Problhma pou proekupse isws meta apo la8aki...2

Thanos pampo at freemail.gr
Fri Sep 14 13:34:53 EEST 2007

On 2007-09-14 13:03, Stathis wrote:
> Θάνο, σου απαντάω-ρωτάω απευθείας γιατί ίσως η ερώτηση είναι χαζή και
> δεν θέλω να φορτώνω με υλικό την λίστα.

Η ερώτηση δεν είναι χαζή και γενικά δεν υπάρχουν χαζές ερωτήσεις στην
Migrate2Linux μιας και ο σκοπός της είναι να βοηθά τους νέους στον χώρο
του Linux. Με αυτό το σκεπτικό κοινοποιώ την απάντηση και στην λίστα. Να
δεις εγώ τι ερωτήσεις έκανα στην αρχή! ;-)

> Πως κάνω το fsck με δικαιώματα root. Ποτέ δεν έχω κάνει. Μάλλον πρέπει
> να βάλω κάποιο pass για root. Ψάχνοντας για προηγούμενο πρόβλημα είδα
> κάπου ότι έδινε su root paswd ή κάτι τέτοιο. Δεν το έγραψα κάπου και δεν
> το θυμάμαι. Ευχαριστώ για την βοήθειά σου.

Δεν θυμάμαι αν στην εγκατάσταση του Ubuntu/Kubuntu σου ζητάει να ορίσεις
τον κωδικό του root (όπου 'root' ο υπερ-χρήστης με πλήρη δικαιώματα
ακόμα και να καταστρέψει το σύστημα). Σίγουρα όμως έχει δημιουργηθεί
ένας "power user" με τον οποίο λογικά κάνεις login εσύ. Αυτό ο χρήστης
λοιπόν έχει διαχειριστικά δικαιώματα χρησιμοποιώντας την 'sudo'.

Αρχίζω με τον κωδικό του root διότι είναι συμαντικό ακόμα και αν δεν τον
χρησιμοποιήσεις σε αυτή την περίπτωση. Πρέπει λοιπόν να αλλάξεις/ορίσεις
τον κωδικό του root. Με τον χρήστη που κάνεις login άνοιξε ένα τερματικό
και δώσε το εξής:

sudo passwd root

Θα σου ζητήσει έναν κωδικό. Αυτός είναι ο κωδικός του *χρήστη* και απλά
ελέγχει όντως αν έχεις δικαιώματα 'sudo'. Αφού ελεγχθεί ο κωδικός και
εξακριβωθεί πως έχεις δικαίωμα τότε θα εκτελεστεί η εντολή που υπάρχει
μετά, στην προκυμένη περίπτωση η 'passwd'. Από εδώ και πέρα θα σου
ζητήσει να ορίσεις τον νέο κωδικό του root.

Με τον root τώρα δεν κάνουμε π.χ. ποτέ login στο γραφικό περιβάλλον και
γενικώς προσέχουμε τα βήματά μας. Για να αποκτήσεις δικαιώματα root
ανοίγεις ένα τερματικό και δίνεις την εντολή 'su -'. Για αυτό το
τερματικό είσαι ο root.

Κάτι σημαντικό που δεν το ανέφερα! Για να τρέξεις την fsck νομίζω πως
απαιτείται ή αν δεν απαιτείται προτίνεται να μην είναι προσαρτημένα τα
partitions οπότε καλύτερα να τρέξεις την fsck από ένα LiveCD. Εδώ ας πει
την γνώμη του κάποιος γνώστης του θέματος.

Γενικά τώρα, σε εντολές που απαιτούνται δικαιώματα root μπορείς αντί να
χρησιμοποιείς την 'su' να χρησιμοποιείς την 'sudo' όπως με την αλλαγή
του κωδικού του root.