On certification

Panayotis Vryonis vrypan at hellug.gr
Thu Dec 16 02:29:24 EET 1999

"Kyriakos K. Skafas" wrote:

> Πρέπει να αποφασισθεί σε ποιούς θα απευθύνεται το σήμα συμβατότητας. Προφανώς, σε ανθρώπους με μικρή πείρα, που
> μπορούν να εγκαταστήσουν μία διανομή και να κάνουν κάποια βασική παραμετροποίηση, αλλά όχι σε ποιό πεπειραμένους
> επειδή αυτοί ήδη ξέρουν ποιο υλικό συνεργάζεται και ποιο όχι και αν έχουν πρόβλημα με κάτι συγκεκριμένο ξέρουν πως να
> το παράκμψουν ή και πως να το επιλύσουν.

Συμφωνώ, εν μέρη. Η ενσταση μου είναι η εξής: δεν έχει σημασία η
εμπειρια του καταναλωτή.Απλά απευθυνόμαστε σε οποιονδηποτε θέλει
να αγοράσει hardware χωρίς να τον απασχολήσει
ιδιαίτερα το θέμα του Linux. Για παράδειγμα, αν και θεωρώ ότι έχω
κάποια εμπειρία στην εγκατάστασή του, το επόμενο μηχάνημα που θα
πάρω θα ήθελα να είμαι σίγουρος ότι όλα του τα μέρη θα έχουν άψογη
συνεργασία με το Linux. Αυτό δεν είναι πάντοτε προφανές, οπως για
παράδειγμα στα Laptop, που ο πωλητής δεν ξέρει τι κάρτα ήχου, οθόνης,
moden ή ethernet διαθέτει το μηχάνημα... Άλλο παράδειγμα "μη τετρημένο"
είναι οι scanners.

> [...]
> παραμετροποίηση. Πρέπει στο υπό δοκιμή μηχάνημα να εγκαθίστανται οι τελευταίες εκδόσεις, οι οποίες, όμως, κυκλοφόρησαν
> το περισσότερο πριν από 3 μήνες, όλων των διαδεδομένων διανομών για οικιακή (home) ή ημιεπαγγελματική (small office,
> home office - SOHO) χρήση και αυτό επειδή οι παλιές εκδόσεις των διανομών με τους ρυθμούς που αναπτύσεται το Linux
> λογισμικό καθίστανται μη αντιπροσωπευτικές και επειδή για επαγγελματική (server) χρήση δεν θα αγοράσει κανείς μηχάνημα
> "από το ράφι", ούτε θα εγκαταστήσει σε αυτό κάποια διανομή αν δεν είναι διαχειριστής συστημάτων ή τουλάχιστον

Και εδώ μία μικρή ένσταση. Σε αντίθεση με αυτά που νομίζει ο περισσότερος
κόσμος, ο admin σπανια στέκεται στο ακριβές configuration του hardware.
Αυτό που θα ζητήσει ειναι "ένας Pentium III, με 256MB και δύο SCSI δίσκους
των 10GB ο καθένας" από τον προμηθευτή, γιατί χρειάζεται να στησει ένα
web server. Και αυτός ίσως να ήθελε να μην χρειάζεται να προσθέσει τίποτα
άλλο, από το "να ειναι HELLUG-certified" και να ξεμπερδέψει. Βέβαια, αυτό
θα το δείξει η αγορά - αν το θέλει η αγορά, θα μας το ζητήσουν οι εταιρείες.
Ας μην κάνουμε το λάθος να νομίζουμε ότι ο guru του sendmail ή ο "δικτυάς"
ξερουν απαραιτητα και ποιοί SCSI controlers υποστηρίζονται τέλεια από
το Linux και ποιοί όχι (και αν δεν ξέρουν, μάλλον δεν θα ήθελαν και να
μάθουν...).

> Σύμφωνα με τα παραπάνω στην αξιολόγηση θα πρέπει να περιληφθούν η RedHat Linux 6.1 , Linux-Mandrake 6.1, SuSE Linux
> 6.2 και 6.3, Corel Linux 1.0 και Caldera 2.3. Ίσως να μπορούσε να συμπεριληφθεί και το Slackware Linux 7.0 αν και
> απευθύνεται σε πεπειραμένους χρήστες, ενώ δεν πρέπει να συμπεριληφθεί το Debian GNU/Linux 2.1 (releases 1, 2, 3 και
> 4), επειδή χρησιμοποιεί παλιό πυρήνα και βιβλιοθήκες.

Ναι, υπάρχει αυτό το πρόβλημα με το Debian, ότι μεταξύ των εκδόσεων μεσολαβουν
μεγάλα
χρονικά διαστήματα... Αλλά από την άλλη, είναι δυνατόν να αφήνουμε "απ'έξω" την
πιο "open-source" distro?

> Πρέπει να αποφασισθεί ποια μηχανήματα θα δοκιμάζονται. Πρέπει να κάνουμε ένα κατάλογο με όλο το υποστηριζόμενο υλικό
> για να μη μπαίνουν στον κόπο οι κατασκευαστές να τα προτείνουν μηχανήματα που θα απορρίπτουμε, επειδή το υλικό τους
> δεν θα υποστηρίζεται.

Αυτό είναι ΤΕΡΑΣΤΙΑ δουλειά...(βλ. Motherboard, SCSI, sound, Video, scanners,
modems, ethernet...). Βέβαια, μπορούμε να τους πούμε που να κοιτάνε. Άλλωστε,
μην νομίζετε, ένας κατασκευαστής που ενδιαφέρεται για Linux-compatibility όλο
και κάποιον λινουξά θα έχει στην εταιρεία...

> Πρέπει να αποφασισθεί ποιός θα κάνει τις δοκιμές. Αφού η δοκιμή ουσιαστικά συνίσταται στην εγκατάσταση και στην βασική
> παραμετροποίηση, Θα μπορούσε να είναι όποιος έχει ανάλογη πείρα. Αυτό δεν σημαίνει πως οποιοσδήποτε μπορεί να γίνει
> δοκιμαστής, αλλά ο,τι δεν είναι αναγκαίο να είναι προγραμματιστης ή διαχειριστής συστημάτων.

Σε πρώτη φάση θα συμφωνήσω μαζί σου, αλλά θα ήθελα να ακούσω και
τα επιχειρήματα κάποιου που πιστεύει ότι ο δοκιμαστής θα πρέπει
να έχει ιδιαίτερες γνώσεις.

> Πρέπει να αποφασισθεί πόσοι θα είναι οι δοκιμαστές. Πρέπει να είναι δύο οι δοκιμαστές, να δουλέψουν απολύτως
> ανεξάρτητα και σε περίπτωση διαφωνίας θα κληθεί και τρίτος δοκιμαστής.

Κατά την γνώμη μου, θα αρκούσε ένας δοκιμαστής ανά σύστημα. Με την
προϋπόθεση ότι θα υπάρχει κάποιος (εγώ θα πρότεινα το ΔΣ) που απλά
θα επικυρώνει την δοκιμή συνυπογράφοντάς την. Σε κάποια περίερη περίπτωση
που ο δοκιμαστής δεν ξέρει τι να αποφασίσει, θα μπορεί να συμουλεύεται
αυτόν τον υπεύθυνο και να αποφασίζουν μαζί.

> Πρέπει να αποφασισθεί πού θα γίνονται οι δοκιμές. Οι δοκιμές το καλύτερο θα ήταν να γίνονται στους χώρους της
> εταιρίας, επειδή το HEL.L.U.G. δεν έχει τους χώρους, και παρουσία αντιπροσώπων της χωρίς δικαίωμα επέμβασης.

Συμφωνώ.

> Πρέπει να αποφασισθεί το είδος και το βάρος της βεβαίωσης. Στο πέρας της διαδικάσιας θα δίνεται βεβαίωση στην εταιρία
> από όλους τους δοκιμαστές και άδεια χρήσης του ειδικού σήματος.

Συμφωνώ. Ίσως θα πρέπει να συμβουλευτούμε και έναν δικηγόρο
για την ακριβή διατύπωση που πρέπει να έχει το έγγραφο που
θα παραδιδουμε, έτσι ώστε να καλυπτόμαστε και εμείς αλλά και
ο κατασκευαστής.

> Αυτά από εμένα. Συγγνώμη για το περίεργο ύφος και τη βιαστική γραφή.
>
> Κυριάκος Κ. Σκαφάς

Παναγιώτης Βρυώνης.