Migrating 2 Linux - The Whole Deal

P. Christeas p_christ at hol.gr
Wed Aug 10 18:43:58 EEST 2005

Στις Τετάρτη 10 Αύγουστος 2005 5:44 μμ, ο/η Antonios Christofides έγραψε:
> Δεν ισχύει αυτό. Αν εγώ γράψω το πρόγραμμα Α και σου το δώσω με GPL,
> και εσύ προσθέσεις το patch Β οπότε θα προκύψει το AB, τότε
> το A είναι (C) Antonios Christofides,
> το B είναι (C) Constantine Dokolas,
> και το AB είναι (C) Antonios Christofides & Constantine Dokolas. Για
> να κάνει κάποιος κάτι διαφορετικό με το AB απ' ό,τι επιτρέπει το GPL,
> πρέπει και οι δύο να δώσουμε τη συγκατάθεσή μας.

Νομίζω οτι ούτε αυτό ισχύει. Από την πρώτη στιγμή που κάποιος δημοσιεύει την
δουλειά του σε GPL, η GPL 'κολλάει' στη δουλειά και τα δικαιώματα τα έχει το
κοινό (=public). Δηλ. σύμφωνα με την GPL δεν μπορεί *κανένας* να αφαιρέσει τα
δικαιώματα αυτά (ακόμα και ο συγγραφέας).
Οπότε και η μετάβαση μιας δουλειάς σε GPL είναι μονόδρομος. Αυτό είναι και ο
πονοκέφαλος που προκαλεί, δηλ. πρέπει να είμαστε προσεκτικοί όταν γράφουμε
GPL, γιατί αυτόματα αποκλείουμε για πάντα: α. κάποιο κομμάτι του προγράμματος
να πουληθεί εμπορικά και β. να εννωθεί το πρόγραμμα με κάποιο μη-GPL κομμάτι.

Προσωπικά είμαι υπέρ των υβριδικών αδειών: δηλ. ο πυρήνας του προγράμματος να
είναι GPL για να προωθούμε το ανοιχτό λογισμικό και να μπορούν όλοι να τον
έχουν, αλλά να έχει και κάποια Free headers ή API, ώστε να μπορούν να
συνεργαστούν και ξένα προγράμματα με αυτόν.

Όσο για το υπόλοιπο θέμα της συζήτησης, δηλ. την βιωσιμότητα ανοιχτού
λογισμικού, υπάρχουν πολλά παραδείγματα και μελέτες για το θέμα. Είναι
δύσκολο, αλλά γίνεται. Στην περίπτωση εφαρμογών όπως το ERP, μπορεί να είναι
ακόμα πιό γόνιμο το έδαφος για ανοιχτές εφαρμογές. Κι αυτό γιατί εκεί τα
πολλά λεφτά είναι στην υποστήριξη και την παραμετροποίηση (customising) που
ζητάνε οι πελάτες. Άρα υπάρχει σίγουρο 'φαΐ' για όσους θέλουν να ασχοληθούν
επαγγελματικά.
Πρώτο βήμα, προτείνω, είναι να δημιουργηθεί ένα lobby (ή σύλλογος) από
μικρομεσαίες επιχειρήσεις (ή και προγραμματιστές), που θέλουν να φτιάξουν "το
πρόγραμμα". Να κάνουν μια συμφωνία κυρίων, οτι θα συνεργαστούν, και οτι π.χ.
θα κάνουν κάτι 90% ανοιχτό και 10% να ανοίκει σε κάθε εταιρεία (για να
βγάζουν λεφτά).