Remote Framebuffer

Dimitris Kamenopoulos el97146 at mail.ntua.gr
Wed Jan 30 00:02:47 EET 2002

>   Πάντως για το framebuffer, θα μπορούσε να μεταφραστεί ως «μνήμη
> από τα δύο, ανάλογα με το πώς ακριβώς χρησιμοποιείται στην συγκεκριμένη
> περίπτωση...
Ίσως θα πρέπει να μείνει απλά αμετάφραστο, με το εξής σκεπτικό:

-Είναι πολύ-πολύ τεχνικός όρος στα γραφικά. Όποιος χρειάζεται να ασχοληθεί
μαζί του, είναι ψιλοειδικός και ξέρει τι σημαίνει. Όποιος δεν είναι ειδικός,
το ίδιο του κάνει αν είναι στα ελληνικά ή στα αγγλικά. Από την άλλη, μια
αδόκιμη μετάφραση θα μπερδέψει και τον ειδικό (που δε θα πάει το μυαλό του ότι
η ελληνική μετάφραση σημαίνει framebuffer και, πού περισσότερο τον μη ειδικό.
( "ενταμιευτής πλαισίων; μαμά μου!" ή "μνήμη προσαρμογέα γραφικών... αφού έχω
32 ΜΒ, δεν το ήξερα ότι ρυθμίζεται"). Πόσο μάλλον που μπορεί κανείς να βρει
πληρέστατη εξήγηση του τι ακριβώς είναι και τι κάνει ένας framebuffer π.χ.
στο εγχειρίδιο του SuSE και σε καμιά χιλιάδα sites στο Ιντερνετ, ενώ για την
ελληνική μετάφραση μάλλον θα δυσκολευτεί.

Πάντως, για να απαντήσω στην αρχική ερώτηση, ο framebuffer είναι (στο context
των γραφικών) ένα κομμάτι μνήμης (δεν ξέρω αν είναι στη RAM ή στην κάρτα
γραφικών, μάλλον στο 2ο) στο οποίο αποθηκεύεται η εικόνα που προβάλλεται στην
οθόνη (πλαίσιο - frame). Αυτή είναι γενικότερη τακτική στα γραφικά, για
προφανείς λόγους ταχύτητας (κάνεις μετασχηματισμούς στον framebuffer με υψηλή
ταχύτητα και προβάλλεις μόνο το αποτέλεσμα στην οθόνη). Όταν λέμε
"χρησιμοποιώ τον framebuffer" ωστόσο, σημαίνει ότι ο πυρήνας (και η CPU του
PC αντί του επιταχυντή της κάρτας) προσπελάζει απ' ευθείας τον framebuffer
για να έχεις γραφικά στην κονσόλα σου (π.χ. έναν ωραίο πιγκουινάκο στο boot).
Αυτή η δουλειά είναι ευνόητο ότι είναι αρκετά αργή, αφού στην ουσία η κάρτα
γραφικών από ειδικό κύκλωμα επεξεργασίας εικόνας χρησιμοποιείται σαν ένας
χαζός αναλογικοψηφιακός μετατροπέας, που απλά προβάλλει στην οθόνη ό,τι του
λέει ο πυρήνας, και η CPU με τη σειρά της ξοδεύει χρόνο σε υπολογισμούς
γραφικών για τους οποίους δεν είναι σχεδιασμένη.