dual 64bit

Vasilis Vasaitis v.vasaitis at sms.ed.ac.uk
Wed Mar 2 15:46:25 EET 2005

On Wed, Mar 02, 2005 at 12:05:38PM +0200, Nikos Kanellopoulos wrote:

> Ονειρεύομαι ένα 64bit σύστημα με 2 επεξεργαστές (AMD κατά
> προτίμηση).
>
> Έχετε να προτείνετε κάτι, και πόσο περίπου κοστίζει; Ίσως μπορέσω να
> βρω "ταχυδρόμο" από Αμερική, οπότε κάντε ελεύθερα προτάσεις. Στην
> Ελλάδα δεν περιμένω να βρω μεγάλη προσφορά.

  Λοιπόν, θα αναφερθώ κυρίως σε Opteron, γιατί από αυτούς ξέρω κατά
βάση. Καταρχήν, έχε υπόψιν σου ότι ένα σύστημα dual Opteron θα βγει
αρκετά πιο ακριβό απ' ότι ένα με π.χ. Athlon 64, επειδή:

  1. Ο επεξεργαστής είναι πιο ακριβός, και παίρνεις δύο από αυτούς.

  2. Οι μητρικές τείνουν να είναι πιο ακριβές.

  3. Η μνήμη θα σου βγει επίσης πιο ακριβή, γιατί ο Opteron θέλει
registered μνήμη. Επίσης, για μέγιστη απόδοση θα θέλεις να βάλεις
τέσσερα DIMMάκια (δύο σε κάθε επεξεργαστή για να δουλεύει το dual
channel), οπότε πας αμέσως αμέσως σε 2GB λογικά το ελάχιστο.

  4. Το τροφοδοτικό θα είναι πιο ακριβό, γιατί οι μητρικές αυτές είναι
συνήθως EPS12V.

  Πέραν τούτου τώρα, εφόσον λες ότι θέλεις το μηχάνημα για desktop
χρήση, υποθέτω ότι θέλεις η μητρική να έχει πάνω κάποια υποδοχή AGP ή
16x PCIe για κάρτα γραφικών (παρά κάποιο on-board ATI Rage XL τσιπάκι
και τα τοιάυτα), και ότι σερβεροπράματα του στυλ PCI-X δε σε
πολυνοιάζουν. Λοιπόν, είναι απίστευτο πόσο μειώνονται οι επιλογές· με
μια γρήγορη ματιά εγώ βρήκα μόνο δύο μητρικές που να βολεύουν κάπως:

  - MSI K8T Master2-FAR. Όχι και τόσο ιδανική λύση, αφού απ' ότι
φαίνεται όλη η μνήμη κάθεται στον ένα επεξεργαστή μόνο, αλλά είναι
φτηνή και πολύ προσανατολισμένη σε desktop χρήση.

  - Tyan Thunder K8WE. Αυτή φαίνεται εξαιρετική, αλλά ελπίζω να μην
έχεις PCI κάρτες που να θέλεις να βάλεις πάνω. Επίσης, κοστίζει
κατιτίς παραπάνω.

  Τιμές δε γράφω, γιατί μπορείς να βρεις εύκολα με λίγο ψάξιμο στο
δίκτυο (και για Ελλάδα).

  Στην Intel πλευρά των πραγμάτων, ο συγκάτοικός μου εδώ μόλις έχει
φτιάξει ένα μηχάνημα με δύο Xeon 64-μπιτους, την ASUS NCT-D μητρική
(Intel E7525 chipset, με PCIe και τα σχετικά), και 2GB DDR2 μνήμη.
Φυσικά κι αυτή η σύνθεση κοστίζει αρκετά, όπως θα φαντάζεσαι.

  Τέλος, μια άλλη πρόταση που μπορείς να έχεις υπόψιν σου είναι οι
dual core επεξεργαστές· σε μισό χρόνο περίπου θα μπορείς να αγοράσεις
ένα σύστημα με τέτοιον λογικά. Θα είναι ακριβοί στην αρχή, αλλά δε θα
παρασέρνουν μαζί και το κόστος των υπολοίπων εξαρτημάτων, όπως οι δύο
επεξεργαστές παραπάνω.

> Απ' ότι ξέρω πολλές διανομές βγαίνουν πια για 64bit. Έχετε δοκιμάσει
> κάποια;

  Προσωπικά έχω δει το Debian, που δουλεύει καλά αλλά είναι pure 64bit
για την ώρα (τα 32-μπιτα εκτελέσιμα έχουν μια μικρή μανούρα). Επίσης
λίγο σε φορητούς άλλου κόσμου, FC3 και SuSE. Γενικά φαίνονταν να
δουλεύουν εξίσου καλά με i386...

--
Vasilis Vasaitis
"A man is well or woe as he thinks himself so."