___ _____ ___ XFree86

Dimitris M. stud1134 at di.uoa.gr
Mon Mar 1 15:57:16 EET 2004

από το http://www.xfree86.org/legal/licenses.html
--

What about GPL-compatibility?

The 1.1 license is not GPL-compatible. To avoid new issues with
application programs that may be licensed under the GPL, the 1.1 licence
is not being applied to client side libraries.
---

Μπορεί αυτό να μην επηρεάζει άμεσα έναν επαγγελματία (η και απλό χρήστη)
πληροφορικής που θέλει απλά να κάνει την δουλειά του (ή συνήθως την
δουλειά του αφεντικού του), αλλά οι πολιτικές προεκτάσεις είναι πολύ
σημαντικές.

Το κίνημα του free software μπορεί και υφίσταται χάρη στις λεπτομέρειες
της GPL και οι δυνάμεις τις αγοράς κάνουν ότι μπορούν για να
εξουδετερώσουν την πολιτική του διάσταση και να κερδίσουν από αυτό
μετατρέποντας σταδιακά το ζήτημα του ελεύθερου-ιδιόκτητου πνευματικού
έργου σε μια τεχνική λεπτομέρεια ανοιχτού-κλειστού κώδικα που προσδίδει
κύρος στα προϊόντα τους. Αυτό δεν αποτελεί παρανοϊκή ανάλυση, αλλά
κλασικό επαναλαμβανόμενο πρότυπο της ιστορίας. Οι κυρίαρχες δυνάμεις
πάντα φροντίζουν να αφομοιώνουν, τα κινήματα που δεν είναι εύκολο να
κατασταλθούν, διαστρευλώνοντας όμως κάποια επιμέρους σημεία πράγμα που
έχει σαν αποτέλεσμα την πολιτική του εξουδετέρωση.

Το κίνημα του ελεύθερου λογισμικού μαζί με τα συγγενή κινήματα, έχει ήδη
δείξει τα δόντια του και δεν πρόκειται να εξαφανιστεί. Το ζήτημα που
τίθεται είναι σε ποιο βαθμό αυτή τη δυναμική που υπάρχει, θα την
αξιοποιήσουν κάποιες εταιρίες για να βελτιώσουν τα προϊόντα τους και να
μεγαλώσουν τα κέρδη τους, ή αν θα διαχυθεί στην κοινωνία, θα
υποκαταστήσει (σε κάποια βαθμό) τις εταιρίες και θα εξυπηρετεί
ουσιαστικές κοινωνικές ανάγκες αντί να επιδιώκει το μέγιστο οικονομικό
κέρδος.

Ο Stallman δεν είναι παρανοϊκός, ούτε στοχεύει στο να καπελώσει την
δουλειά άλλων βάζοντας την δική του άδεια. Οι ενέργειές του βασίζονται
σε μια πολύ στέρεη και κατά την γνώμη μου ιδιοφυή πολιτική ανάλυση. Αν
έχεις κάποια κριτική θα ήταν πολύ ενδιαφέρουσα, αρκεί να είναι επίσης σε
στέρεα βάση. Οι περισσότεροι που κατακρίνουν τον Stallman και τις ιδέες
του το κάνουν είτε από μια αφετηρία κατεστημένου καπιταλιστή που η GPL
τους χαλάει τις δουλειές, είτε απλά δεν έχουν μελετήσει και κατανοήσει
τις θέσεις του οπότε αρκούνται στο να κριτικάρουν μεμονωμένες πράξεις ή
λόγια του ως "ακραία" η "ουτοπικά". Παρόλα αυτά ο Stallman έχει δείξει
τρόπους με τους οποίους ένας προγραμματιστής μπορεί να εργάζεται, να
παράγει και να ζει μέσα στον καπιταλισμό και ταυτόχρονα να επηρεάζει
τους κοινωνικούς μετασχηματισμούς προς δρόμους που συμφέρουν την ίδια
την κοινωνία και όχι κάποια μεγάλα αφεντικά. Αν κάποιος ενδιαφέρετε για
λεπτομέρειες μπορεί να διαβάσει το βιβλίο του που είναι διαθέσιμο στο
http://notabug.com/2002/rms-essays.pdf και φυσικά με άδεια LGPL

Επίσης, επειδή τουλάχιστον στην Ελλάδα, οι κοινότητες χρηστών GNU/Linux
περιορίζονται σε τεχνικά ζητήματα και λειτουργούν περισσότερο σαν χώροι
αλληλοβοήθειας επαγγελματιών της πληροφορικής, βρίσκεται στην φάση
δημιουργίας μια ομάδα που, αν και δεν έχει ξεκαθαρίσει ακόμη τους
ακριβείς στόχους της, θα εστιάζει περισσότερο στην πολιτική διάσταση του
ελεύθερου λογισμικού, παράγοντας πολιτικό λόγο και ταυτόχρονα βοηθώντας
την διάχυση του στην κοινωνία. Το εγχείρημα ξεκίνησε μέσα από το forum
του Indymedia Αθήνας. Η τελευταία σχετική δημόσια συζήτηση βρίσκεται εδώ:
http://athens.indymedia.org/front.php3?lang=el&article_id=190902

Αν κάποιος ενδιαφέρεται να συμμετέχει και να συνδιαμορφώσει εννοείται
ότι είναι ευπρόσδεκτος. Η συλλογικότητα είναι ανοιχτή, αντι-ιεραρχική,
αυτο-οργανωμένη (ή μάλλον αυτο-ανοργάνωτη προς το παρόν) και χωρίς
συνδρομές, νομικό πρόσωπο, κοπές πίτας κλπ. Προς το παρών η κύρια
δραστηριότητα είναι η παροχή βοήθειας στα μέλη της ομάδας που προσπαθούν
να εγκαταστήσουν GNU/Linux για πρώτη φορά, αλλά  πιστεύω ότι σύντομα θα
προχωρήσει πιο πέρα.