[Open-source] Open source sto dhmosio

Panagiotis Kranidiotis kranidiotis at vatica.org
Sun Nov 15 17:38:47 EET 2009

Η προσέγγιση του Πάνου με βρίσκει απολύτως σύμφωνο. Αυτή την στιγμή η
πληροφορική χρησιμοποιήται στο ελληνικό δημόσιο ως προσομοιωτής χαρτιού.
Στην ουσία η πληροφορία εισάγεται στον υπολογιστή με σκοπό την εύκολη
επεξεργασία εκτύπωσης και επανατύπωση της.

Δεν είναι αυτό το σενάριο που θέλουμε.

Είναι βασικό μπορεί να γίνεται data entry των στοιχείων ώστε η
πληροφορία να μπορεί να ταξινομηθεί με δομημένο τρόπο. Με αυτό τον τρόπο
είναι προφανές ότι η ίδια πληροφορία θα μπορεί να εκτυπώνεται όπου
θέλουμε, να εμφανίζεται σε όποιο application θέλουμε, να γίνεται
επικαιροποίηση της με την πάροδο του χρόνου και γενικά να είναι
επαναχρησιμοποιήσιμη.
Στο σενάριο αυτό ο κειμενογράφος δεν παίζει κανέναν ρόλο και αυτό είναι
κάτι που μας βολεύει πάρα πολύ για πολλούς λόγους που δεν χρειάζεται να
αναφέρουμε αυτή την στιγμή.

Για να γίνει εφικτό το παραπάνω σενάριο είναι απαραίτητο το ακόλουθο
βήμα. Θα πρέπει να οριστούν σαφώς οι οντότητες που αποτελούν αντικείμενα
στο σύστημα που λέγεται Δημόσια Διοίκηση και να γίνει μία κοινή σύμβαση
από όλους τους φορείς για τις ιδιότητες που έχουν όταν αναφερόμαστε σε
αυτά.

Η σκέψη θα μπορούσε να είναι αντίστοιχη του τρόπου λειτουργίας μιας
αντικειμενοστρεφούς γλώσσας προγραμματισμού όπου η καθε οντότητα θα ήταν
μία κλάση που θα συσχετιζόταν με κάποιο τρόπο με τις υπόλοιπες.

Για παράδειγμα. Υπάρχει η οντότητα Υπάλληλος. Θα πρέπει όταν
αναφερόμαστε σε αυτή (σε όλη την Δημόσια Διοίκηση) να απαιτούμε όταν
εισάγονται κάποια στοιχεία το ελάχιστο της πληροφορίας που θέλουμε για
αυτόν. πχ Όνομα, Επίθετο κλπ.
Μπορεί βέβαια οι ΟΤΑ για παράδειγμα να θέλουν περισσότερες ελάχιστες
πληροφορίες για την οντότητα Υπάλληλος ΟΤΑ. Αυτές θα πρέπει να είναι
υπερσύνολο των στοιχείων της γενικής οντότητας Υπάλληλος. Με αυτό τον
τρόπο όταν ένας ΟΤΑ εισάγει ή επικαιροποιεί κάποια στοιχεία για τους
υπαλλήλους του αυτόματα η πληροφορία να είναι διαθέσιμη και σε όποιον
θέλει απλά στοιχεία για Υπαλλήλους.

Αυτό βέβαια είναι μια μεγάλη δουλειά που απαιτείται να γίνει για το
σύνολο των οντοτήτων που διαχειρίζεται το Δημόσιο όπως για παράδειγμα
(Υποδομές, Κτήρια, Δημόσια Κτήρια, Οργανισμοί, Υπουργεία, Υπηρεσίες,
Τμήματα, Έγγραφα, κα), πρέπει όμως κάποια στιγμή να αρχίσει να γίνεται.
Αλλιώς η έννοια της επαναχρησιμοποίησης της πληροφορίας δεν θα έχει
κανένα απολύτως νόημα.

ΥΓ. Ο ορισμός των εννοιών με σαφήνεια θα μπορέσει να βοηθήσει και τους
ίδιους του υπαλλήλους και τους φορείς να κατανοήσουν τον τρόπο
λειτουργίας του Δημοσίου με καλύτερο τρόπο. Να αποτελέσει δηλαδή το
εργαλείο μέσο επιρροής στη ανάβαθμιση της ποιότητας εργασίας.

ΥΓ2. Στο παραπάνω εγχείρημα είναι σαφές ότι απαραίτητο εργαλείο είναι η
ηλεκτρονική πιστοποίηση των χρηστών και των εγγράφων που παράγονται από
τους Δημόσιους οργανισμούς.

O/H P. Christeas έγραψε: