Open source sto dhmosio

Apollon Koutlidis apollon at planewalk.net
Sun Nov 15 01:20:23 EET 2009

Diomidis Spinellis wrote:
> Niko,
>
> Kala kaneis kai xekinas ti syzitisi afti.  Kalo einai na xeroume tous
> stoxous mas.  O stoxos den einai na valoume open source sto dimosio, o
> stoxos einai na prosferoume kalyteres kai apodotikoteres ypiresies me
> xamilotero kostos, na enisxysoume tin egxoria texnognosia, na dosoume
> efkairies anaptyxis tis ypsilis texnologias kai na afxisume tin
> prostithemeni axia pou paragetai stin Ellada.  Gia olous aftous tous
> stoxous to ELLAK einai ena meso.  Epomenos de theoro pos tha kanoume
> [...]
Εύγε! Τόσο στον Διομήδη για την ρεαλιστική, εστιασμένη και ισορροπημένη
τοποθέτηση, όσο και στους υπόλοιπους που συντελούν σε μια ορθολογική -
επιτέλους - προσέγγιση της χρήσης της πληροφορικής τεχνολογίας στο
δημόσιο, και φυσικά στο Νίκο για την έκκληση για συνεργασία χωρίς
συγκρούσεις και αντιπαλότητες.

Από τη μεριά μου, κατ' αρχήν θα ευχηθώ καλή δύναμη σε όσους τολμηρούς
προτίθενται να εμπλακούν στο εγχείρημα, εντός και εκτός επάλξεων.
Δευτερευόντως - και με επίγνωση ότι διατυπώνω το αυτονόητο για τους
παροικούντας την Ιερουσαλήμ - θέλω να επισημάνω ότι σε κάθε δράση ή έργο
αυτού του βεληνεκούς, η τεχνικά κρίσιμη παράμετρος δεν είναι η επιλογή
των "σωστών" τεχνολογιών αλλά ο καθορισμός σωστών διαδικασιών που θα
κάνουν δυνατή τόσο την αξιολόγηση των τεχνολογιών όσο και την υλοποίηση
και διαρκή βελτίωσή τους.

Στο παρελθόν η ελληνική τεχνολογική πραγματικότητα έχει υποφέρει τα
πάνδεινα στα έμπειρα χέρια διαφόρων ειδικών. Το πρόβλημα - κατά την
άποψή μου πάντα - δεν ήταν τα άτομα ή οι προσωπικότητες, αλλά η πάλαι
ποτέ εσφαλμένη αντίληψη ότι "ο ειδικός ξέρει καλύτερα". Με συντριπτική
πλειοψηφία, οι ιστορίες επιτυχίας σε μεγάλα έργα πληροφορικής ήταν αυτές
που αξιοποίησαν την προηγούμενη εμπειρία άλλων, απέφυγαν να επαναλάβουν
τα λάθη τους και διαφύλαξαν ή βελτίωσαν τις επιλογές που έφεραν
αποτελέσματα. Σε πιο απλά ελληνικά, για να κάνεις σωστή δουλειά, φοράς
τα καλά σου παπούτσια και χτυπάς τις πόρτες όσων δοκίμασαν να κάνουν
κάτι παρόμοιο, ανεξαρτήτως αν πέτυχαν ή οχι. Μαθαίνεις από το Μόναχο
γιατί ακόμα παιδεύονται, από την Εστρεμαδούρα ποιοι ήταν οι βασικοί
παράγοντες της επιτυχίας τους και ποιοι από τους αρχικούς τους στόχους
απέτυχαν, από τη Γαλλική αστυνομία τι θα άλλαζαν αν αρχίζαν ξανά σήμερα
κ.ο.κ. Και, το κυριότερο, στη συνέχεια ΔΕΝ κάνεις το δικό σου γιατί "εσύ
ξέρεις καλύτερα".

Η διαβούλευση με φορείς που ανέβηκαν παρόμοια βουνά δεν είναι ντροπή,
μιμητισμός, απώλεια ταυτότητας ή σπατάλη πόρων, αλλά απαραίτητος
συντελεστής κατά τον καθορισμό των στόχων και τον σχεδιασμό της
προσέγγισης. Και η σωστή διαχείριση έργου ("project management" για να
καταλαβαινόμαστε) δεν είναι άσκοπο σπορ για γραβατοφόρους αλλά το
*μοναδικό* διαθέσιμο μέσον για να διασφαλιστεί ή έγκαιρη, επαρκής και
εντός λογικών παρεκκλίσεων από τον προϋπολογιμό επίτευξη των *σωστών*
παραδοτέων. Και στους δύο αυτούς άξονες οι συντελεστές της κοινότητας
έχουν τη δυνατότητα να συνεισφέρουν, και μόνο εάν εμπλακεί η κοινότητα
από αυτά τα πρώιμα στάδια θα μπορέσει πραγματικά να προσφέρει και στη
συνέχεια.

Ζητώ συγνώμη από όσους κούρασα, ελπίζω ότι έστω ένα μέρος της φλυαρίας
μου "μίλησε" σε κάποιους και εύχομαι η πρωτοβουλία να περπατήσει -
κυρίως για το καλό της χώρας.

Με φιλικούς χαιρετισμούς,

Απόλλων Κουτλίδης