Greek fonts

Αλέξανδρος Διαμαντίδης adia at hellug.gr
Wed Oct 23 23:54:02 EEST 2002

* Vasilis Vasaitis <vasilis at femanet.com.br> [2002-10-23 09:47]:

Υπάρχει τουλάχιστον μία, η Thryomanes του Herman Miller, η οποία είναι
GPL, πολύ πλήρης (έχει και πολυτονικά Ελληνικά), και νομίζω αρκετά καλής
ποιότητας (δεν την έχω δοκιμάσει σε εκτυπώσεις, αλλά στην οθόνη είναι
όμορφη και ευανάγνωστη).

Άλλες γραμματοσειρές GPL είναι αυτές που συνοεύουν την Ghostscript (και
οι οποίες είναι GPL γιατί η εταιρία του Peter Deutsch που εκμεταλλεύεται
εμπορικά τη Ghostscript σκέφτηκε ότι θα βοηθούσε τις δουλειές της να
υπάρχουν ελεύθερες γραμματοσειρές υψηλής ποιότητας, και αγόρασε τα
διακαιώματα για να τις δημοσιεύσει κάτω από τη GLP από την URW++).
Πρόσφατα, κάποιος εκμεταλλεύτηκε τη δυνατότητα που του δίνει η GPL και
πρόσθεσε Κυριλλικούς χαρακτήρες στις γραμματοσειρές αυτές.

Φυσικά υπάρχουν και μερικές άλλες που είναι ελεύθερες, με διάφορες άδειες
χρήσης, και πάρα πολλές που διανέμονται δωρεάν από τους σχεδιαστές τους -
ένα πολύ καλό μέρος με πληροφορίες σχετικά με τις γραμματοσειρές
είναι οι σελίδες του Luc Devroye:

http://jeff.cs.mcgill.ca/~luc/fonts.html

Επίσης αρκετές από τις γραμματοσειρές που βρίσκονται στο CTAN (TeX
archive) είναι Public Domain, αλλά συνήθως είναι σε μορφή Metafont οπότε
μάλλον δεν ενδιαφέρουν όσους δε δουλεύουν σε TeX.

Το freetype είναι ουσιαστικά η υποδομή για το rasterization των
γραμμάτων (άσχετο, υπάρχει κάποια ικανοποιητική μετάφραση για το
«glyph»;) και νομίζω ότι δεν είναι ιδιαίτερα πίσω... έχουν κάνει καλή
δουλειά. Επίσης πολύ καλή δουλειά κάνει και ο Raph Levien που έχει
αναλάβει τώρα τη Ghostscript.

Για ένα άλλο κομμάτι της υποδομής που χρειάζεται για τα text services,
δείτε τη βιβλιοθήκη Fontconfig που προσπαθεί να λύσει πολλά από τα
προβλήματα που μένουν: http://fontconfig.org/

Τέλος, πολύ σημαντικό έργο είναι το Pfaedit, ο μόνος ελεύθερος editor
για outline fonts: http://pfaedit.sourceforge.net/

>   Κοίτα, από την δική μου οπτική γωνία, ας έχουμε τις γραμματοσειρές
> να κάνουμε τη δουλειά μας, και η τεχνολογία ας είναι όσο πίσω
> θέλει. Θα προχωρήσει, ο κώδικας είναι πιο εύκολη υπόθεση.

Ο σωστός κώδικας, καθώς και η πολιτική που πρέπει να υπάρχει για να
μπορούν να συνεργάζονται αποτελεσματικά όλα τα επιμέρους τμήματα, δεν
είναι και τόσο εύκολο πράγμα. Ούτε οι ποιοτικές γραμματοσειρές είναι
βέβαια εύκολο πράγμα... Γενικά το καλό είναι δύσκολο.

Αν αναφέρεσαι στο hinting, εγώ κάπου είχα διαβάσει για λιγότερα από *10*
άτομα - γι' αυτό καλύτερα αντί για TrueType να κάνουμε γραμματοσειρές
Type 1, εκεί το hinting είναι ευκολότερη υπόθεση! Επίσης, το FreeType
έχει έναν αλγόριθμο autohinting που βοηθάει κι αυτός...

>   Α, να συμπληρώσω, στέλνω ένα αντίγραφο και στην i18ngr. Είναι νομίζω
> το πλέον κατάλληλο μέρος για την συζήτηση ενός τέτοιου ζητήματος...

Σωστά...

Αλέξανδρος Διαμαντίδης * adia at hellug.gr