"Getting ready for the Desktop issue #321"

P. Christeas p_christ at hol.gr
Sat Apr 5 02:06:01 EEST 2003

Καλές αυτές οι συζητήσεις, και σεβαστές όλες οι γνώμες. Υπάρχει όμως ένας
σκοπός, για τον οποίο κάποιοι εδώ μέσα προσπαθούν.
Το έχουμε ξαναπεί αρκετές φορές, στόχος μας είναι να προωθήσουμε το Linux.
Γιατί πιστεύουμε οτι θα κάνουμε καλό σ' αυτούς που θα το δώσουμε, αλλά και
γιατί θέλουμε αυτό που χρησιμοποιούμε να αποτελέι ένα πιό διαδεδομένο σύστημα
(ώστε να θέλουν και οι εταιρίες να το υποστηρίξουν, να σέβονται και οι άλλοι
την συμβατότητα με αυτό..).

Η προσωπική μου εμπειρία με το Linux πιστεύω οτι μπορεί να δώσει μερικές
απαντήσεις.
Τα τελευταία 2 χρόνια έχω βγάλει από τα μηχανήματά μου (τώρα 3) τον Βασιλάκη.
Εννοώ δηλ. μόνο το 1 από αυτά έχει partition με win, αλλά δεν κάνει ποτέ boot
σε αυτό. Δέν βρέθηκα καθόλου (αυτά τα χρόνια) στη δύσκολη θέση να μου λείπουν
τα 'παράθυρα'. Ανταλάσσω κανονικά αρχεία με άλλους, βλέπω σελίδες, CD κλπ.
Κρατάω μόνο μία έκδοση του wine, ώστε να τρέχω και win32 εκτελέσιμα.
Αρα, δεν ισχύει οτι πρέπει να έχει κανείς αυτό που έχουν κι οι άλλοι.

Κάνω διάφορα πειράματα με το wine. Αυτό *είναι τόσο σταθερό με τις εφαρμογές*
όσο και τα windoze από μόνα τους. Θυμάμαι από τότε που είχα (και βλέπω στους
φίλους μου ) να κάνουν reboot τα win κάθε 2-3 ώρες. Ε, τόσο κάνει και το wine
να βγάλει bug (μόνο που με αυτό δεν χρειάζεται reboot). Επίσης, παρατηρώ ότι
υπάρχουν  εφαρμογές win2k ασύμβατες με win98, εφαρμογές win98 ασύμβατες με NT
κοκ. Το wine προσομοιώνει εξίσου (με την ίδια εγκατάσταση) αυτές τις
εκδόσεις.
Αρα, οι εφαρμογές των win δεν είναι λόγος να απαιτούνται αυτά. Σημ. δεν μιλάω
για παιχνίδια αλλά για εφαρμογές που απαιτούνται για την δουλειά μας κλπ.

Συνήθισα τόσο το Linux, που τα win μου φαίνονται δύσχρηστα. Βλ. μεσαίο κλίκ,
Alt+κλικ, εναλλαγή ελληνικών με CapsLock κλπ. Οι wm's είναι πιό σωστά
σχεδιασμένοι (δεν πετάγονται παράθυρα μεσ' τη μέση εκεί που δουλεύω), έχουν
όλοι πολλά desktops, session management κλπ. Είχα την δυνατότητα να διαλέξω
DE και προτίμησα το kde, το οποίο μου φαίνεται πιό απλό στη χρήση από τα
windoze (ακόμα και με τα κριτήρια των άσχετων χρηστών που βλέπω).
Αρα, δεν ισχύει οτι τα win είναι πιό εύχρηστα. Η δυσκολία του Linux είναι
μύθος εδώ και 1.5 χρόνο περίπου. Οι εκδόσεις που υπάρχουν τώρα είναι
εύχρηστες. Το υπόλοιπο είναι θέμα συνήθειας.

Η σταθερότητα είναι αδιαμφισβήτητα υπέρ του Linux, αλλά ποιά είναι τα
κριτήρια; Κατά τη γνώμη μου οι περιπτώσεις που φαίνεται είναι:
	ο Ανάπτυξη εφαμογών: οι debuggers, τα crashes και τα λάθη που γίνονται όσο
δουλεύει ένας προγραμματιστής φέρνουν σε δύσκολη θέση το σύστημα. Αυτή τη
δουλειά κάνω και βλέπω οτι το Linux είναι άψογο, εκεί που τα win κολλούσαν
συνέχεια.
	ο Multimedia: απευθύνονται σε ειδικές λειτουργίες του hw (βλ. AGP, DRM, MMX,
DMA, 3D εντολές κλπ. ). Αυτές είναι πιό 'περίεργες'  και καμιά φορά το ίδιο
το hw έχει πρόβλημα (ασύμβατες μητρικές με κάρτες γραφικών) όταν φτάνει στα
όριά του. Το Linux δίνει τη μοναδική δυνατότητα να κάνω ρυθμίσεις ώστε να
αποφύγω ελαττωματικές εντολές κλπ.
	ο Servers: δουλεύουν (υποτίθεται) σε μεγάλο φόρτο και δεν επιτρέπουμε να
παρουσιάσουν προβλήματα (reboot την ίδια βδομάδα θεωρείται πρόβλημα). Εκεί το
2.4 έχει καταξιωθεί, και το 2.5 ήδη υπόσχεται πολλά.

Αμα τρέχει κάποιος τα win, χωρίς να κάνει τίποτα για 1 βδομάδα, δεν σημαίνει
τίποτα. Εγώ τρέχω apache, βλέπω τηλεόραση, τρέχω ένα 3d πρόγραμμα στο wine,
κάνω compile και δοκιμάζω ένα πρόγραμμα που γράφω και δεν δουλεύει. Το
σύστημά μου δεν πέφτει ούτε μειώνονται τα 'resources' του.

Κι όσο για τις 'μεγάλες εταιρίες', αυτές πρέπει να καταλάβουν οτι αν δεν
υποστηρίζουν το Linux, χάνουν μερίδιο από την αγορά (βλ. κάρτες γραφικών και
το πλεονέκτημα της nVidia), ενώ το software είναι πιό ελκυστικό όταν δουλεύει
και στο Linux (βλ. Maya).

Αυτά που είπατε πρίν για τις ασυμβατότητες στο Linux, δεν τα δέχομαι.
Θυμηθείτε οτι Linux είναι 1 πυρήνας, αλλά όλα τα άλλα αλλάζουν. Δηλ. μπορεί
κανείς να τρέχει κανείς κάποιο εκτελέσιμο με διαφορετική έκδοση glibc π.χ.
από το διπλανό. Το documentation είναι πιό δύσκολο (αφού τα διάφορα Linux δεν
είναι εντελώς ίδια μεταξύ τους), αλλά το Linux είναι πιό 'συνεργάσιμο' όταν
πάει κάτι στραβά (περισσότερα και καλύτερα μηνύματα, logs, εργαλεία debug
κλπ.)

Αυτά, πιστεύω οτι απαντούν σε αρκετές βολές εναντίον του Linux, ώστε να
αποφασίσουν περισσότεροι να αλλάξουν.