Ερωτήματα για τις πατέντες και την GPL

Vasilis Vasaitis vvas at hal.csd.auth.gr
Sun Aug 22 18:11:14 EEST 2004

On Sun, Aug 22, 2004 at 02:14:24PM +0300, fs wrote:
> (various snips)

> Exeis dikio na exeis pistei oti mono etairies mporoyn na katoxironoyn
> patentes h' toylaxiston na pires me ayth th skopia thn erothsh. De to
> katalabes alla miloysa gia patentes katoxiromenes apo idiotes h' akoma
> kai apo etairies, oi opoies patentes 8a htan antiti8emenes pros monopolio
> poy kapoia megalh etairia 8a mporoyse na epibalei an de thn stamatoyse h
> patenta.

  α) Οι ιδιώτες και οι μικρές εταιρείες συχνά δεν έχουν τους πόρους
(λεφτά, χρόνο, επιρροή κτλ.) για να ακολουθήσουν τη διαδικασία
κατοχύρωσης πατεντών για τις εφευρέσεις τους, να τις ανανεώνουν, να
τις κατοχυρώνουν και σε άλλες χώρες κτλ.

  β) Οι ιδιώτες και οι μικρές εταιρείες *σχεδόν ποτέ* δεν έχουν τους
πόρους να αντιταχθούν δικαστικά σε μια μεγάλη εταιρεία που καταπατά
την πατέντα τους, οπότε απέναντι σε μια μεγάλη εταιρεία η πατέντα
είναι σχεδόν σαν να μην υπάρχει. Εξαιρούνται εταιρείες που υπάρχουν
αποκλειστικά για κατοχύρωση και δικαστική διαμάχη επί πατεντών
(αφθονούν στις Η.Π.Α.), αλλά αυτές έτσι κι αλλιώς είναι κάτι το
παθολογικό που προκαλείται από το όλο σύστημα των πατεντών.

  γ) Όσο για την αντίσταση σε μονοπώλιο στην οποία αναφέρεσαι, δεν
είμαι σίγουρος τι εννοείς, αλλά διακρίνω δυο ενδεχόμενα: Είτε ότι
εννοείς ότι μια μικρή εταιρεία έχει πάρει μια πατέντα για να εμποδίσει
μια μεγαλύτερη να την πάρει και να την επιβάλει. Όμως τότε έχουμε το
ίδιο αποτέλεσμα με το να μην υπήρχαν καθόλου πατέντες. Ή η μικρή
εταιρεία να εμποδίζει τη μεγάλη εταιρεία να υλοποιήσει αυτό που
περιγράφει η πατέντα, ή να της ζητά να πληρώσει δικαιώματα. Όμως τότε
θα με βρεις κατά της μικρής εταιρείας, γιατί είμαι απερίφραστα πιο
ενάντιος στην προσπάθεια περιορισμού των ιδεών (μιλάμε πάντα για
πατέντες λογισμικού μόνο, υπενθυμίζω) απ' ότι στην επικράτηση των
μεγάλων εταιρειών έναντι των μικρών.

> Mpa? De mporei na ginei me epistimonika keimena kai idees; (basika
> hdh ginetai me tosa document licences kai thn wikipedia). Me
> logotexnika keimena; Prosfata diabaza biblio ypo gnu-type licence.
> De mporei na ginei me mhxanologika sxedia, product design kai
> arxitektonikh hlektronikwn systhmatwn? Ginetai hdh se mikrh klimaka
> kai metaksy sigkekrimenwn atomwn kai emeswn leitoyrgiwn opws akribws
> ginotan sto software prin faei kolhma o stallman.

  Υπενθυμίζω, αυτό που ισχυριζόσουν και εγώ απάντησα ότι αναιρείται
από την πραγματικότητα, είναι ότι μια τέτοια κομμουνιστική οργάνωση
τύπου GPL δε μπορεί να ευδοκιμήσει σε ένα περιβάλλον που κυριαρχεί η
ιδιοκτησία και η ανταλλαγή αγαθών. Το να φέρνεις περισσότερα
παραδείγματα επί αυτού απλά αναιρεί περαιτέρω την προηγούμενή σου
ανάλυση.

> H monh idiaiterothta toy software se ayto to tomea einai oti to internet
> einai gemato me eppagelmaties kai hobbistes ths episthmhs twn
> ypologistwn kai h epikinonia metaksy toys einai safws eykoloterh.

  Μπα, οι ιδιαιτερότητες του λογισμικού είναι πολλές και ουσιαστικές,
αλλά αυτή είναι μια άλλη κουβέντα και δε θεωρώ ότι είναι του παρόντος.

--
Vasilis Vasaitis
"A man is well or woe as he thinks himself so."