Attitude problem (was: Re: grub & lilo fail)

Θοδωρής Λύτρας aspirin at myrealbox.com
Sat Apr 8 22:29:21 EEST 2006

Κοίταξε Chameleon, με τη στάση που επιδεικνύεις στη λίστα κάθε άλλο παρά
με/μας ενθαρρύνεις να σε βοηθήσω/βοηθήσουμε.

Κατ' αρχήν είναι σαφές οτι έχεις υπερβολικά μεγάλη ιδέα για τον εαυτό σου, και
δεν έχεις και πρόβλημα να το επιδεικνύεις. Καλό είναι να έχεις αυτοεκτίμηση
και να είσαι περήφανος για όσα πετυχαίνεις, αλλά υπάρχει και κάτι που λέγεται
μετριοφροσύνη. Είδες κανένα από τα παιδιά στη λίστα να κοκορεύεται για το
πόσες γλώσσες προγραμματισμού ξέρει (και μάλιστα...άριστα), ή εμένα που είμαι
γιατρός για το πόσους...ασθενείς έσωσα σήμερα?

Μπήκα στο site σου και νομίζω οτι είναι χαρακτηριστικό:
http://tassadar.physics.auth.gr/~chameleon/programs/
http://tassadar.physics.auth.gr/~chameleon/Algorithms/

Επίσης είναι σαφές οτι σε ενοχλεί θανάσιμα οτιδήποτε πλήττει το εγώ σου, και
οτι το linux εμπίπτει σε αυτή την κατηγορία. Επειδή κάνεις προγραμματισμό σε
windows και έχεις καλλιεργήσει μέσα σου την εικόνα οτι είσαι ο "γκουρού" (και
μάλιστα με τόσο υψηλό IQ ώστε να μη χρειάζεται να πας σε σχολή ή να
αποκτήσεις κάποιο χαρτί ή ακόμη και να... διαβάσεις το documentation), σε
ενοχλει που δεν μπορείς να δαμάσεις άμεσα το linux.

Αντί όμως αυτό να σε κάνει να ασχοληθείς με θετική διάθεση και να μάθεις το
linux (πράγμα καθόλου δύσκολο), εσύ επιμένεις να είσαι τελείως αρνητικός. Αν
δεν ήσουν αρνητικός, θα την είχες βρεί τη λύση αρκετά εύκολα και γρήγορα.
Δείχνεις έτσι οτι ο σκοπός σου δεν είναι να βρείς λύση σε κάποιο πρόβλημα,
αλλά να φτιάξεις για τον εαυτό σου ένα καλό ψυχολογικό άλλοθι: "το linux δεν
είναι εύχρηστο / είναι προβληματικό / δεν έχει εφαρμογές / δεν με καλύπτει /
γενικά δεν αξίζει να ασχοληθώ μαζί του". Και γιατί το κάνεις αυτό? Για να το
πω απλά, επειδή νόμίζεις οτι το να μελετήσεις για να ασχοληθείς με το linux
σημαίνει οτι δεν είσαι έξυπνος.

Τόση μάλιστα είναι η ανάγκη σου για αυτο-επιβεβαίωση ώστε ξεπέρασες τα 40 post
σε μόνο 2 thread και σε μόνο 1 εβδομάδα, για να μας πεις... τί?

Δε θέλω να σε προσβάλω, ούτε να σε κατηγορήσω για τη συμπεριφορά αυτή. Όταν
μάλιστα είδα οτι είσαι και στρατιωτικός
(http://tassadar.physics.auth.gr/~chameleon/programs/lang/about_gr.html)
σε συμπάθησα περισσότερο: έχοντας περάσει πρόσφατα από το στρατό και δει
πολλά, κατανοώ οτι μάλλον πέρασες και περνάς διάφορες δύσκολες και πιεστικές
καταστάσεις και ανέπτυξες διάφορους μηχανισμούς άμυνας για να ανταπεξέλθεις.
Όμως θα πρέπει να είσαι προσεκτικός, και όταν μιλάς με άλλους η συμπεριφορά
σου να φανερώνει ταπεινότητα, καλοσύνη, μετριοφροσύνη, σεβασμό και σεμνότητα
(τα ακριβώς αντίθετα δηλαδή από αυτά που επικρατούν στο στρατό).

Επίσης όταν αποφασίζεις να ενοχλήσεις τη mailing list του συλλόγου ΦΙΛΩΝ linux
(και όχι της Linux corp. support line), θα πρέπει και εσύ να είσαι φίλος ή
"υποψήφιος φίλος" του linux, ώστε ρωτώντας φιλικά στη λίστα να πάρεις φιλικές
και χρηστικές απαντήσεις. Αν εσύ θέλεις (1) να χωθείς στους linuxάδες και να
τους πεις τι καλά είναι τα windows που χρησιμοποιείς, (2) να δείξεις οτι
είσαι "προοδευτικός" και πας με τη μόδα του linux και του opensource, (3) να
ασχοληθείς καιροσκοπικά με το linux επειδή είναι τζάμπα, (4) [...], τότε δεν
είσαι φίλος του linux και καλύτερα να μην απευθύνεσαι στη λίστα γιατί μόνο
flames δημιουργείς.

Θα ήθελα λοιπόν να σκεφτείς θετικά και μετρημένα, και να τα επεξεργαστείς μέσα
σου αυτά που σου γράφω. Και για να σου δείξω την καλή μου διάθεση (και
πιστεύω ολόκληρης της λίστας), θα σου πω και δυό λόγια για το πρόβλημά σου με
το SuSE, το οποίο χρησιμοποιώ και ο ίδιος.

Το SuSE όταν το εγκαθιστάς από CD, εγκαθιστά στην αρχή ένα base system
αποτελούμενο μόνο από πακέτα που βρίσκονται στο CD1, μετά κάνει reboot και
όταν εσύ μπουτάρεις σε αυτό το base system, σε καλεί να βάλεις και τα
υπόλοιπα cd για να ολοκληρώσεις την εγκατάσταση. Περίπου όπως και στα WinXP,
που κάνεις δυο-τρια αν θυμάμαι καλά reboot μέχρι να το εγκαταστήσεις. Στην
έκδοση DVD δεν γίνεται έτσι: χωρίς κανένα reboot μπαίνεις σε έτοιμο σύστημα.
Το DVD που έφτιαξες εσύ ενώνοντας τα CD προφανώς εξακολουθεί να έχει μέσα τα
install scripts της CD έκδοσης και προσπαθεί να κάνει reboot. Πέταξέ το.

Να τονίσω οτι στην εγκατάσταση από CD, όταν κάνει το reboot, εσύ μετά πρέπει
μέσω του grub να μπουτάρεις από το partition του linux για να την
ολοκληρώσεις. Αν μπουτάρει ξανά από το CD, απλά θα ξαναξεκινήσεις την
εγκατάσταση.

Απ' όσα λοιπόν γράφεις φαίνεται οτι για κάποιο λόγο δεν εγκαθίσταται σωστά το
grub στο master boot record του δίσκου σου, πράγμα ιδιαίτερα ασυνήθιστο.
(Κάτι που είπε κάποιος για το 1024-cylinder limit δεν ισχύει, αυτά είναι
αρχαία ιστορία). Η ίσως εγκαθίσταται (αφού βλέπεις το grub prompt στην οθόνη
σου, έστω και σε text mode), αλλά το grub image (οι οδηγίες για το menu που
θα πρέπει να δεις στην οθόνη σου) έχει κάποιο πρόβλημα.

Είναι επίσης σαφές οτι κατά την εγκατάσταση έχεις πειράξει κάτι στο grub, και
μην το αρνηθείς, γιατί είπες οτι έχεις default να μπουτάρει windows ενώ το
default του προγράμματος εγκατάστασης είναι να μπουτάρει linux. Ίσως να μην
έχεις πειράξει τίποτα άλλο, αλλά μη μας λές οτι δέν έχεις κάνει καμμία
επέμβαση από το YaST.

Θα σου πρότεινα κατ' αρχήν (και απορώ που δεν το είπε κανένας άλλος) να μας
γράψεις ακριβώς τι ήταν εκείνο το blablablablabla που λες σου έβγαζε το text
prompt του grub. Ίσως να έχει σημασία - άσε τους πιο έμπειρους να το κρίνουν.
Εγώ επίσης θα πρότεινα (πιθανόν είναι άσχετο, το λέω όμως επειδή έτσι
δουλεύει σε εμένα) το hda2 να το κάνεις extended partition και να φτιάξεις
μέσα του 2 logical, πρώτα το hda5 swap στο οποίο να δώσεις 512ΜΒ και το hda6
το οποίο να φορμάρεις σε ReiserFS (αυτό δεν έχει default η SuSE?). Επίσης θα
σου έλεγα στην αρχή να μη το φορτώσεις το σύστημα με όλα τα πακέτα. Διάλεξε
για περιβάλλον το KDE, και άφησε την default επιλογή πακέτων, έχει όλα τα
απαραίτητα.

Νομίζω όμως οτι το πρόβλημα είναι άλλο, και ψάξε το πριν ξανακάνεις άλλη
προσπάθεια επανεγκατάστασης: υπάρχουν διάφορα προγράμματα στα Windows (κατά
βάση διάφορα antivirus) τα οποία μπλέκονται στο master boot record, εκεί
δηλαδή που θα πρέπει να εγκαταστήσεις το grub. Συγκεκριμένα το προστατεύουν
από αλλαγές, προκαλώντας έτσι δυσλειτουργίες με το grub και άλλους
bootloaders. Θα πρέπει να απενεργοποιήσεις αυτά τα χαρακτηριστικά τους.
Επίσης μπορεί το ίδιο το BIOS να έχει κάποιες ρυθμίσεις που προστατεύουν το
MBR από αλλαγές. Και αυτές πρέπει να είναι ανενεργές. Επίσης σχετική είναι
μια ρύθμιση στο BIOS, η "Plug'n'play OS", η οποία θα πρέπει να είναι FALSE.
Αφού **βεβαίωθείς** για αυτά, ξανα-ξεκίνα την εγκατάσταση και πες μας τι
γίνεται όσο αναλυτικότερα μπορείς.

Θα με ρωτήσεις στο σημείο αυτό: αν τελικά όντως το αντι-ϊικό μου είναι που
δημιούργησε το πρόβλημα, πλην όμως εγώ θέλω να διατηρήσω πάση θυσία την
προστασία του MBR από αλλαγές? Μεταξύ των επιλογών που έχεις τότε, είναι να
βάλεις το linux (μαζί και το grub) σε άλλο δίσκο από αυτόν που βρίσκεται το C
partition των XP και να μπουτάρεις απο εκεί, ή να εγκαταστήσεις το grub σε
ένα floppy (έχει τέτοια επιλογή στο πρόγραμμα εγκατάστασης)! Είναι μια κομψή
λύση πιστεύω, και δεν υστερεί σε ταχύτητα, αφού διαβάζει από τη δισκέτα μόνο
το grub, και το υπόλοιπο boot sequence γίνεται κανονικά από το δίσκο. Μάλιστα
αν το ψάξεις θα δείς οτι μπορείς να χρησιμοποιήσεις και flash drive από το
οποίο να φορτώνει το grub για να μπουτάρεις το linux (δε σου δίνει άμεσα το
YaST όμως αυτή τη δυνατότητα, πρέπει να το φτιάξεις μόνος σου, χωρίς να είναι
ιδιαίτερα δύσκολο).

Να ρίξω λοιπόν και μια ακόμη ιδέα? Αν πάλι τα βρείς μπαστούνια και δεν
φορτώνει σωστά το grub από το master boot record του σκληρού, ξανα-ξεκίνα την
εγκατάσταση και πες στο YaST οτι θες να ξεκινάς το grub από δισκέτα. Έτσι θα
μπορέσεις να ολοκληρώσεις την εγκατάσταση και να παίξεις με το νέο σου
linuxάκι μπουτάροντάς το από δισκέτα, μέχρι να βρείς τη λύση για να μπουτάρει
από το σκληρό.

Ain't linux great or what???

Και επειδή κάτι είπες για τα ελληνικά ονόματα αρχείων σε NTFS partitions: μέσα
από τον partitioner του YaST, πρόσθεσε στα mount options των συγκεκριμένων
partitions την παράμετρο utf8. Αν δε δουλέψει αυτή, δοκίμασε την παράμετρο
nls=iso8859-7 . Για περισσότερα, από κονσόλα στο linux δώσε την εντολή
man mount και δες εκεί που λέει mount options for ntfs. Να ξέρεις πάντως οτι
επί του παρόντος τουλάχιστον (ας με διορθώσει κάποιος αν κάνω λάθος) δεν
υπάρχει στο linux write support για NTFS partitions, μόνο read support. Γι'
αυτό θα σου πρότεινα να έχεις τουλάχιστον ένα partition FAT32 (μάλλον αυτό
που έχεις τα έγγραφά και τα MP3 σου) για να μπορούν να διαβάζουν και να
γράφουν εκεί και τα windows και το linux.

Αυτά. Παρακαλώ ο κ. λίσταρχος να με ενημερώσει αν το post αυτό είναι το
μακροσκελέστερο που έχει δημοσιευτεί ποτέ, και αν ναι να μου δώσει και το
σχετικό βραβείο...

Καλό Σαββατόβραδο στη λίστα!

Θοδωρής

---
"Beauty is transitory"
"Beauty survives"
	-- Mr.Spock & Captain Kirk, "That which survives", stardate unknown