HELLUG - Infosystem 2007: Αποτίμηση - Προτάσεις

Konstantinos Margaritis markos at debian.gr
Thu Oct 11 19:07:53 EEST 2007

> Θα θελα, για παράδειγμα, να δω να τοποθετούνται σ' αυτή τη
> συζήτηση άνθρωποι όπως ο Ζήνωνας Μουσμουλάς, ο Δημήτρης Κορμπέτης,
> ο Γιάννης Στοϊλης (που όντως τοποθετήθηκε), ο Δημήτρης Γλέζος, ο
> Κώστας Μαργαρίτης, ο Αλέξης Ζάβρας, ο Γιώργος Κεραμιδάς, ο Σεραφείμ
> Ζανικόλας, ο Στέφανος Κουζώφ, ο Κώστας Παπαδήμας, ο Νίκος
> Παπαγρηγορίου, ο Σίμος Ξενιτέλλης, ο Νίκος Κοσυφίδης, ο Λευτέρης
> Κοσμάς, "to name but a few"' αλλά ακόμα και "παλαίουρες" που έχουν
> αποσυρθεί από το σύλλογο και την κοινότητα εδώ και χρόνια, όπως ο
> Παναγιώτης Βρυώνης κι ο Ευρυπίδης Παπακώστας. Θα ήθελα να ακούσω
> [...]

Καλησπέρα σε όλους, γειά σου Αστέριε!
(please, αν απαντήσετε στο mail μου κάντε μου CC, ακόμη και αν είναι
να με βρίσετε, γιατί δεν είμαι γραμμένος στη λίστα, περιστασιακά
διαβάζω τα archives της λίστας, και έτυχε να δω τη συζήτηση αυτή την
οποία διάβασα με πολύ ενδιαφέρον, αλλά απαντάω μόνο γιατί το ζητάει ο
Αστέριος.).

Λοιπόν, δε θα πω τι με κρατάει *τώρα* μακριά από το σύλλογο, γιατί
τώρα τα ίδια πράγματα, που με κρατάν μακριά από αυτόν με κρατάνε και
μακριά από το Debian, τις μεταφράσεις, την προώθηση, το admin-ιλίκι
του debian.gr, και από το Linux γενικότερα σε χομπίστικο επίπεδο.
Αυτά τα πράγματα ως επί το πλείστον συνοψίζονται σε ένα μικρόσωμο
ανθρωπάκι, το οποίο μου καταναλώνει όλο το χρόνο σχεδόν της ημέρας
(δηλαδή στο γιο μου!) και σε μια νέα εταιρεία, η οποία πρέπει να
θρέψει το προαναφερθέν ανθρωπάκι!

Θα πω όμως τι με κρατούσε παλιότερα μακριά από το σύλλογο, γιατί τότε
δεν υπήρχαν μικρά ανθρωπάκια, οικογένειες, εταιρείες, και ένα σωρό
υποχρεώσεις που γεννιούνται μ'αυτά. Βασικά είναι απλή η απάντηση:
Γιατί να γραφτώ στο σύλλογο; Τι θα μου προσέφερε; Ή ακόμη, τί
διαφορετικό θα μπορούσα να προσφέρω εγώ, μέσω του συλλόγου; Όπως το
έβλεπα τότε -και φυσικά, θα μπορούσα να κάνω και λάθος- όχι πολλά.
Και τώρα, όπως βλέπω την κατάσταση, ακόμη λιγότερα. Γιατί; Γιατί το
λιβανίζετε το θέμα στη συζήτηση και τελικά καταλήγετε να κάνετε
λιγότερα από όσα ξεκινήσατε να κάνετε ή έστω όχι τόσο καλά. Ε, και
είμαι άνθρωπος που δε γουστάρω τις πολλές συζητήσεις, ειδικά όταν δεν
έχει αποτέλεσμα. Μια-δυο φορές, λες οκ, έτυχε. Κατ' εξακολούθηση
όμως; Μάλλον υπάρχει κάποιο γενικότερο πρόβλημα. Δε λέω ότι δεν το
έχω κάνει κι εγώ, αλλά στις λίστες στις οποίες γινόταν κάποιο
flamewar στο οποίο συμμετείχα, πολλές φορές τελικά έβγαινε κάτι,
κάποιο αποτέλεσμα, ή άλλαζε κάτι.

Είπε ο Κυρίτσης μια πολύ σωστή κουβέντα, "Γίντε πράγματα, Γίντε! Μόνα
σας!". Αυτό είναι το πιο ενοχλητικό πρόβλημα κατά τη γνώμη μου στο
σύλλογο. Επειδή διαβάζω κατά καιρούς τα archives της λίστας public,
κάθε τόσο βλέπω τις εξής φράσεις:

"Πρέπει να βρεθεί _κάποιος_ να κάνει αυτό" - σπάνια υπάρχουν
απαντήσεις.
"Πρέπει να κάνουμε το _τάδε_" - φυσικά ο πληθυντικός εννοεί τον
Σύλλογο ως κοινότητα, και δε συνιστά προσφορά του γράφοντος σε
συμμετοχή της ομάδας που θα υλοποιήσει το _τάδε_.
κλπ.

Αυτό που δεν βλέπω συχνά, είναι το εξής:

"Παιδιά, έκανα/θα κάνω/κλπ το τάδε, θα ήθελα σχόλια ώστε να το κάνω
καλύτερο" (είναι όμως σαφής η απόφαση του γράφοντος ότι ανεξαρτήτως
feedback θα το ΚΑΝΕΙ το τάδε σίγουρα).

Προς θεού, δε φταίει ο σύλλογος γι' αυτό. Φταίει ότι ως Έλληνες,
έχουμε συνηθίσει σε αυτήν την κατάσταση γενικά, γι' αυτό και δε μας
ξενίζει όπως θα ξένιζε π.χ. έναν Σουηδό στο αντίστοιχο LUG. Είχα την
τύχη να παραβρεθώ μέσω του Debian, σε πάμπολλα hackfests, meetings,
συνέδρια και δε συμμαζεύεται, στο εξωτερικό και κυρίως σε τέτοιες
χώρες (Σκανδιναυία, Γερμανία, Πολωνία, Ισπανία). Λοιπόν, τα άτομα
συζητούσαν ΠΩΣ θα κάνουν κάτι, όχι ΠΟΙΟΙ, και όχι ΓΙΑΤΙ ΔΕΝ το κάναν.
Ω, υπήρχαν και υπάρχουν κι εκεί flames άπειρα, αλλά οι λόγοι είναι
κάπως διαφορετικοί. Βρίζουν κάποιον απερίσκεπτο που κατά λάθος
διέλυσε το build daemon και τώρα βγάζει όλο το archive outdated και
δε μπορούν να περάσουν τα security patches, κλπ. Ή βρίζουν κάποιον
που δεν απάντησε στα bug reports και αγνόησε τα patches, κλπ. Και
διάφορα τέτοια. Η επικοινωνία είναι από τα πιο σημαντικά πράγματα σε
τέτοια projects (το Debian είναι μόνο ένα από αυτά). Το πιο σημαντικό
όμως είναι ότι υπάρχουν άτομα που κάνουν τη δουλειά και ΔΕΝ
περιμένουν έγκριση από κάποιο ΔΣ. Θέλετε forum? Φτιάχτε το! Ε, του
πούστη, το να στήσει κάποιος ένα PHPBB ή ένα Drupal σε μια MySQL, για
έναν έμπειρο sysadmin, δεν είναι ΟΥΤΕ ΚΑΝ ΜΙΑ ΩΡΑ ΥΠΟΘΕΣΗ. Και εσείς
το λιβανίζετε για μήνες. Και ο κόσμος σας κράζει γιατί δεν έχετε ένα
φόρουμ.

Αυτός είναι και ο λόγος που δεν ήθελα να μπω στο HELLUG. Όχι τα άτομα,
μεμονωμένοι μπορεί να είστε όλοι σας γαμάτοι Linuxαδες και
προγραμματιστές -και για τους περισσότερους που ξέρω, όντως ισχύει
αυτό. Το θέμα είναι ότι τελικά δεν έχετε το ίδιο όραμα για το
σύλλογο, ή τουλάχιστον δε φαίνεται αυτό γιατί δε μπορείτε να
συντονιστείτε. Φταίει επίσης, ότι δεν έχετε την ίδια εικόνα μεταξύ
σας για το σύλλογο και για ό,τι μπορεί αυτός να αποτελέσει για την
Ελληνική κοινωνία Linux. Έχετε μια πολύ γενική ιδέα για "προώθηση του
Linux στην Ελλάδα". Αλλά τί σημαίνει αυτό; Σαν σκοπός και μόνο είναι
πολύπλευρος, πολυσύνθετος και ΠΑΡΑ πολύ δύσκολος. Απευθύνεστε σε
εταιρείες; Σε σχολεία; Σε δημόσιους οργανισμούς; Σε μεμονωμένους
χρήστες; Τί ηλικίας χρήστες; Πιτσιρικάδες; Ώριμους "hackers"; Linux
newbies; Και αν απευθύνεστε σε όλους αυτούς, με ποιον τρόπο στην κάθε
ομάδα; Δεν ξέρω αν τα έχετε ήδη απαντημένα όλα αυτά τα ερωτήματα,
μπορεί και ναι, πάντως όταν έψαχνα το site σας δεν τα βρήκα.

Για να μη θεωρηθεί ότι αερολογώ, θα αναφέρω ένα πολύ συγκεκριμένο
παράδειγμα: Όταν ξεκίνησα το debian.gr, ο κύριος λόγος ήταν
υποστήριξη σε *νέους* χρήστες Debian στην Ελλάδα. Τότε τα ελληνικά
δεν παίζαν out-of-the-box, και ήθελε κάποιο configuration, μετά
σιγά-σιγά μπήκαν κάποια tutorials, howtos, κλπ. Δε λέω ότι είναι
πλήρες, σίγουρα όχι, αλλά προσφέρει μια εισαγωγή ας πούμε στους
Έλληνες χρήστες Debian. Θα έλεγα ότι για το σκοπό του (καθαρά
υποστηρικτικό site) είναι πετυχημένο κάπως. Αλλά ο σκοπός αυτός είναι
εύκολος να καθοριστεί. Το ίδιο ισχύει και για τα sites άλλων διανομών
(ubuntu-gr.org, fedoraproject.gr, κλπ). Ο σκοπός του HELLUG ποιος
είναι; Ή ποιος θα *θέλατε* να είναι; Όπως και κάθε LUG, μέσα στην
παγκόσμια κοινότητα, δεν είσαστε παρά ένα χωριό, και ένα πολύ μικρό
χωριό μάλιστα (λόγω χώρας, δε θέλω να σας προσβάλω). Και συνέχεια
μαλώνετε. Ο κόσμος τρέχει τόσο γρήγορα, οι εξελίξεις είναι ραγδαίες,
παντού οι τρόποι επικοινωνίας αλλάζουν και μεταμορφώνονται, τα LUGs,
usergroups, συνεχώς εξελίσσονται και αποκτούν νέους τρόπους
προσέγγισης των χρηστών, με blogs, forum, community sites, μπλα μπλα,
και ένα σωρό άλλες μαλακίες που ακούγονται και είναι "της μόδας". Δε
λέω να πάτε σ' αυτό το άκρο, αλλά έχετε μείνει σε ένα συνεχώς
συρρικνώμενο και δύσκολα προσβάσιμο για τον μέσο χρήστη, μέσο
επικοινωνίας (mailint list) να πλακώνεστε, χωρίς να δίνετε εύκολα τη
δυνατότητα σε χρήστες να σας πουν τη γνώμη τους, εύκολα. Το όνομα του
hellug είναι εύκολα αναγνωρίσιμο. Φαντάζεστε μόνο, πόσες εκατοντάδες,
για να μην πω χιλιάδες, χρήστες θα έχετε σε ένα forum, λίγες μόνο
μέρες μετά το άνοιγμά του; Απλά κάντε το, τι το λιβανίζετε;

Ξέρω ότι πιθανόν θα ακούσω αρκετά flames, ξέρω μάλιστα ότι κάποιοι δε
με γουστάρετε καθόλου και δε με πάτε για άγνωστους σε μένα λόγους,
και θα σκεφτείτε "τι δουλειά έχει αυτός και ανακατεύεται στο *δικό
μας* σύλλογο;". Ξέρω επίσης ότι έχω ακούσει και κάποια άσχημα για
μένα λόγια από τρίτους, οι οποίοι τα ακούσαν από κάποια άτομα του
συλλόγου. Αλλά αυτό είναι προσωπικό θέμα και όχι θέμα του συλλόγου
όμως. Ελπίζω πάντως να δείτε έστω και ένα δύο στοιχεία σε αυτό
το "κριτικό" mail, και να σκεφτείτε "ρε συ, για κάτσε μπορεί να μην
λέει τελείως μαλακίες αυτός ο @#$@#$".

Ζητώ συγγνώμη για το μακροσκελές μήνυμα.

Κώστας Μαργαρίτης