software patents - και τώρα τι?

Dimitris Glezos glezos at ceid.upatras.gr
Fri May 21 01:45:56 EEST 2004

Mario Saturno wrote:
> Καλησπέρα,
>
> Θα ήθελα να ρωτήσο αυτούς που παρακολούθησαν από κοντά αυτό το θέμα, τι
> γίνεται τώρα? Τι πρέπει να περιμένουμε?

Επόμενος σταθμός του νομοσχεδίου είναι η δεύτερη ανάγνωση από το (νέο)
Ευρωκοινοβούλιο το φθινόπωρο. Αυτή τη φορά, για να περαστούν οι
τροπολογίες που είναι σε αντίφαση με αυτές του Συμβουλίου, θέλουν ακόμα
μεγαλύτερη πλειοψηφία. Συνεπώς οι προσπάθειες μας πρέπει να είναι πιο
εντατικές.

Επόμενος σταθμός της *προσπάθειας* μας είναι οι Ευρωεκλογές. Αυτό που
έχουμε να κάνουμε είναι να βγάλουμε τους σωστούς ΕΒ και να φροντίσουμε
να μάθουν ότι υπάρχει το θέμα των SWpats *πριν* πάνε στις Βρυξέλλες.
Είναι λίγο στενά τα χρονικά πλαίσια δεδομένης της καθυστέρησης
ανακοίνωσης των ψηφοδελτίων. Οποιαδήποτε βοήθεια, ευπρόσδεκτη =)

Το κοινοβούλιο, ως όργανο αντιπροσώπευσης του λαού, και μάλιστα με πιο
"διάφανους" χειρισμούς σε σχέση με τα άλλα όργανα, είναι η καλύτερη μας
ελπίδα για να υπάρξουν στο τελικό κείμενο κάποιες τροπολογίες που θα
θέτουν σαφή όρια στο τι μπορεί να πατενταριστεί.

> Πως μπορεί να επιρεάσει αυτό το πράγμα την κίνηση του ανοιχτού
> λογισμικού στην Ευρώπη? Ακούσα από ράδιο αρβίλα ότι σε "λίγο δεν θα
> μπορεί κανείς να γράψει δικό του λογισμικό χωρίς να κινδυνεύει με
> πρόστιμο", αλλά θα ήθελα λίγο πιο υπεύθυνα να μας ενημερώση κάποιος,

Χμ. Να το δούμε επί παραδείγματι. Ρίξε μια ματιά στο
http://webshop.ffii.org/ και προσπάθησε να φανταστείς ένα e-commerce
site το οποίο δεν καταπατά τουλάχιστον μια από εκείνες τις πατέντες.

Πέραν μιας εταιρίας που φτιάχνει e-commerce sites, μπορούμε ελεύθερα να
φανταστούμε και ένα φοιτητή που υλοποιεί ένα e-commerce site για τη
διπλωματική εργασία του (μια και το θέμα ευδοκιμεί στις μέρες μας για
διπλωματικές). Είμαι σίγουρος πως και το 100% των φοιτητών θα ελέγχουν
πρώτα μήπως καταπατούν κάπου, κάπως κάποια πατέντα! Για το καλό τους
είναι εξάλλου!

Και μετά πάμε και ένα τυχαίο πρόγραμμα. Που θα γράψει ένας τυχαίος, ο
οποίος δεν έχει τις γνώσεις, το χρόνο και τα χρήματα για να ψάξει μήπως
κάποιο από όλα τα κομμάτια κώδικα του καταπατά κάποια πατέντα κάποιου
που έτυχε να το "εφευρέσει" πιο πριν.

Τα παραπάνω ισχύουν για όλες τις μορφές "κλειστότητας" προγραμμάτων. Στο
FOSS όμως τα πράγματα είναι ακόμη χειρότερα: Με ανοιχτό τον κώδικα
κανείς μπορεί ακόμα πιο εύκολα να βρει κάποια αμαρτία κάποιου
προγραμματιστή, ενώ οι διαθέσιμοι πόροι για αναζήτηση πατεντών (ή
απόκτηση κάποιου licence από τον patent holder) είναι από λίγοι έως
μηδαμινοί.

Μάλιστα μπορώ ότι ο χαρακτηρισμός του μέλλοντος που έδωσε το ράδιο
αρβίλα ήταν μάλλον αισιόδοξος..

> Ο Δημήτρης ίσως θα ήταν ο ιδανικός αφού από όσο ξέρω το παρακολούθησε
> πολύ στενά το θέμα.

Τελευταία υπάρχει μια πιο συμπαγής και οργανωμένη προσπάθεια από
περισσότερα από 4-5 παιδιά με μεράκι που ενδιαφέρονται και αφιερώνουν
αρκετό χρόνο στο θέμα. Ένα μεγάλο μπράβο πάει στα παιδιά αυτά που βρήκαν
το θάρρος και το χρόνο να ασχοληθούν.

Υπάρχει μάλιστα μια σκέψη για ένα workshop σε ένα από τα επόμενα Σ/Κ για
ένα activism burst. Θα δείξει.

--
Dimitris Glezos
Jabber ID: subbie at jabber.org, PGP: 0xA5A04C3B

"He who gives up functionality for ease of use
loses both and deserves neither." (Anonymous)