Re: Πώς θα μάθω το Linux?

Λουκάς Σταμέλλος lstamellos at power-on.gr
Fri Jun 8 00:33:43 EEST 2007

Την 7/6/2007, Giorgos Keramidas <keramida at ceid.upatras.gr> έγραψε:

> Το βασικό επιχείρημα πίσω από την πληθώρα διανομών και διαφορετικών
> επιλογών στο Linux είναι ότι «το να έχεις επιλογή είναι σημαντικό».
> Το παραπάνω που γράφεις έρχεται σε πλήρη αντίθεση με μια τέτοια ιδέα
> όμως.  Είναι σαν να λες ότι «τότε ας μην ασχολείται κανείς με 20+
> διαφορετικές διανομές, κι ας κάτσει με την πρώτη που είδε ποτέ του».

Έ! τώρα, μή λέμε ό,τι θέλουμε. Είναι σαφές το τί είπα και δεν έχει
καμμία σχέση με το «ας κάτσει με την πρώτη που είδε ποτέ του».

> Στην εξτρεμιστική της επέκταση, αυτή η λογική λέει «τότε ας κάτσει με
> τα Windows, αφού τα ξέρει ήδη».  Αλλά αυτό δεν ακούγεται και τόσο καλό :(

Αυτό που κατάλαβες, ίσως οδηγεί εκεί. Εγώ όμως δεν είπα ποτέ «ας
κάτσει με την πρώτη που είδε ποτέ του», άρα η δική μου λογική, όσο και
να την «εξτρεμίσεις» δεν πρόκειται να καταλήξει ποτέ σε ένα τέτοιο
συμπέρασμα.

> Αν εξαιρέσεις τις custom αηδίες που κάνει η κάθε διανομή για να
> υποστηρίξει το curses-based «πράμα» που πλασάρει ως τη μεγαλύτερη
> εφεύρεση του κόσμου, τότε *υπάρχει* ένα standard.  Για παράδειγμα,
> το /etc/fstab λέγεται πάντα fstab :-)

Προφανέστατα αναφέρεσαι στο fstab για να αποφύγεις την συζήτηση με
τίτλο: «πού βρίσκονται οι ρυθμίσεις δικτύου στην τάδε διανομή;» :-)

> Ενδιαφέρουσα άποψη.  Και πώς θα αποφασίσει ο νέος χρήστης ποια διανομή
> του αρέσει;  Αν δεν δει τουλάχιστον 2-3, είναι λογική η απόφαση που
> πήρε;  Κι αν όχι, πώς θα το μάθει αυτό;

Φυσικά θα δοκιμάσει μία, δύο, άντε το πολύ τρείς (δεν υπάρχουν και
περισσότερες που να ενδείκνυνται για νέους χρήστες). Όποια του κάνει
τη δουλειά του θα την κρατήσει. Από 'κεί και πέρα, γιατί να αλλάζει
συνέχεια;

> Οι απαντήσεις που παίρνει όποιος ρωτήσει σε Linux mailing lists «τι
> διανομή να βάλω παιδιά;» δείχνουν ότι η απόφαση δεν είναι και τόσο
> εύκολο πράγμα.

Είναι οι ίδιες σε ποιότητα και αξία με τις απαντήσεις που θα πάρει
κάποιος στην ερώτηση: «τί αμάξι να πάρω ρε παιδιά;».

> Η διαφορά στην άποψή μας είναι ότι δεν πιστεύω ακόμα και σήμερα ότι οι
> «απλοί χρήστες» ξέρουν να χρησιμοποιούν ακόμα και τα Windows με εύκολο
> τρόπο :-(
> Δεν είναι
> χαζοί, δεν έχουν κάποιο πρόβλημα, απλά δεν _ενδιαφέρονται_ ούτε στο
> ελάχιστο.

Και καλά κάνουν. Δεν είναι υποχρεωμένοι.

> Γιατί είναι επικίνδυνος για τον άλλο κόσμο όταν δεν έχει καταλάβει.
>
> Βλ. παρακάτω.

> [...]
>
> Ο συγκεκριμένος 50+ επιχειρηματίας χρησιμοποιεί τον υπολογιστή ως μια
> 'glorified γραφομηχανή'.

Δεν νομίζω η βιντεοκλήση, η ανταλλαγή παρουσιάσεων κλπ να παραπέμπουν
σε γραφομηχανή. Θα έλεγα ότι μάλλον ο κυριούλης αυτός κάνει πιό σοβαρή
χρήση του Η/Υ του από όλους εμάς που παίζουμε επειδή γουστάρουμε.

> Ενώ είναι πολύ κοινή περίπτωση ανθρώπου,
> μάλλον δεν είναι ακριβώς αυτό στο οποίο θα θέλαμε να καταλήξει ο κόσμος
> (βλ. προηγούμενο post).

Μάλιστα! έχουμε και σχέδιο για τον διαφωτισμό των απολίτιστων;
Επιτέλους, να βρούμε και τα γονίδια που θα βγάζουν όλους τους χρήστες
Η/Υ χομπίστες που θα καταναλώνουν όση ζωή τους απομένει από το
developing σε flamewars Gentoo vs. Slackware.

> Η κατανόηση και η γνώση της λειτουργίας των υπολογιστών, ευτυχώς ή
> δυστυχώς, δεν είναι πλέον κάτι που ενδιαφέρει μόνο λίγους, ή κάτι που
> μπορούμε να αφήσουμε στην τύχη του.

Δηλαδή; Πού οδηγεί αυτό; Για να οδηγήσεις αυτοκίνητο δεν χρειάζεται να
είσαι διπλωματούχος μηχανικός. Άλλο ο χειρισμός του οχήματος, άλλο η
λειτουργία του. Για να κάνεις ασφαλή οδήγηση, τηρείς συγκεκριμένους
κανόνες που τίθενται σε ισχύ παγκόσμια, είναι κοινά αποδεκτοί, και
προέρχονται από επαΐοντες, όχι από τον κάθε τυχαίο.

Παρόμοια και στους υπολογιστές. Αν ο καθένας πειστεί ότι για την
ασφάλεια όλων, αλλά κυρίως για την ελευθερία όλων (για να μη τον
κυνηγάνε όταν κάνει rip ένα CD), πρέπει όλοι να χρησιμοποιούμε
Ελεύθερο Λογισμικό και ανοικτά πρότυπα, τί παραπάνω γνώσεις
χρειάζεται;

> Γιατί αν δεν το κάνεις
> αυτό, θα είναι επικίνδυνο για όλους τους άλλους να «κυκλοφορείς» στο
> διαδίκτυο· το ίδιο επικίνδυνο με το να οδηγεί κανείς μεθυσμένος και
> χωρίς δίπλωμα μια σκοτεινή νύχτα.
>
> Και ευτυχώς ή δυστυχώς, η δικιολογία «Λουκά μου, δεν έχω καιρό να μάθω
> τέτοια πράγματα τώρα» δεν πιάνει ιδιαίτερο τόπο αν έχεις σκοτώσει
> κάποιον επειδή οδηγούσες μεθυσμένος ή επειδή οδηγούσες χωρίς δίπλωμα :-/

Εδώ νομίζω έχουμε περάσει σε ένα επίπεδο παράνοιας που δεν μπορώ να
παρακολουθήσω.

Καληνύχτα
--
Λουκάς Σταμέλλος