως ξέρω να μην εγκαθιστώ χαζομάρες που δεν
> χρειάζομε και μπορώ να απεγκαταστήσω και δυο-τρεις daemons που κάνοντας
> googling καταλαβαίνω ότι δεν τους θέλω).

Εδω και πολλά χρόνια (6-7 δεν θυμάμαι ακριβώς - Από τότε που το πήρα -
) το βασικό desktop σύστημά μου είναι ένας PentiumIII στα 450MHz.

Τα πρώτα χρόνια είχε πάνω 128ΜΒ RAM και με τις τότε εφαρμογές και
window managers (windowmaker, fluxbox, netscape - αργότερα mozilla -
Openoffice 0.x) σε RedHat από 6.2 έως και 7.3 έπαιζαν τέλεια.

Κάποια στιγμή πρίν 3-4 χρόνια έβαλα ένα 256άρι dimm πάνω και πήγα τη
μνήμη στα 320ΜΒ. Είδα αρκετή βελτίωση και το μηχανάκι έτρεχε πλέον
αξιοπορεπώς το τότε gnome, openoffice, mozilla ...

Εδώ και ένα χρόνο περίπου έχω πάνω του Ubuntu με gnome2, firefox,
openoffice2 και δε συμαζεύεται... Με τα 320ΜΒ RAM έμπενα συνέχεια σε
swap ... Πριν λίγους μήνες αγόρασα κι άλλη μνήμη και τώρα είμαι με
650ΜΒ RAM. Το μηχανάκι πάει πλέον μια χαρά και τα μόνα πρόγραμματα που
έχω δει να σέρνονται είναι το Amarok το οποίο όταν αλλάζει τραγούδει
πέρνει κάνει ένα 100%CPU usage για 4-5sec περίπου (το xmms παίζει
μουσική με σχεδόν μηδενική χρήση cpu) και καμοιά φορά γίνεται για
κάποια δευτερόλεπτα unrensponsible και ο firefox1.5 αν πέσει σε κανένα
site με βλαμένη javascrip ή flash. Το openoffice2 δουλέευει τέλεια
(αυτόματη διόρθωση κλπ χωρίς καμοία καθηστέρηση - Περιμένεις λίγο την
πρώτη φορά που το εκκινείς, αλλά μετά παίρνει για τα κάλά μπροστά...).

Πριν ένα μήνα πήρα και μια Gforce κάρτα γραφικών με 128ΜΒ μνήμη με 40
ευρώ, γιατι είχα μια παλιά χωρίς 3d acceleration και με 32ΜΒ μνήμη που
σερνόταν και έτσι (με ένα 200GB σκληρό και dvd-rw) o PIII ζεί και
βασιλεύει. Τρέχω τέλεια εφαρμογές γραφείου, παίζω μουσική, divx, dvd
γράφω php, hrml, mysql, παίζω μια χαρά tuxracer, δοκιμάζω και βαριές
παλιοεφαρμογές όπως το amarok, μεχρι και win2000 σε qemu έχω τρέξει
(ναι... στοιχιοδώς μπορούσα να δουλέψω) ....

Αυτό που θα ήθελα να του βάλω είναι λίγη ακόμα μνήμη να το φτάσω στο
1GB που τερματίζει η μητρική μου, αλλά δεν βρίσκω πουθενά διπλής όψης
256άρες SDRAM σε λογική τιμή (αυτές που κυκλοφορούν τις βλέπω σαν
128).

Ιδέα για πώς θα πήγαινε το ίδιο μηχάνημα με windows πάνω δεν έχω, μια
και η τελευταία φορά που έρεξε natively windows ήταν πρίν πολλά χρόνια
με κάτι WinMe. Δουλεύοντας σε pcs τρίτων με winXP σε P4 2 και 3 GHz
μπορώ να πώ οτι το δικό μου μπορεί κάποιες δουελιές να τις κάνει λίγο
πιο αργά, δεν τρώει τα κολλήματα που έχω δει σε αυτά τα pc.

Αυτό που κυρίως πάιζει ρόλο στην αίσθηση χρήσης ενός υπολογιστή
πιστεύω πως είναι η μνήμη. Όσο περισσότερη έχεις τόσο λιγότερο
επισκέπτεσαι το swap... Και δυστυχώς οι σημερινές εφαρμογές (πες με
gnome, firefox, openoffice) είναι αρκετά πιο μνημοβόρες από τις
παλιές. Αλλά όλα είναι θέμα επιλογής... Αν κάποιος επιλέξει xfce ή
ακόμα καλύτερα wmaker για window manager και διαλέξει ελαφριές
εφαρμογές σίγουρα δεν θα χρειαστεί (για απλή desktop τουλάχιστον
χρήση) πάνω από ίσως 256ΜΒ.

--
Konstantinos Togias
University Of Patras