peri certification

Panayotis Vryonis vrypan at hellug.gr
Tue Dec 14 02:21:54 EET 1999

Panos Katsaloulis wrote:

> Και εδώ ακριβώς εμφανίζεται το εξής οξύμωρο σχήμα:
> περιφεριακού/ών που όμως κατά τα άλλα μια χαρά υποστηρίζονται σε dev kernel.
> Άσε που το 2.4 ίσως δεν είναι και τόσο μακριά (τουλάχιστον μέχρι να
> χαρακτηριστικά υποστηρίζονται.
> *Τι* θα λέγαμε τότε ως Hellug αν κάποιος τρίτος μας έλεγε πως η 2.3.ν
> συγκεκριμένη version είναι ανεκτά stable (είτε έτσι είτε αλλιώς πιο stable
> από τα widow$ θα είναι :) και δουλεύει μια χαρά με την σύνθεση του
> υπολογιστή αυτού;
>
> Επίσης υπάρχουν 1000+1 ακόμα παγίδες:
> [...]

Αυτός είναι και ο λόγος που είπα από την αρχή ότι δεν πρέπει να συζητήσουμε
τις τεχνικές λεπτομερειες τώρα. Αλλά με βάζεται σε πειρασμο... :-)

Όπως το φαντάζομαι εγώ, τα κριτήρια δεν πρέπει να είναι "παίζει-δεν παίζει".
Μην ξεκινάτε από την λογική ότι "αγόρασα το μηχάνημα, πώς θα το κάνω
το γ*** να παίξει". Στο κάτω κάτω, μπορεί και ο καθένας να κάτσει 1-2
μέρες ή χρόνια και να γράψει ένα driver για αυτό το περίεργο περιφερειακό
και τελικά να "παίζει" :-).

Η λογική (κατά την γνώμη μου) είναι ότι ένα HELLUG-certified
μηχάνημα/περιφερειακό/κάρτα κ.λ. θα πρέπει:

1) να λειτουργεί ΑΨΟΓΑ (δηλ. θα γίνεται πλήρης εκμετάλλευση του
hardware από το Linux, πχ. για την κάρτα οθόνης θα υπάρχει
ACCELERATED X server, αν δεν είναι απλή SVGA, αλλιώς, τί την
πληρώνει ο linux-ας πελάτης)

2) το 1) θα επιτυγχάνεται με προγράμματα που είναι διαθέσιμα
χωρίς χρέωση (ίσως να χρειάζεται να το κάνουμε πιο open
source αυτό) και σε έκδοση που ο κατασκευαστής τους θεωρεί
σταθερή.

Επαναλαμβάνω: η ιδέα δεν είναι να μας δώσουν ένα μηχάνημα και να μας
πουν "κάντε ότι μπορείτε για να παίξει Linux". Η ιδέα είναι να παίρνεις
το μηχάνημα, να κάνεις boot από το CD οποιουδήποτε distro και όμορφα
και ωραία να στήνεται το Linuxακι σου - άντε να χρειάζεται να δώσεις
δύο-τρείς επιπλέον πληροφορίες, πχ. τα clocks για την VGA είναι αυτά.
Μάλιστα, τέτοιου είδους ρυθμίσεις μπορούν να περιγράφονται σε κάποιο
εντυπάκι (1-2 σελίδες το πολύ) από τον tester και που θα μπορεί ο
κατασκευαστής να δίνει μαζί με το μηχάνημα στον πελάτη.

Αν δεχθούμε το παραπάνω ως βασική αρχή, τότε νομίζω ότι οι
περισσότερες αποφάσεις είναι λίγο/πολύ τετρημένες. Άντε να χρειάζεται
να πούμε ότι για να μην υπάρχουν παρεξηγήσεις, θα δοκιμάζουμε
μόνο τις εκδόσεις των βασικών distro που έχουν βγεί τους τελευταίους
6 μήνες, ή κάτι τέτοιο.

Το τελικό ζητούμενο είναι να εξασφαλίζεται ότι αν επιθυμήσει κάποιος
να στήσει Linux στο certified μηχάνημα, αυτό θα γίνει με την ελάχιστη
προσπάθεια. Ίσως να ήταν καλό κριτήριο το εξής: "θα μπορούσατε
να καθοδηγήσετε τηλεφωνικά έναν άσχετο να στήσει το τάδε distro
σε αυτό το μηχάνημα;" (εννοείται, μέσα σε μισή-μία ώρα). Αν προφανώς
απαιτούνται, downloads, patches, recompilation κ.λ., έ, δεν κάνει
το μηχάνημα...

Panayotis.