[OLPC-Greek schools] Το Scratch και η τοιχογραφία στη Σμίνθη

pavlos hatzopoulos phatzopoulos at gmail.com
Tue Apr 27 21:36:22 EEST 2010


Καλησπέρα,

επειδή η Διονυσία, ο Βασίλης, η Βασιλική και ο Άρλεν από τη Σμίνθη δεν είναι
και οι πιο φλύαροι σε αυτή λίστα, το στέλνω εγώ. Αντιγράφω ένα μήνυμα του
Άρλεν σχετικά με μία ευρηματική χρήση της εφαρμογής Scratch που έχει
ξεκινήσει στη Σμίνθη:

--------

Το πρότζεκτ κινουμένων σχεδίων πάνω σε τοίχο στη Σμίνθη είναι μια απόπειρα
να συνδυαστούν τα οφέλη της εφαρμογής Scratch που είναι εγκατεστημένη σε
όλους τους υπολογιστές OLPC ΧΟ-1 που έχουν διανεμειθεί στην Ελλάδα με ένα
πρότζεκτ πρακτικής ενασχόλησης στην τέχνη του γκράφιτι στην αυλή του
σχολείου.

Η εφαρμογή ‘Scratch’ επιτρέπει στους μαθητές να εξερευνήσουν και να
πειραματιστούν με τις έννοιες του προγραμματισμού υπολογιστών στη διαδικασία
δημιουργίας διαδραστικών ιστοριών και κινουμένων σχεδίων μέσω μιας απλής
γραφικής διεπαφής. Ένα μεγάλο όφελος του Scratch που αυτό το πρότζεκτ
επιχειρεί να εκμεταλλευτεί είναι η εύκολη επαναχρησιμοποίηση ήχων και
εικόνων που έχουν καταγραφεί με το OLPC που μπορούν να εισαχθούν στο
‘Scratch’ κι ύστερα να συνδυαστούν με νέους τρόπους.

Το πρώτο μέρος του πρότζεκτ έχει συμπεριλάβει μαθητές και δασκάλους που
δουλεύουν μαζί για να δημιουργήσουν μια τοιχογραφία στην αυλή του σχολείου
με μεμβράνες πολύγραφου (στένσιλ) και χρώμα σε σπρέϋ. Πρώτα οι μαθητές πήραν
μέρος σε ένα εργαστήριο όπου εξασκήθηκαν στο πώς να χρησιμοποιούν τα σπρέϋ,
κι έπειτα ζωγράφισαν με τα σπρέϋ και φωτογράφησαν τα στένσιλ στη σχολική
αυλή. Οι ατομικές φωτογραφίες των στένσιλ που απεικόνιζαν δέντρα, ζώα και
πουλιά σε ποικίλες θέσεις πτήσης θα χρησιμοποιηθούν μετά σαν πρώτες ύλες για
τα διάφορα κινούμενα σχέδια που θα κάνουν οι μαθητές αυτών των των ζώων και
φυτών που κινούνται στον τοίχο του σχολείου. Για να δημιουργηθεί οποιοδήποτε
κινούμενο σχέδιο στο Scratch, οι μαθητές θα πρέπει να σκέφτονται συστηματικά
για το πώς θα τακτοποιήσουν τις εικόνες (σκηνές), να τις παγιδεύσουν
(επαναλαμβάνοντας μια σειρά από οδηγίες), να συγχρονίσουν και συντονίσουν
την κίνηση με άλλες εντολές, να δημιουργήσουν μεταβλητές και εξαιρέσεις,
κλπ.

Όλα τα πρότζεκτ του Scratch έχουν φτιαχτεί από διάφορα αντικείμενα που
λέγονται ’sprites’ (ξωτικά) (το κάθε sprite θα αντιστοιχεί σε ένα από τα
στένσιλ, ένα δέντρο, ένα πουλί). Σε κάθε ’sprite’ μπορεί να δοθεί μια
οδηγία, που του λέει να κινηθεί ή να παίξει μουσική ή να αντιδράσει σε άλλα
’sprites’. Για να πουν σε ένα ’sprite’ τι να κάνει, οι μαθητές θα πρέπει να
φωτογραφίζουν μαζί γραφικά «τετράγωνα» σε στοίβες που λέγονται «γραφές».
Όταν κάνεις κλικ σε μια γραφή, το Scratch τρέχει τα τετράγωνα από την κορυφή
προς τη βάση. (Δείτε το βίντεο Νο 2 για ένα παράδειγμα που φτιάχτηκε από τις
αρχικές εικόνες από τις οποίες κόψαμε τα στένσιλ στη Σμίνθη).

Ελπίζουμε ότι αυτό το πρότζεκτ μπορεί να δείξει έναν μόνο από τους πολλούς
τρόπους (σε μαθητές και δασκάλους) ότι το δυναμικό του «μαθαίνω κάνοντας»
του OLPC μπορεί να συνδυαστεί με «πρακτικές» δραστηριότητες εκτός της
σχολικής αίθουσας.

Δείτε και 2 πολύ μικρά βίντεο για το πώς χρησιμοποιείται το Scratch στη
Σμίνθη εδώ http://www.re-public.gr/olpc/?p=61
-------------- next part --------------
An HTML attachment was scrubbed...
URL: <http://lists.hellug.gr/pipermail/olpc-republic/attachments/20100427/6b0ee1c6/attachment.htm>


More information about the Olpc-republic mailing list