Αρχαία - πολυτονικά ελληνικά

Konstantinos Pistiolis kpistiolis at yahoo.com
Mon May 7 01:57:46 EEST 2001

--- Alejandros Diamandidis <adia at egnatia.ee.auth.gr>
wrote:
> κανένα
> να
>
> Οι περισσότεροι που γράφουν πολυτονικά κείμενα
> χρησιμοποιούν TeX - αν
> ενδιαφέρεσαι για να τυπώσεις τα κείμενά σου με
> μορφοποίηση, μάλλον αυτή
> είναι η καλύτερη λύση. Βέβαια έτσι δεν μπορείς να
> γράψεις σε Unicode, αν
> σε ενδιαφέρει αυτό. Υπάρχει μια παραλλαγή του TeX,
> το Ωμέγα, το οποίο
> υποστηρίζει Unicode, αλλά δεν ξέρω αν υπάρχουν κάπου
> οδηγίες για να το
> χρησιμοποιήσει κανεις... (Όποιος ξέρει τίποτα, να το
> [...]

Να ρωτήσω, η διάταξη πληκτρολογίου είναι του στυλ πχ.
"α <ψιλή> <οξεία> νθρωπος" ή
"<ψιλή> <οξεία> α νθρωπος"
Δεν έχω ιδέα απο Tex, αλλά νομίζω ότι κάτι τέτοιο
κάνεις, έτσι είναι;

> Τώρα αν θες να γράψεις μόνο απλό κείμενο, μπορείς να
> χρησιμοποιήσεις
> οποιοδήποτε editor υποστηρίζει Unicode - και
> υπάρχουν αρκετοί (πχ. εγώ
> χρησιμοποιώ την προέκδοση του vim 6). Το κακό είναι
> ότι δεν υπάρχει κάποιο
> ελληνικό πληκτρολόγιο για το X11, οπότε πώς θα
> γράψεις τα γράμματα που δεν
> υπάρχουν στο μονοτονικό;

Είναι τόσο δύσκολο να φτιάξω έναν οδηγό πληκτρολογίου;
Ίσως αντιγράφοντας κάποιον μονοτονικό... Προτίθεμαι να
προσπαθήσω, κάθε υπόδειξη δεκτή...

> [...]
> βολικό για απλές
> δουλειές.
>
> Για περισσότερες πληροφορίες, http://www.yudit.org/
>
> Παρεμπιπτόντως, το locale που θα χρησιμοποιήσεις δε
> χρειάζεται να είναι
> ιδιαίτερα πολυτονικό, αλλά πρέπει να είναι Unicode,
> δηλαδή el_GR.UTF-8. Αν
> θες πολυτονικό locale - πχ. για πολυτονικά μηνύματα
> στα προγράμματα ;-) -
> τότε θα λέγεται el_GR at polytonic ή κάπως έτσι - το
> el_PL παραπέμπει μάλλον
> στην Πολωνία!
>
> Αλήθεια, υπάρχει κάποιο στάνταρ για το πολυτονικό
Ε, δεν ξέρεις; Όλα είναι προϊόντα εταιριών... Το
έψαχνα καιρό φίλε μου, αλλά κατέληξα ότι ο καθένας
έκανε του κεφαλιού του, τόσο στο πληκτρολόγιο όσο και
τις γραμματοσειρές. Η magenta ας πούμε έφτιαχνε
γραμματοσειρές για να λειτουργούν χωρίς διάταξη
πληκτρολογίου, ή άλλοι (κυρίως ξένοι) έβαζαν τους
τόνους μετά το γράμμα.... Για να καταλάβεις, γενικά
χρησιμοποιείται το πλήκτρο που έχει τα "\" και "|",
που μπορείς να το βρείς σε πέντ' έξι διαφορετικές
θέσεις ανάλογα το (hardware) πληκτρολόγιο.

> Τι γίνεται στα Windows 2000; Έχω ακούσει ότι
υποστηρίζουν
> πολυτονικά ελληνικά, πώς
> περίπου πάει το πληκτρολόγιό τους;

Δεν ξέρω, έβαλα σε έναν υπολογιστή με 2000 πολυτονικά
αλλά δεν είχε γραμματοσειρές. Αυτό που είδα όμως είναι
ότι
α. τα πνεύματα πάνε πρίν το γράμμα
β. πάλι χρησιμοποιείται το πλήκτρο [ \| ]
γ. μάλλον οι συνδυασμοί (σημείων)είναι σε ένα πλήκτρο.

Άλλη κι αυτή η βλακεία... Κάποτε υπήρχε περιορισμός
λόγω κατασκευής γραφομηχανών (διάταξης) και βάζανε
τους συνδυασμούς σε ένα πλήκτρο. πχ δασεία οξεία στο
"]". Αυτό συνεχίζεται και σήμερα και δε μας φτάνουν
όλα τα πλήκτρα του υπολογιστή. Επίσης σε μερικές
διατάξεις χρησιμοποιούσαν για βαρεία και περισπωμένη
τα "`" "~", λες και μπορεί να γράψει κανείς έτσι.
Πρέπει να είσαι τιραμόλα για να φτάνουν εκεί τα
δάκτυλά σου...

-------------------
Εγώ πάντως είχα φτιάξει μια διάταξη δική μου στα
windows, με κάθε συνδυασμό να φτιάχνεται από τα
αντίστοιχα πλήκτρα. π.χ. για τη λέξη άνθρωπος έγραφα
το λογικό
  ' ΄ α ν θ ρ ω π ο ς   ή τη λέξη είναι
  ε ' [ ι ν α ι
που απαιτεί μόνο τέσσερα πλήκτρα.

Εγώ θα πρότεινα να καθιερώσουμε ένα δικό μας πρότυπο
τέτοιου τύπου. Θα το συζητήσουμε κι αυτό΄ έχω να
προτείνω συγκεκριμένη διάταξη.

Αν πάντως κάποιος θέλει μιά "εύκολη λύση" για windows
ας μου πεί, είχα φτιάξει κάτι που δουλεύει για απλές
περιπτώσεις.

Κώστας