xfree86

Alexios Chouchoulas alexios at vennea.demon.co.uk
Fri Feb 28 05:58:23 EET 1997

> Omws den ksero pos leitoyrgei.

  Opws eipan kai alla paidia sth lista, to X Windowing System h X (*pote*
X-Windows) DEN einai GUI alla networking protocol. Se ena mhxanhma trexei o
Xserver, se ena allo trexei h othoni, to plhktrologio kai to pontiki. Se
proswpikous stathmous ergasias h othoni einai panw sto mhxanhma pou trexei
kai ton server, gi'afto kai to mperdema twn X me ta GUI. :-)

  H leitourgia twn X einai POLY megalh ypothesh, kyriws otan milas gia ta
GUI tous. Blepeis yparxoun arketoutsika diaforetika GUI sta X. To prwto
prwto kai apaisio (alla me mhdenikes apaithseis mnhmhs) einai to Athena
Widget Set tou MIT. Alla einai ta Openlook ths Sun (obsolete pleon an kai
einai glykouliko wres wres), to Motif ths OSF (emporiko alla grafontai kai
freeware clones) klp klp. Thn olh symperifora tou GUI thn elegxei ena
application pou legetai Window Manager. Afto frontizei ton xeirismo twn
parathyrwn (pws tha parousiazontai, me plaisia, xwris, pws tha ginontai
resize, iconify, stack, arrange, klp klp) kai thn ekkinhsh newn efarmogwn,
klp klp. Kati san ton Program Manager twn Windoze alla me pio polles
efthynes. Kai allazontas window manager allazeis rizika thn emfanish tou GUI
sou. Opoiosdhpote mporei na grapsei ena GUI h WM gia ta X kai polloi to
kanoun (exw dokimasei toulaxiston 10 teleiws diaforetikous WM ta teleftaia
xronia, kai ypopsiazomai oti den exw dei tipota akoma).

> Pos fortono ena neo programma.

  Polloi tropoi. Xrhsimopoieis ton WM sou gia na to ksekinhseis. To ksekinas
apo to shell:

soupiera: ~$ xblast &

  To '&' einai xrhsimo gia na sou eleftherwthei to shell amesws. To
application tha emfanistei se diko tou parathyro. Fysika kai stis dyo
periptwseis (WM kai manual execution) h efarmogh prepei na yparxei sto disko
sou, prepei na exeis execute permissions kai prepei na einai sto PATH.

> Giati merika programmata poy leei pos yparxoyn (otan pato to pontiki)
> den trexoyn.

  Den sou leei oti yparxoun. To default setup twn menou tou WM pou
xrhsimopoieis (fvwm2 ypothetw) exei epiloges gia na ksekinhsei merikes
klassikes efarmoges twn X. Afto den shmainei oti oi efarmoges sou einai
ontws sto disko! An den tis exeis egkatasthsei kai den einai kai sto
distribution sou, logiko einai na mhn yparxoun. :-)

> Pws allazo analysi.Giati to megethos apo ta programmata einai megalytero
> apo tin othoni moy, kai pos diorthonetai ayto.

  Ypothetwntas oti o Xserver sou einai o XFree86 kai exeis orisei
diaforetika modes, allazeis metaksy tous me ta Ctrl Alt + (gkrizo +) kai ta
Ctrl Alt - (gkrizo -). Me Ctrl Alt Backspace (*OXI* delete) sfazeis ton X
server se periptwsh anagkhs.

  Merikes efarmoges emfanizontai megalytes apo thn othonh sou epeidh h
standard analysh gia ta X einai afth twn Sun 3/50, dhladh 1152x900
monochrome. Etsi merikes efarmoges (paixnidia kyriws) ypothetoun mallon
yperoptika oti oloi tha trexoun se paromoies analyseis kai bgainoun
terasties. Sta 1024x768 genika den tha exeis problhmata an kai to xfig(1)
teinei na thelei ligo parapanw apo 768 grammes. :-/

  Afto diorthwnetai paizontas me ta resources ths efarmoghs, alla oxi panta.
Eksartatai apo thn efarmogh kai poso thelei na se afhsei na ths allakseis ta
fwta. An einai kalogrammenh X efarmogh sou epitrepei na thn allakseis
TELEIWS (fonts, xrwmata, bitmaps, icons, backgrounds, sxhmata koumpiwn kai
widgets, topothethsh scrollbars, keimena labels, klp klp klp) me thn
boitheia twn X resources (ta opoia paraeinai megalh ypothesh gia na ta
perigrapsw s'afto to minima). An kapoios to thelei, prin apo dyo meres
egrapsa mia ekshghsh se ena filo, na thn antigrapsw sth lista.

> Opoios exei na proteinei ena site 'h ena biblio einai eyprosdektos.

  An theleis ena sobaro biblio gia ta X apo thn plevra tou xrhsth, sou
proteinw thn seira ths O'Reilly gia ta X. Einai polytomh seira kai kalyptei
ta PANTA (kai ennow ta PANTA). Pare to user's guide (otan doulepsa prwth
fora X htan kokkino alla kserw oti twra exei allaksei xrwma -- h X seira
exei xrwmata, oxi zwa). Einai akriboutsiko alla ta aksizei ta lefta tou.

Afta... syggnwmh gia thn polylogia. Elpizw na ebgales kapoia akrh...

A.

Alexios Chouchoulas          '88    ,88'   ,88'     alexios at vennea.demon.co.uk
The Unpronouncable One      ,o88oooo88ooooo88oo,              axc at dcs.ed.ac.uk