Linux-greek-users Digest, Vol 13, Issue 17

Dimitris Glezos glezos at ceid.upatras.gr
Thu May 20 15:38:24 EEST 2004

Βλέποντας τη συζήτηση του Θάνου και του Βασίλη, θυμήθηκα κάποιες πιο
παλιές συζητήσεις που είχα με τον Θάνο και την άποψη μου για τον τρόπο
που πρέπει να επιλέγει κανείς το distribution του. Ο οποίος τρόπος
επεκτείνεται για όλα μας τα προγράμματα. (Ο οποίος τρόπος επεκτείνεται
γενικότερα για τη ζωή, αλλά ας μην το αναλύσουμε αυτό τώρα..)

Ακολουθούν μερικές σκέψεις που έγραψα στο weblog
(http://dimitris.glezos.com/weblog/archives/000055.html) και για να
μην γίνει fork η συζήτηση, κάνω paste και εδώ. Συγνώμη εκ των προτέρων
για το μήκος, αλλά ξέρετε πως είναι άμα αρχίζεις να γράφεις μια αράδα
σκέψεις.. Δεν απευθύνομαι σε κάποιο από τα παιδιά, απλά είναι γενικές
παρατηρήσεις της συμπεριφοράς μας (εμάς των opensource-άδων :)

<weblog post starts>

Ο Νίκος Χαρωνιτάκης έγραψε στο thread:
 > Κακά τα ψέματα: Η μεγάλη πρόοδος που γίνεται τα τελευταία χρόνια
 > στο linux είναι αποτέλεσμα της ενεργής συμμετοχής στα διάφορα
 > project μισθωμένων προγραμματιστών και manger από τις εταιρίες.
 > Έτσι (χωρίς να είναι κακό αυτό) οι εν λόγω διανομές περιλαμβάνουν
 > το λογισμικό που έχουν αναπτύξει σε σημαντικό βαθμό αυτοί που
 > θέλουν να βγάλουν κέρδος. Π.χ. ο πυρήνας έχει τα πιο σημαντικά
 > patches από ibm/redhat/suse/novell/sun/intel, το gnome στην ουσία
 > το αναπτύσσουν ximian/redhat/sun openoffice sun κτλ.

Τα λεφτά που πέφτουν στα open source προγράμματα σχεδόν πάντα
κατηγορούνται και είναι κρίμα. Ο Νίκος έχει δίκαιο. Ναι μεν σχεδόν
πάντα όλα ξεκινούν από το "scratch an itch" και την άπειρη "τζαμπέ"
δουλειά, αλλά έχει πολύ δρόμο κάτι για να φτάσει κάπου που μπορείς να
το χαρακτηρίσεις αξιόλογο. Και η ιστορία έχει δείξει πως τα διαμάντια
OSS έχουν φτάσει εκεί που είναι με την οικονομική υποστήριξη εταιριών.

Πάρτε για παράδειγμα το Mozilla, το OOo και το Evolution. Τρία
διαμάντια στο linux desktop μας (ξέρω, υπάρχουν και άλλα εναλλακτικά!!
Αυτό όμως δεν αλλάζει ότι τα παραπάνω είναι διαμάντια). Όποιος
πιστεύει ότι θα έφτανε εδώ ο Mozilla (ή και στο μισό δρόμο μέχρι εδώ)
χωρίς λεφτά από εταιρίες, κάνει μέγα λάθος. Το να αρνούμαστε την
ανάγκη του community για λεφτά από εταιρίες, τα οποία είναι
πολλαπλάσια αυτών που μπορεί να πάρει ένα project από τα donations,
είναι μια ουτοπία και μισή.

<sidethoughts>

Κάτι παρόμοιες πολιτικές τρύπες-στο-νερό πιστεύει ένας καλός μου φίλος
και στις συζητήσεις μας πιάνω τον εαυτό μου να του λέω συχνά: "Το να
είναι κανείς κατά της παγκοσμιοποίησης είναι ένα πράγμα. Το να
πιστεύει όμως ότι πραγματικά ο κουμμουνισμός μπορεί να δουλέψει σε ένα
κράτος είναι κάτι άλλο".

Και ακόμη ένα side-thought. Βλέπω συχνά αρκετούς
αντι-{redhat|suse}-ϊκούς να χρησιμοποιούν ReiserFS. Προσωπικά, αν
είναι να "τα παίρνει" ένα project, για να είμαι ειλικρινής προτιμώ να
τα παίρνει από την ΑΒΓ IBM/Redhat/μπλα εταιρία παρά από το DARPA.

</sidethoughts>

Λίγο γενικότερα τώρα..

Το πόσο ένα project έχει πραγματικά προσφέρει στο community νομίζω
πρέπει να μας απασχολεί πολύ περισσότερο πριν το επιλέξουμε, είτε μέσω
switch είτε μέσω πρώτης επιλογής. Δεν αρκεί να είναι γρήγορο ένα
λογισμικό, ή να έχει απλά ένα καλύτερο package manager (αν και είναι
πολύ σημαντικό feature), ή να είναι γραμμένο με το τάδε toolkit αντί
το τάδε, ή να θέλει να είναι λίγο πιο secure ή να έχει ένα desktop env
περισσότερο, ή να βάζει και σαντιγύ στον καφέ αντίθετα με το άλλο.

Για μένα, πρέπει να κάνει *πολύ* περισσότερα για να αξίζει να λέγεται
"η συνειδητή μου επιλογή σ'αυτή τη κατηγορία προγραμμάτων". Θα το
δοκιμάσω, ναι, χωρίς να το πολυσκεφτώ. Αλλά η επιλογή για πρωτεύον
distro / browser / MUA / samba implementation / [put your favourite
type of program here] πιστεύω θα πρέπει να γίνεται κάτω από πολύ πιο
αυστηρό φακό.

Και αυτό επειδή το knowledge-base που έχτισε το πρόγραμμα από το οποίο
έκανε fork (ή στηρίχθηκε, ή πήρε παραδείγματα) έφτασε εδώ μετά από
πολύ κόπο. Μόνο και μόνο χρησιμοποιώντας το, το υποστηρίζουμε - ακόμη
και αν δεν κάνουμε submit bug reports και άλλες how-to-help ενέργειες.

Για να μην πω ότι ακριβώς μετά που γίνεται σταθερό είναι που το
"παλιό" software χρειάζεται το support μας. Ο mozilla πιστεύω ότι πολύ
περισσότερο ήθελε το support μας μετά την έκδοση 0.96 (μετά από 3.5+
χρόνια development?) που ήταν πολύ σταθερή. Προσωπικά αν έβγαινε (που
βγήκε!) ένα ενεργό fork (ή μια άλλη υλοποίηση, πχ λέγε με KHTML), θα
είχε πολύ δρόμο για να γίνει default browser μου. Απλά γιατί ο κόπος
και το μεράκι που μπήκε στο mozilla trunk τόσο καιρό με κρατάει πολύ
περισσότερο από τα νέα σούπερ-ντούπερ features του τάδε fork.

Κατηγορούμε τους windows-άδες (IE-άδες, Outlook) για τη μη-συνειδητή
επιλογή τους για το OS (browser, MUA) που χρησιμοποιούν. Παρόμοια όμως
μη-συνειδητή, χαλαρή και σταρχιδέ επιλογή κάνουν αρκετοί για ενδο-OSS
επιλογές προγραμμάτων. Και είναι κρίμα γιατί στερούν το πολύτιμο
support τους από προγράμματα που έχουν αποδείξει ότι την αξίζουν
περισσότερο.

Και όλα τα παραπάνω, παίρνουν πολύ μεγαλύτερο νόημα όταν κάνει κανείς
advocate ένα πρόγραμμα. Γιατί τότε σημαίνει ότι πιστεύει πραγματικά
ότι είναι καλύτερο! Δε με νοιάζει αν κάποιος χρησιμοποιεί windows
χωρίς να τον νοιάζει γιατί. Αλλά με ενοχλούν απίστευτα οι συζητήσεις
με μερικούς windows-άδες γιατί απλά φέρνουν επιχειρήματα για την
επιλογή του OS τους που δεν έχουν καμία σχέση μπροστά στους λόγους που
οι περισσότεροι linux-άδες επιλέγουν linux (μέσα και εγώ). Είναι τόσο
σημαντικό και βαρυσήμαντο για μένα η φιλοσοφία πίσω από το OS που
χρησιμοποιώ, που το ότι πρέπει να αγοράσω νέο modem γιατί το εσωτερικό
δεν παίζει, είναι από ασήμαντο έως γελοίο. Ακόμη και η ταχύτητα.

Για παρόμοιους λόγους, νιώθω ότι οι συζητήσεις για το ποιό OSS θα
πρέπει να χρησιμοποιεί κανείς, πρέπει να γίνονται στη βάση φιλοσοφίας,
ιστορίας και αξίας παρά στο featureset.

Ωμά και σύντομα για το θέμα μας: Δεν υπάρχει χώρος για άπειρα forks
στο community και πρέπει να κάνει πολύ περισσότερα από 5, 10, 20 νέα
πραγματάκια ένα νέο SW (πχ distro) για να με πείσει να κάνω switch και
συνεπώς να στερήσει το support μου από το distro που χρησιμοποιώ και
έχει αποδείξει προ πολλού την αξία του (και συνεχίζει να την αποδεικνύει).

Πόσο μάλλον για να συνηγορώ υπερ του ;-)

<weblog post ends>

--
Dimitris Glezos
Jabber ID: subbie at jabber.org, PGP: 0xA5A04C3B

"He who gives up functionality for ease of use
loses both and deserves neither." (Anonymous)