Karta grafikwn

Vasilis Vasaitis vasilis at femanet.com.br
Wed Oct 30 14:54:05 EET 2002

On Wed, Oct 30, 2002 at 04:21:16AM +0200, Athanasios Sidiropoylos wrote:
> Afou sta8eropoihsa kapos to neo mou sistima (bgazontas ton ena IDE disko
> pou ypoptebomoun apo polyyyyyyy paliotera oti eitan h aitia gia pola
> problimata asta8eias) eir8e h wra na arxisw na skeftome pws 8a jodepsw
> ta xrimata pou 8a parw prin ta parw. (einai ayto pou lene.... Eso
> etimos.... Eeee se dikia mou ekdosh) 8-)

  Ε, καλά, μη νομίζεις, κι εγώ ήδη ονειρεύομαι την καινούρια μνήμη που
θα αγοράσω τώρα που έχουν πέσει οι τιμές τους. ;^)

> Gia ayto ton logo rwtaw ki esas gia na mou pite an mporeite poia 8eorite
> san thn kaliterh lish gia ena sistima me litourgiko sistima linux pou
> san kirio skopo 8a exei na me krata pareoula ta kria bradia tou ximona
> me DVD's kai Divx.

..[snip]..

  Εγώ θα σου πρότεινα να πας σε Matrox. Καταρχήν, η ποιότητα εικόνας
που έχουν οι κάρτες της είναι εκπληκτική, πολύ δύσκολα θα βρεις έξοδο
τόσο καλή σε κάρτες με τσιπάκια της ATI και της nVidia (εκτός ίσως από
τις κάρτες που κατασκευάζει η ίδια η ATI). Επιπλέον, ήταν οι πρώτες,
αρχίζοντας από την G400, που είχαν επιτάχυνση της προκοπής για
αναπαραγωγή video (YUV overlays, Back End Scaler κτλ.). Όχι ότι και οι
κάρτες της ATI τα πάνε άσχημα σε αυτόν τον τομέα, ειδικά στις AIW
υπάρχει το Rage Theater τσιπάκι με iDCT και motion compensation πάνω
που στα DVD κάνει θαύματα. Το 3D τους πάλι είναι αξιοπρεπές, αλλά έτσι
κι αλλιώς δεν φαίνεται να σε ενδιαφέρει και πολύ.

  Πέρα όμως από τα γενικά, αν σκοπεύεις να χρησιμοποιήσεις την κάρτα
μόνο σε Linux τότε η Matrox είναι πραγματικά μονόδρομος. Οι Matrox
κάρτες έχουν μακράν την καλύτερη υποστήριξη κάτω από Linux, ούτε που
γίνεται σύγκριση. Καταρχήν, ήδη ο driver για το framebuffer (matroxfb)
είναι εκπληκτικά γρήγορος, ούτε που πρόκειται να καταλάβεις την
διαφορά από πραγματική κατάσταση κειμένου. Αλλά και ο driver για τα X
είναι από τους καλύτερους, σε λειτουργικότητα, σταθερότητα, ταχύτητα
κτλ. Μιλάω από προσωπική εμπειρία. [0] Ας σημειώσω επίσης ότι η ίδια η
Matrox υποστηρίζει το Linux και βγάζει drivers, και μάλιστα με κώδικα,
ενώ επίσης είναι από τις πρώτες που θα δώσουν πληροφορίες για να
φτιαχτούν drivers για τα XFree86.

  Τώρα βέβαια, αν όντως πας σε Matrox, τίθεται το ζήτημα ποια ακριβώς
κάρτα να πάρεις. Καταρχήν, υπάρχει η καινούρια κάρτα, η Parhelia, που
είναι ό,τι καλύτερο έχει βγάλει ποτέ η Matrox, αλλά ακόμα είναι κάπως
πρόσφατη και η υποστήριξη περιορισμένη (η ίδια η Matrox δίνει 2D
accelerated driver για 4.1.0 και 4.2.0 από το site της). Αλλιώς,
υπάρχει στο εμπόριο η G550, και σε eBay και τέτοια οι G400 και G450·
όλες αυτές είναι πολύ καλές και δοκιμασμένες.

  Από τις άλλες εταιρείες, οι ATI είναι γενικά καλές αλλά συνήθως
αρκετά πίσω σε υποστήριξη, ειδικά τα τελευταία μοντέλα. Όσο για την
nVidia, είσαι στο έλεος των binary drivers που βγάζει. Επίσης, μεγάλο
ποσοστό των καρτών που βασίζονται σε τσιπάκια αυτών των εταιριών είναι
άστα να πάνε από ποιότητα· αν πας προς τα εκεί θέλει προσοχή τι
αγοράζεις.

[0] Αυτή τη στιγμή έχω στο PC μου μια ATI Radeon 7500 AIW, που αν και
έχει TV Tuner, VIVO, καλύτερο 3D κτλ., ώρες ώρες αναρωτιέμαι γιατί δεν
την ξηλώνω όπως είναι να βάλω πίσω την Matrox G400 από το άλλο
μηχάνημα...

--
Vasilis Vasaitis
vasilis at femanet.com.br