Linux-greek-users Digest, Vol 13, Issue 17

Dimitris M. stud1134 at di.uoa.gr
Thu May 20 23:06:44 EEST 2004

Michael Iatrou wrote:

|Διαφωνώ κάθετα! Οι υπολογιστές και κατ' επέκταση τα distro είναι
εργαλεία.
|Είναι επιπλέον κουλτούρα, τέχνη, τρόπος ζωής κλπ, αλλά πρωτίστως είναι
|εργαλεία! Και ένας είναι ο σωστός τρόπος επιλογής εργαλείου:
χρησιμοποιείς
|αυτό που κάνει καλύτερα τη δουλειά σου!

Εδώ θα διαφωνήσω και εγώ με την σειρά μου. Σαφώς και είναι εργαλεία οι
υπολογιστές και το software αλλά ο τρόπος που τα αντιμετωπίζεις τα
απονοηματοδωτεί πλήρως από τις ιδέες, τις αρχές και τις πρακτικές που
οδήγησαν στην δημιουργία τους. Ο λόγος που μπορείς να κάνεις καλά την
δουλειά σου με το Free και το Open Source Software είναι επειδή
υπάρχει μια παγκόσμια κοινότητα (ή κίνημα) ανθρώπων που χάρη στον,
ασυνήθιστο για τις σύγχρονες κοινωνίες, βαθμό αλληλοβοήθειας και την
υψηλή παραγωγικότητα/δημιουργικότητα που επέδειξε, κατάφερε να πάρει
τα μέσα παραγωγής στα χέρια του για να καλύψει τις ανάγκες που
πραγματικά έχει, και όχι αυτές που βολεύαν την αγορά.

Πολλές εταιρίες που έχουν καταλάβει την κοινωνική δυναμική των
παραπάνω πρακτικών, έχουν βρει τρόπους να παράγουν κάποιο κέρδος
υποστηρίζοντας τες. Αλλά προφανώς προτιμούν να προβάλλουν την τεχνική
παράμετρο της αποτελεσματικής μεθοδολογίας ανάπτυξης ανοικτού κώδικα,
αντί για την ευρύτερη φιλοσοφία του ελεύθερου λογισμικού. Δεν λέω ότι
είναι κατακριτέο να προτιμάς κάτι που είναι τεχνολογικά ανώτερο, είναι
όμως πολύ λάθος να βασίσουμε όλα μας τα επιχειρήματα στο γεγονός ότι
το ελεύθερο λογισμικό είναι σε πολλούς τομείς τεχνολογικά ανώτερο. Δεν
ήταν από την αρχή τεχνολογικά ανώτερο και ο λόγος που έγινε είναι ότι
οι ιδέες και οι πρακτικές που διαμόρφωσε ενέπνευσαν πολύ κόσμο ώστε να
δουλέψει για να το εξελίξει.

Πιστεύω ότι η κοινότητα του FS/OSS πρέπει να υπερασπίζει περισσότερο
το γεγονός ότι είναι κοινότητα και τον τρόπο με τον οποίο
δημιουργήθηκε και οργανώθηκε παρά το γεγονός ότι ο gcc είναι ο
καλύτερος compiler και ο Apache ο καλύτερος web server. Αν ήταν
γενικευμένη από τα 80s η εργαλειακή σου θεώρηση αντί για την
ελευθεριακοχακερίστικη κουλτούρα που τα γέννησε, τότε δεν θα υπήρχε
σήμερα ούτε gcc, ούτε GNU, ούτε Linux. Και η μελλοντική εξέλιξη αυτού
του κοινωνικού κινήματος θα εξαρτηθεί σε μεγάλο βαθμό από τον τρόπο
που αυτονοηματοδωτείται.