Nea diata3h plhktrologioy

Vasilis Vasaitis vasaitv at visual.bt.co.uk
Mon Oct 23 16:25:00 EEST 2000

On Fri, Oct 20, 2000 at 11:04:07PM +0300, DJ Art wrote:

> Α, BTW, εγώ έχω ένα πληκτρολόγιo που έχει ένα extra κουμπί: το Macro και
> βρίσκεται αριστερά από το Ζ και δεξιά από το αριστερό Shift. Δεν έχω
> καταλάβει τί κάνει ακριβώς (και σίγουρα δεν είναι για κάποια extra
> features του πληκτρολογίου, όπως ταχύτητα επανάληψης, Power, SLeep,
> Wake. Εκείνο το κουμπί βρίσκεται αλλού).

  Αυτό το κουμπί είναι χρήσιμο κυρίως σε πληκτρολόγια άλλων χωρών π.χ. τα
βρεταννικά πληκτρολόγια έχουν πάντα (νομίζω) 102/105 πλήκτρα αντί για
101/104. Για εμάς δεν έχει ουσιαστικά κάποιο συγκεκριμένο λόγο ύπαρξης.
Πάντως στα X, αν διαλέξεις τον κατάλληλο τύπο πληκτρολογίου που να το
περιλαμβάνει, το default στο US layout είναι να έχει τα σύμβολα <>. Οπότε κι
εγώ στην ελληνική διάταξη του έβαλα να έχει τα σύμβολα «», που είναι και
αρκετά παρόμοια και πολύ χρήσιμα. Φυσικά είμαι ανοιχτός σε άλλες προτάσεις,
αν υπάρχουν.

> Αλλά και πάλι, είναι θέμα user-friendliness, θα συμφωνήσω με αυτά που
> είπε ο Βρυώνης σε προηγούμενο μήνυμα.
>
> (κάποιοι Linux users τα έχουν συνηθίσει άλλωστε .... τόνος+τελεία κλπ
> ...)

  ΟΚ, είμαι εμφανώς μειοψηφία εδώ, και θα υποχωρήσω. Ο κύριος φόβος μου ήταν
(και παραμένει) ότι το νεκρό πλήκτρο θα πάρει πάνω του πολλές χρήσεις
άσχετες με την αρχική του λειτουργία (τόνος/διαλυτικά). Εκείνο το «διαλυτικά
+ ε = ευρώ» έφερε κρύα ρίγη πάνω κάτω στην σπονδυλική μου στύλη. ;-) Πάντως
σήμερα το πρωί έκανα μια διεξοδική ανάλυση του πάνω μισού του iso-8859-7,
μαζί με τα σύνολα του Unicode από τα οποία παίρνει σύμβολα, δηλαδή τα
Latin-1 Supplement, Greek και General Punctuation. Το αποτέλεσμα είναι
ενθαρρυντικό, καθώς δεν φαίνεται να υπάρχουν και πολλά σύμβολα που να έχουν
ιδιαίτερα συχνή χρήση. Συγκεκριμένα, έχουμε τα εξής σύμβολα:

  από το Latin-1 Supplement:   £ ¦ § ¨ © « ¬ ­ ° ± ² ³ · » ½

  από το Greek (εκτός από τα γράμματα): ΄ ΅

  από το General Punctuation: ‘ ’ ―

  Από τα παραπάνω, ο τόνος και τα διαλυτικά (τρία σύμβολα) έχουν προφανείς
τρόπους παραγωγής με τα νεκρά πλήκτρα και το κενό, ενώ αν δεν κάνω λάθος
καταλήξαμε ότι και το κάθε νεκρό πλήκτρο, όταν πατηθεί δύο φορές, δίνει το
σύμβολό του. Επιπλέον, η άνω τελεία και τα εισαγωγικά είναι ιδιαίτερα
σημαντικά σημεία στίξης, και γι' αυτό αρκετοί προτείνουν να παράγονται με
τον τόνο, που μετατρέπεται έτσι σε ένα «ενοποιημένο ελληνοποιητικό νεκρό
πλήκτρο». Τα υπόλοιπα σύμβολα δεν έχουν ιδιαίτερο ενδιαφέρον για την
ελληνική γλώσσα, και μπορούν να αγνοηθούν, ενώ βέβαια το Multi_key θα
προσφέρει έναν βολικό τρόπο να παραχθούν (πώς τα έγραψα εγώ τώρα άλλωστε;).
Ίσως κάποιοι να προτείνουν και το soft hyphen, δηλαδή το σύμβολο "­", για
χρήση στον χωρισμό των λέξεων, όμως από την μεριά του Unicode δεν ξέρω αν
είναι το πλέον κατάλληλο σύμβολο, ενώ από την μεριά του iso-8859-7 δεν είναι
και τόσο σημαντικό, αφού η κανονική παύλα του Latin-1 κάνει μια χαρά τη
δουλειά της.

  Τα υπόλοιπα σύμβολα στα τρία αυτά σύνολα χαρακτήρων επίσης δεν φαίνονται
να έχουν ιδιαίτερο ενδιαφέρον, εκτός ίσως από το ελληνικό ερωτηματικό στο
Greek, το οποίο όμως είναι ολόιδιο με το semicolon του Latin-1 και καλόν θα
είναι να αγνοηθεί για την ώρα.

--
Vasilis Vasaitis
vasaitv at visual.bt.co.uk