[I18NGR] hal

Konstantinos Togias ktogias at math.upatras.gr
Tue Dec 2 14:00:28 EET 2008

2008/12/2 korgman <korgie at gmail.com>:

> [...]
> αφηρημένα :p ), οπότε προτιμώ το hal που δεν σημαίνει τίποτα και μεταφράζω
> με αυτό που προσφέρει το hal και όχι προς λέξη.
>
> Και οι δύο λέξεις στην περίπτωσή αυτή είναι εξωπραγματικές (abstract,
> layer), οπότε η μετάφραση είναι άκυρη επειδή η Αγγλική γλώσσα είναι.. φτωχή
> και όχι η Ελληνική (πλάκα κάνω, στην περίπτωσή μας και οι δύο γλώσσες είναι
> απούσες: cookies anyone?)
>
> Εν κατακλείδι θα προτιμούσα κάτι σε περίληψη ή αφηρημένο, το αφαιρετικό δεν
> καταλαβαίνω που κολλάει. Ούτε από τα Αγγλικά καταλαβαίνω "αφαίρεση" αλλά

Όπως ανέφερα και προηγουμένως, οι λέξεις αφαίρεση, αφηρημένος,
αφαιρετικός έχουν την ίδια ρίζα και χρησιμοποιούνται ΚΑΙ ως αντίθετα
του συγκεκριμενοποίηση, συγκεκριμένος. Η έννοια αυτή της λέξης
αφαίρεση δεν είναι απαρχαιωμένη, μια και υπάρχει στη νέα ελληνική και
απαντάται σε φράσεις όπως αφηρημένη σκέψη, αφαιρετική σκέψη, αφηρημένη
έννοια κλπ. Αφαιρώ σημαίνει απο-συγκεκριμενοποιώ: Από διάφορες
συγκεκριμένες οντότητες αντιλαμβάνομαι και συλλέγω τα κοινά ή βασικά
τους χαρακτηριστικά και ιδιότητες (αφαιρώ δηλαδή τα διακριτικά τους
στοιχεία και χαρακτηριστικά) και κατασκευάζω μια μη υπαρκτή, πολλές
φορές ιδανική, αφηρημένη έννοια που τα περιγράφει και τα προσδιορίζει
ως σύνολο. Π.χ. αφηρημένες είναι σχεδόν όλες οι έννοιες των
μαθηματικών. Ο κύκλος προέρχεται από μια αφαιρετική διαδικασία
εφαρμοσμένη πάνω σε κάθε στρόγγυλο σχήμα που φαίνεται να έχει (κατά
προσσέγγιση) σταθερή καμπτυλότητα σε όλα του τα σημεία. Φυσικά τέλειος
υλικός κύκλος δεν υπάρχει, ούτε μπορεί να κατασκευαστεί. Η αφαιρετική
σκέψη όμως του ανθρώπου έχει δημιουργήσει την αφηρημένη έννοια
"κύκλος" που οι ιδανικές ιδιότητές της προσεγγίζουν καλύτερα από
οποιοδήποτε άλλη κάθε υλικό σχήμα που "μοιάζει" με κύκλο.

Με την παραπάνω έννοια, σε εμένα φαίνεται πολύ σχετική και εύστοχη η
χρήση των λέξεων αφαίρεση και αφαιρετικός. Το HAL κάνει για τα
κομμάτια h/w του υπολογιστή ακριβώς ότι κάνει η αφαιρετική σκέψη των
μαθηματικών για όλους τους υλικούς κύκλους που έχουμε δει και θα δούμε
στη ζωή μας: Δημιουργεί ένα επίπεδο (ή στρώμα) αφαίρεσης (των
επιμέρους χαρακτηριστικών που τα διαφοροποιούν και τα
συγκεκριμενοποιούν) και τα κατατάσσει σε αφηρημένες ομάδες ώστε
οποιοδήποτε πρόγραμμα να μην απασχολείται με το πως θα μιλήσει με το Χ
μοντέλο της Υ κάρτας ήχου του Ζ κατασκευαστή, αλλά να του είναι αρκετό
να ξέρει πως να μιλήσει σε μια αφηρημένη "κάρτα ήχου". Ακριβώς όπως η
έννοια κύκλος σου δίνει τη δυνατότητα να μιλάς για ακτίνες και τόξα,
να υπολογίζεις περίμετρο και εμβαδό και να είσαι σωστός, για τον κύκλο
που ζωγράφισα εγώ μόλις τώρα στο χαρτί μου, χωρίς να χρειάζεται να
μελετήσεις τη σχέση της θέσης κάθε κουκκίδας γραφίτη με τη διπλανή της
πάνω στο συγκεκριμένο κομμάτι χαρτί. Όπως λοιπόν ένας μαθηματικός αντί
να χάνεται ανάμεσα τις ατέλειες και ιδιομορφίες κάθε υλικού σχήματος ή
αντικειμένου, τα μελετά και τα διαχειρίζεται χρησιμοποιώντας ένα
επίπεδο αφαίρεσης, αυτό της ευκλείδειας γεωμετρίας, των ιδανικών
επίπεδων και στερεών σχημάτων, έτσι και τα προγράμματα χρησιμοποιούν
τον hal ως επίπεδο αφαίρεσης για να διαχειριστούν τις συσκευές ενός
υπολογιστή.

--
Konstantinos Togias
Dipl.-Math., M.Sc.