KDE font size

Vasilis Vasaitis vvas at hal.csd.auth.gr
Fri Jun 4 00:41:00 EEST 2004

On Thu, Jun 03, 2004 at 11:21:22PM +0300, DJ Art wrote:

> Τί εννοείς ?
> Δηλαδή, σε πόσα dpi δουλεύεις ? Σε τί ανάλυση και σε πόσες ίντσες
> οθόνη ?
>
> Εγώ το βάζω 120 dpi σε 1280x1024 (17'' LCD).

  Δουλεύω στα DPI που έχει από φυσικού της η οθόνη μου στη ανάλυση που
χρησιμοποιώ. Έτσι, όταν π.χ. ορίζω ένα μέγεθος γραμματοσειράς σε
στιγμές, ξέρω ότι θα είναι αυτό ακριβώς που πρέπει να είναι.

  Για παράδειγμα, πρόσεξε τι συμβαίνει με τη δική σου οθόνη: Έστω ότι
στην οθόνη, αφού είναι LCD, βλέπεις όλες τις 17 ίντσες, που ως γνωστόν
είναι το μέγεθος της διαγωνίου. Οπότε αν έχεις πλάτος Π και ύψος Υ,
έχουμε:

	Π² + Υ² = 17²

  Έστω επίσης ότι η οθόνη σου, αφού τρέχει σε 1280x1024, έχει
αναλογίες 5/4, δηλαδή:

	Π = 5/4Υ   <=>   4Π = 5Υ   <=>   (1/5)Π = (1/4)Υ

  Αν τώρα θεωρήσουμε χ = (1/5)Π = (1/4)Υ, στην πρώτη σχέση παίρνουμε:

	(5χ)² + (4χ)² = 17²   <=>   χ = 2,655 (περίπου)

  Οπότε, όποιο μέγεθος να διαιρέσεις τώρα, δηλαδή είτε το 1280 με το
5χ είτε το 1024 με το 4χ, παίρνεις ότι τα DPI της οθόνης σου είναι 96.
:^)

  Για τις περισσότερες οθόνες πάντως είναι πιο απλός ο υπολογισμός,
επειδή είναι 4/3 και υπάρχει το γνωστό 3² + 4² = 5². Οπότε π.χ. για τη
δική μου απλά παίρνω το μέγεθος της διαγωνίου (17 ονομαστική, 16
πραγματική, αφού μιλάμε για CRT), το πολλαπλασιάζω με 4/5 για να πάρω
το πλάτος, και διαιρώ το 1152 με το αποτέλεσμα (1152x864 ανάλυση), για
να βγάλω ακριβώς 90 DPI.

  Φυσικά δε χρειάζεται όλη αυτή η κούραση, αυτά τα έγραψα ενημερωτικά,
για να μη νομίζουμε ότι τα DPI είναι κάτι ασύνδετο με την οθόνη που το
βάζουμε αυθαίρετα. Στην πράξη, αν δεν ορίσεις εσύ DPI με το χέρι, ο X
server θα πάρει από το EDID το πλάτος και το ύψος της οθόνης, θα
διαιρέσει με την ανάλυση, και θα θέσει τα DPI ανάλογα. Στη δική μου
π.χ. βγάζει 91, προφανώς επειδή η οθόνη επιστρέφει 32 εκατοστά πλάτος
αντί για τα 32.512 που αντιστοιχούν στις 12,8 ίντσες (αφού μία ίντσα
είναι 2,54 εκατοστά και όχι 2,5).

--
Vasilis Vasaitis
"A man is well or woe as he thinks himself so."