GnuCash 1.7.6 Release Candidate 1

Τα πάντα ρει ta_panta_rei at flashmail.com
Fri Jan 3 12:48:37 EET 2003

Nikos Charonitakis :
> Επίσης σημαντική είναι και  η υποστήριξη OFX/HBCI για online
> τραπεζικές συναλλαγές μέσω του Gnucash.  (Άγνωστο κατά πόσο
> υποστηρίζονται από τις ελληνικές τράπεζες αυτά τα πρωτόκολλα και κατά
> πόσο θα υποστηριχθούν μελλοντικά...)

Οι ελληνικές τράπεζες είναι (ως ήταν αναμενόμενο) αρκετά πίσω.  Η
καθεμία τους χρησιμοποιεί μια διαφορετική εφαρμογή (που συνήθως
ανέπτυξε κάποια τρίτη εταιρεία για λογαριασμό της τράπεζας), συνήθως
με τη μορφή εφαρμογιδίου java, το οποίο κατεβαίνει κι εκτελείται μέσα
από το φυλλομετρητή.  Πελάτες χωρίς java (πχ.  PDA's) ή με
απενεργοποιημένη τη java στο φυλλομετρητή τους (γιατί δεν θέλουν να
τρέχουν ξένα προγράμματα στον υπολογιστή τους) προφανώς αποκλείονται.
Ουσιαστικά πρόκειται για προσωμοιώσεις λειτουργίας ΑΤΜ, στην οθόνη του
πελάτη.  Από αυτό ξεκινάνε και οι -κατά τη γνώμη μου- αδυναμίες των
παραπάνω εφαρμογών.  Δεν πρόκειται για e-banking, αφού απαιτούν κάποιο
άτομο να εισάγει με το χέρι δεδομένα ή να κάνει κλικ σε πολύχρωμα
παράθυρα, αλλά για remotely-operated ΑΤΜ.  Φυσικά δεν γίνεται λόγος
για σοβαρή ασφάλεια (η μόνη εγγύηση καλής/ασφαλούς/μη αδιάκριτης
λειτουργίας του εφαρμογίδιου είναι -στην καλύτερη περίπτωση- οι
βεβαιώσεις αυτών που το έγραψαν!) και σε μία τουλάχιστον περίπτωση η
τράπεζα εκτελεί (κατ' όνομα) ασφαλείς συναλλαγές ακόμα και με
(export-grade) κρυπτογράφηση 56 (ή μήπως και 40;) bits (αν ο
φυλλομετρητής του επισκέπτη δεν υποστηρίζει τίποτα καλύτερο).

Σαν να μην έφθαναν τα παραπάνω (ασυμβατότητα εφαρμογών, αδυναμία
λειτουργίας σε μη-αλληλεπιδραστικό περιβάλλον), υπάρχει πρόβλημα και
με τους κωδικούς πρόσβασης/αυθεντικοποίησης του χρήστη. Κάποιες τράπεζες,
δίνουν στους πελάτες τους λίστες με εκτυπώμενα συνθηματικά μίας χρήσης,
που πρέπει ο πελάτης να διαγράφει ένα - ένα μετά από κάθε συναλλαγή.
Κι αν έχεις μόνον 2-3 διαθέσιμα συνθηματικά απόγευμα Παρασκευής, και επιταγή
που λήγει την Κυριακή, πώς θα μπορέσεις να ελέγξεις τα υπόλοιπα των
λογαριασμών ταμιευτηρίου και όψεως, και να μεταφέρεις ενδεχομένως χρήματα
από τον πρώτο στο δεύτερο, χωρίς να ξεμείνεις από συνθηματικά;
Κι αν το λογιστήριο θέλει *αυτόματα* κάθε μεσημέρι με το κλείσιμο της
ημέρας, να ελέγχει τις κινήσεις στους λογαριασμούς της τράπεζας;
e-banking μόνο κατ' όνομα.

Μόνη ελπίδα ίσως είναι η Ένωση Ελληνικών Τραπεζών να μαζέψει τα μέλη
της και να αποφασίσουν από κοινού τη χρήση κάποιου (φαντάζομαι
ευρωπαϊκού) προτύπου για ηλεκτρονικές συναλλαγές.  Επειδή έχω ιδίαν
άποψη για τις γνώσεις και το βεληνεκές σκέψης κάποιου που ασχολείται
με αυτά τα θέματα σε τράπεζα, πιστεύω ότι κάτι τέτοιο μάλλον θα
αργήσει...