Skepseis gia to linux

Panayotis Prokopiou pprok at softlab.ntua.gr
Sat Nov 13 19:43:51 EET 2004

Loipon ta parakato einai ena psilo-draft bash tou opoiou aksiologo mia
dianomh. Tha ithela na akouso ta sxolia sas. Exei graftei se arketa
proxorimenh ora kai den to exo ksanadiabasei apo tote. Thn epiikia sas
plz ;-)

kathe dianomh linux xorizetai se tria merh.

to core, trivial kai ta extras. Ta oria den einai arketa safh alla o
dikos mou diaxorismos einai o ekshs:

CORE
kernel, glibc, gcc, binutils, x-windows

TRIVIAL
fileutils, findutils, et al

EXTRAS
kde, gnome, mozilla, et al

O tomeas trivial einia ligo poli dedomenos kai den nomizo oti xrizei
idiaiterhs analushs mias kai den me endiaferei idiaitera an tha grafo
rgrep h' grep -r gia paradeigma.

Apomenoun loipon oi CORE kai EXTRAS. Kata thn apopsh mou to CORE prepei
na einai stathero, na exei oso to dunaton ligotera bugs kai na einai
arketa kala dokimasmenos. To poios to dokimazei einai adiaforo (profanos
kathenas exei to diko tou metro gia na xaraktirisei kati apodekto pros
xrhsh). Allagh stoixeion tou CORE apaitei recompile oloklhrhs ths
dianomhs ektos ki an einai apolutos ma apolutos sigouro oti opiodhpote
binary prokuptei apo to palio configuration einai to idio me afto pou
prokuptei me to neo.

Theoro aparadekto mia dianomh gia ginetai released kai ta paketa pou
periexei na exoun dhmiourgithei sta stadia ths anaptukshs.
Xarakthristika to exo dei se mandrake opou upirxan paketa compilarismena
akoma kai 5-6 mhnes prin.

Sta extras periexetai sxedon olh h upoloiph userland. Pano se ena sosto
core tha katsei sosta mia sosth efarmogh. Se afto to epipedo to
backwards ABI (API?) compatibility einai arketo gia na ginei mia
allagh/anabathmish mias efarmoghs h' sunolou efarmogon (px kde).

To zhtoumeno einai loipon ena stathero core. Sigoura to Fedora einai pio
proodeftiko se afto ton tomea apo to Suse kai to Suse pio proodeftiko
apo to Debian. To Mandrake to xanei to paixnidi, mias kai exo apotuxei
na kano recompile th glibc apo to srpm tou. An den thes na entaxtheis
sthn kathgoria Beta-Tester den dialegeis Fedora. Den pistebo oti einai
sumptosh oti vgikan taftoxrona ta Fedora Core 3 (to opoio shmeioteon
exei perasei ton diko tou kuklo beta testing) kai to RedHat 4 Beta 2 me
akribos to idio configuration. Apo thn allh to core tou debian
(testing-unstable panta) einai arketa suntiritiko kai oi tupoi pou to
sunthroun se psinoun (toulaxiston emena) oti einai oti poio stathero
uparxei, xoris malista na thisiazei xarakthristika. To debian omos
parousiazei to problhma pou perigrafo pio pano (h userland kai to core
anaptusontai parallhla, kai oxi h userland pano sto core -eftuxos oxi se
megalo bathmo-). Apomenei to SuSE to opoio an kai dipla sto Fedora
fainetai anaxronistiko entoutois einai arketa realistiko (px to fedora
exei *-compat paketa gia na trexei mainstream emporikes efarmoges, giati
den exei px thn libstdc++ tou gcc 3.3[0])

Telos an agnohsoume to core afto pou xarakthrizei thn kathe dianomh
einai to pos sundiazei ta paketa ths, pos ulopoiei tis ruthmiseis ths
kai genika ligo polu ti ginetai mesa sto /etc ths, pou einai enas
katalogos opou den apaitountai kainotomies alla panta einai euprosdekth
mia sosth domh. To Fedora se afto ton tomea nomizo apotelei to standard,
to debian einai miso bhma piso (<flamebait>inetd</flamebate>) eno to
suse dinei enan allo aera xrhsimopoiontas ena kentriko arxeio gia
ruthmiseis kai ena gui pou energei pano se afto.

Epeisis nomizo oti oi ruthmoi pou akolouthoun oi dianomes einai polloi
grhgoroi pleon kai afto to leo os arnhtiko. Eidika to fedora, mesa se
1-1.5 xrono exei allaksei rizika 3 fores core. To fedora core 2 einai
sxedon analogo tou suse 9.2. Mesa stous 6 mhnes zohs tou den evgale oute
mia anabathmish gia thn glibc/gcc (nomizo). Kai afto ti shmainei tora?
Oti afta ta paketa einai kala dokimasmena kai enas logikos anthropos tha
ta eperne kai tha ektize ena gero oikodomima pano tous? H' mhpos mesa se
aftous tous 6 eixan to mialo tous sthn epomenh ekdosh kai den tha
mathoume pote ti trupes koubalaei to fedora core 2?

Diafores parathrhseis:

1.To suse upirkse testbed gia to reiserfs, nomizo einai profanes afto
thn stigmh pou kaneis den to kserei to suse to exei default.

2.Ti shmainei to slackware exei rpm? To oti exei to binary den leei
tipota. To rpm to thes gia to depedency system. Epipleon einai akros
xazo na bazeis rpm (profanos oxi xtismena gia slackware) sto slackware
me opoiodhpote tropo (ektos ki an einai binary only programma).

3. Gentoo, kalo xruso, alla otan thes 2 meronuxta gia mia anabathmish
routinas kai alla tosa gia na baleis to openoffice... asto kalutera.
Pantos einai grhgoro, polu grhgoro kai den ksero giati.

4. Mandrake, mia megalh omada apo erasitexnes. Parakolouthontas ligo thn
cooker mailing list blepeis changelogs ths morfhs "ekana to x giati mou
to eipe o y" kai dio revisions pio kato "reverted back to pre-x giati
mou to eipe o z". Kai o tupos einai o maintainer tou kde, gia afto kai
exei ftasei kapou sto 110 to revision tou kde 3.2.3 kai den exoun balei
akoma to 3.3.

5. Slackware, h elipsh depedencies einai arketa bolikh me thn proth
matia. Mexri gia kapoion logo na thn xreiaasteis. Genika apo ta sobara
distros, kai episeis one-man-distro mhn to ksexname!

Etsi apla kapoies skepseis gia problhmatismo... [1]

[0] alitheia poso diskolo tha htan h libxyz.so.1-compat na pathsei pano
sthn libxyz.so.2?
[1] ego leo na balo suse pleon kai na to parathso gia arketo kairo. Exo
faei polu kairo psaxnontas diafores dianomes kai telika afto pou zhtao
apo aftes einai to core tous. Ola ta alla tou koutsobolebo kai monos mou.