was Re: Κείμενο για τις πατέντ =?ISO-8859-7?Q?=E5=F2?=v1.0.1

Dimitris dlenis at lithos.culture.gr
Mon Dec 2 15:06:01 EET 2002

Panagiotis Stathopoulos wrote:

> 1) Kata th gnwmh mou, h swsth apodosh den einai oti oi patentes exoun na
> kanoun me to copyright, allwste to nohma tou arxikou keimenou einai oti
> parembaloun/empodizoun to copyright.
> 8a mporouse na grafei anti gia "Exoun na kanoun" to "antiteinontai sta
> 8emeliwdh pneymatika dikaiwmwta" h kati tetoio.

Πράγματι: Copyrighted (έστω, copylefted, δηλαδή ΠΟΛΥ αυστηρά
προστατευμένο!) είναι και το gnu.
Αυτό που δεν θέλουμε είναι η εκχώρηση διπλωμάτων ευρεσιτεχνίας και η
αποκλειστική εκμετάλλευση λογισμικού.

(Είναι διαφορετικά πράγματα
* το copyright -- πνευματικά δικαιώματα του δημιουργού,
* τα διπλώματα ευρεσιτεχνίας -- άλλως πως 'πατέντε',
* τα trademarks  --'σήματα κατατεθέντα',
* τα εμπορικά μυστικά
κλπ κλπ.)

Άρα:
1. Θέλω να κρατήσω το κόπιράιτ του λογισμικού μου.
2. Θέλω να μπορώ να το διαθέτω κατά βούλησιν (ελεύθερα  όπως gnu ή όχι
όπως  bsd).
3. Θέλω επίσης να μπορούν και οι άλλοι να μπορούν να το χρησιμοποιήσουν,
ΧΩΡΙΣ να χρειάζεται να μου πληρώνουν δικαιώματα για την άδεια χρήσης της
ιδέας μου, αναφέροντας όμως το ονοματάκι μου.
4. Μπορώ πάντως αν θέλω να τους πουλήσω το προϊόν της εργασίας μου (π.χ.
μια διανομή linux).

Έτσι, βασικό σημείο του κειμένου είναι ότι δεν αντιτίθεται στο
copyright, μόνο στο πατεντάρισμα.
Όμως όλα τα παραπάνω συνδέονται: π.χ. δεν μπορείς να πατεντάρεις κάτι
για το οποίο δεν έχεις το κόπιράιτ.

Παρεμπιπτόντως, στο (3) πιο πάνω κολλάει η απαλλοτρίωση του δημιουργού:
η επί της ουσίας απώλεια κυριότητας επί του πνευματικού του τέκνου
(γουάου), αφού το τελευταίο ΔΕΝ ανήκει στον δημιουργό αλλά σε αυτούς που
κατέχουν τις πατέντες για διάφορα τετριμμένα τμήματα του κώδικά του.
Στο (4) πάλι, εμπίπτει η 'αλλοίωση του ανταγωνισμού' για την οποία
καίγεται και η ευρωπαϊκή επιτροπή: το πατεντάρισμα λογισμικού, λόγω της
ειδικής φύσης του τελευταίου, οδηγεί σε μονοπώλια...

> 2) Xrhsimh 8a htan epishs mia anafora sto oti empodizetai h akadhmaikh
> eley8eria, mias kai polles fores panepistimia h ereynhtes 8ewroun h8ika
> swsto (h den exoun ta resources) na mhn patentaroun idees tous me
> apotelesma telika na epikarpwnontai me mikres tropoihseis apo allous.
> Einia dyskolo na parakolou8hsei o arxikos paragwgos mias tetoias ideas
> to an 8a patentaristei pote.
>
> Pantws 8a htan wraio na anaferotan kapoio paradeigma software patent pou
> exei ekxwrh8ei sthn Amerikh kai na deixnei to geloio tou pragmatos, an
> kai ypo8etw 8a yparxei sta link.

Υπάρχει ;)

> Eyxaristw

Παρομοίως,