ερώτηση για το Solaris

Giorgos Keramidas keramida at ceid.upatras.gr
Wed Apr 11 12:44:46 EEST 2007

On 2007-04-09 19:51, Thanasis <thanasis at asyr.hopto.org> wrote:
> Δέν μιλάω ως ειδικός στο solaris ούτε στο linux.
> Άς με διορθώσει κάποιος που μπορεί να έχει μεγαλύτερη πείρα.

Κατ' αρχήν, ούτε εγώ είμαι "ειδικός" στο Solaris.  Απλά τυχαίνει να το
χρησιμοποιώ και στη δουλειά και στο σπίτι.

> Το solaris όπως είπες είναι πράγματι σταθερό. Αλλά και το linux είναι
> επίσης, και μάλιστα πιστεύω στον ίδιο βαθμό.

Σε πολλά πράγματα, το Solaris είναι "πιο σταθερό" από το Linux.  Κάτι
που είναι ιδιαίτερα σημαντικό για τους χρήστες του Solaris, είναι η
έννοια του "binary compatibility".  Ένα πρόγραμμα που έχει γίνει compile
πριν 6 χρόνια, με μια παλιά έκδοση των βιβλιοθηκών συστήματος του
Solaris 8, τρέχει κανονικότατα και χωρίς καμία απολύτως διαφορά στη
συμπεριφορά του -- τουλάχιστον όσον αφορά στα μέρη του Solaris ως
σύστημα -- ακόμα και στο Solaris 10.

Αυτή η σημαντική λεπτομέρεια, παραβλέπεται εύκολα από τον κόσμο που έχει
συνηθίσει να κάνει recompile τα open source & free software προγράμματά
του.  Σε ένα περιβάλλον που δεν είναι εύκολο να χρησιμοποιηθούν πάντοτε
(είτε για λόγους άδειας, είτε για οποιονδήποτε άλλο λόγο) αποκλειστικά
free software εργαλεία όμως, είναι πραγματικά αξιόλογο χαρακτηριστικό.

> Το solaris όμως και κατ' αρχήν είναι unix που είναι proprietary και
> είναι (δεν ξέρω πως να το πώ καλύτερα) γραμμένο να τρέχει πάνω στο
> επίσης proprietary hardware της SUN, που λέγεται και πλατφόρμα sparc
> από την αντίστοιχη αρχιτεκτονική του επεξεργαστή.

Δεν συμφωνώ εδώ.  Ούτε `proprietary UNIX' είναι πια το Solaris, ούτε
απαιτεί Sun branded hardware για να τρέξει.

Το OpenSolaris διανέμεται σε open source μορφή, με την άδεια χρήσης
CDDL, η οποία είναι αναγνωρισμένη και από το OSI Initiative[1].

[1] http://www.opensource.org/osi3.0/licenses/cddl1.php

Το Solaris που διανέμεται από τη Sun βγαίνει από το ίδιο source tree που
μπορεί να δει κανείς online και στο `http://www.opensolaris.org/'.

Υπάρχουν τα εργαλεία για να κατεβάσει κανείς όχι μόνο ένα tarball με
snapshots του κώδικα του OpenSolaris, αλλά ακόμα και ένα πλήρες,
κανονικό, πλήρως λειτουργικό repository, με όλο το ιστορικό του
OpenSolaris project.  Στο laptopπου γράφω αυτό το email έχω 3 αντίγραφα
από τον κώδικα του OpenSolaris:

  keramida at kobe:/home/keramida/hg$ ls -ld onnv*
  drwxrwxr-x  5 keramida  users  - 512 Apr  4 17:24 onnv-gker
  drwxrwxr-x  3 keramida  users  - 512 Mar 24 02:06 onnv-gate
  drwxrwxr-x  3 keramida  users  - 512 Apr  4 17:04 onnv-scm
  keramida at kobe:/home/keramida/hg$

Το κάθε ένα από αυτά τα αντίγραφα έχει πάνω από 6500 commits, περιέχει
σχεδόν 40000 αρχεία, και μπορεί με χρήση των εργαλείων που διανέμει η
Sun να γίνει compile & install σε ένα ήδη εγκατεστημένο Solaris 10
σύστημα.

Στο σπίτι μου π.χ., σε ένα Celeron @ 1800 MHz, τρέχει ένα OpenSolaris
kernel με ένα δοκιμαστικό patch που έφτιαχνα πριν λίγες μέρες (ή έστω
έτρεχε μέχρι να το διαλύσω κάπως χτες).

> Άν ενδιαφέρεσαι για κάποια συγκεκριμένη χρήση του μηχανήματος που θα
> τρέχει solaris και υπάρχει το software για το solaris, γιατί όχι, βάλε
> solaris, και παρακολούθησε τα updates/maintenance της εταιρείας.  Άν
> όμως θέλεις desktop μηχάνημα, νομίζω πως το μόνο σίγουρο είναι ότι
> *δεν* θα βρείς το πλήθος των εφαρμογών που θα έχεις σε linux και
> ενδεχομένως θα ψάχνεις λύσεις με emulation των τελευταίων.  Ομοίως και
> μάλλον σε χειρότερη μοίρα, θα είσαι από πλευράς solaris drivers υλικού
> σε διαφορετικές από sparc πλατφόρμες.

Κάποια από τα παραπάνω ισχύουν, αλλά όχι 100%.

Αν σας ενδιαφέρει το Solaris, το καλύτερο που μπορείτε να κάνετε είναι
να κατεβάσετε ένα CD-ROM εγκατάστασης του Solaris 10, να το στήσετε και
να δείτε τι κάνει.

Η εγκατάσταση απαιτεί (αν θέλετε να έχει GUI) τουλάχιστον 300 MB RAM,
για να σηκώσει το GUI installer με X11 και Java support, αλλά μπορεί
άνετα να στηθεί και σε μηχάνημα με 128 MB (π.χ. ένα VMWare 'image', αν
δε σας πειράζει να παίζετε μέσω ssh).