ειμαι σε καλο δρομο

Giorgos Keramidas keramida at ceid.upatras.gr
Fri Nov 3 20:29:49 EET 2006

On 2006-11-03 19:38, Γιώργος Πούλιος <pouliosg at gmail.com> wrote:
> μετα απο κοπο και λίγο διαβασμα ειχα αποτελεσμα με την εντολη fdisk -l
> βλεπω
>
> device     boot  start    end  blocks     id  system
> /dev/hda1  *         1   3187  25599546   83  linux
> /dev/hda2         3188  14592  91610662+   f  w95 ext'd  (LBA)
> /dev/hda5         3188  14592  91610631    7  HPFS/NTFS
>
> ποιo ειναι το επόμενο βήμα για να δω το παλιο partition του σκληρου
> μου που ειχα σαν d:/    ?

Ok, είσαι σε ΠΟΛΥ καλό δρόμο :)

Αυτό που βλέπεις παραπάνω σημαίνει πως τα partitions του δίσκου σου
είναι φτιαγμένα με τον κλασικό τρόπο που τα Windows κάνουν format σε ένα
δίσκο με παραπάνω από 1 partition.

Κάθε δίσκος έχει στην αρχή του ένα "partition table" με 4 θέσεις για
"primary partitions".  Αυτά, στο linux, εμφανίζονται ως:

    /dev/hda1
    /dev/hda2
    /dev/hda3
    /dev/hda4

Το DOS και τα Windows, για να μπορούν να σου δίνουν την "άνεση" να
φτιάξεις πάνω από 4 partitions συνολικά, χρησιμοποιούν μια χακιά, που
λέγεται "extended partition".  Αυτό γίνεται ως εξής:

  * Φτιάχνουν ένα primary partition με τύπο NTFS, από το οποίο ξεκινάει
    το σύστημα.  Αυτό το partition μαρκάρεται και ως 'active' (ή 'boot',
    όπως βλέπεις παραπάνω).  Από αυτό κάνει by default boot και το BIOS.

  * Ένα δεύτερο primary partition entry μαρκάρεται με ειδικό "τύπο", ως
    "extended partition", και πιάνει όλο τον υπόλοιπο δίσκο (δες π.χ. το
    μέγεθος από το /dev/hda2 παραπάνω).

  * Μέσα στο "extended partition" αποθηκεύεται ένα άλλο table, από
    "logical partitions" αυτή τη φορά, που δεν έχει περιορισμό στον
    αριθμό των logical partitions που μπορεί να έχει (δεν είναι δηλαδή
    το πολύ τέσσερα).

    Στο Linux, αυτά τα logical partitions εμφανίζονται με νούμερα από 5
    και πάνω (τα πρώτα 4 είναι δεσμευμένα για τα primary partitions).

Μετά από όλα αυτά, μπορείς να διαβάσεις πιο άνετα το output της fdisk
παραπάνω.

  * Εχεις ένα primary partition, το /dev/hda1, ένα extended partition,
    το /dev/hda2, και μέσα στο extended partition ένα logical, το
    /dev/hda5.

  * Το /dev/hda1 έχει μέγεθος 25599546 blocks (κάθε block έχει μέγεθος
    512 bytes, οπότε το πραγματικό μέγεθος του partition είναι
    2559954 / 2 KB = 1279977 KB = 1279 MB = 1 GB.

  * Το /dev/hda5 έχει μέγεθος 91610631 blocks = 45805315 KB = 45 GB.

Το /dev/hda1 είναι το root partition του Linux σου, οπότε σίγουρα
υπάρχει ήδη ρύθμιση για να το κάνει "mount" αυτόματα.  Μπορείς να το
επιβεβαιώσεις κι εσύ, κοιτώντας τα περιεχόμενα του αρχείου /etc/fstab:

    # more /etc/fstab

Θα πρέπει να δεις κάτι σαν:

    #
    proc            /proc           proc     defaults           0       0
    /dev/hda1       /               reiserfs notail,usrquota    0       1

Αυτό είναι το αρχείο στο οποίο ρυθμίζονται τα "file systems" που θα
βλέπει το Linux σου και ο τύπος που έχει το κάθε ένα από αυτά.

Για να "δει" ένα νέο file system το Linux σου, θα πρέπει να προσθέσεις
μία γραμμή με τις παραμέτρους του /dev/hda5 που έχεις.  Επειδή αυτό το
partition είναι τύπου NTFS, η γραμμή αυτή θα πρέπει να έχει οπωσδήποτε
στη στήλη <type> τον τύπο "ntfs".  Ενα παράδειγμα τέτοιας γραμμής είναι:

    /dev/hda5       /ntfs           ntfs     defaults,noauto    0       0

Βάζοντας μια τέτοια γραμμή στο /etc/fstab σου, και ΑΦΟΥ δημιουργήσεις με
το χέρι τον κατάλογο ``/ntfs'':

    # mkdir /ntfs

Θα μπορείς να "προσαρτήσεις" (mount) το NTFS partition των Windows, το
ίδιο που έβλεπες παλιά ως D: drive, με την εντολή:

    # mount /ntfs

Αφού τελειώσεις με τη δουλειά σου, μπορείς να αποπροσαρτήσεις το ίδιο
file system με:

    # umount /ntfs

Προσοχή, όμως.  Στο παράδειγμα της γραμμής που έγραψα παραπάνω για το
ntfs partition, έχω βάλει την επιλογή "noauto" στη στήλη <options>.
Αυτό σημαίνει πως δε θα γίνεται αυτόματα 'mount' το ntfs partition όταν
κάνει boot.  Αν θέλεις να γίνεται αυτόματα αυτό, απλά βγάλε την επιλογή
"noauto" και άσε μόνο το "defaults" σε αυτή τη στήλη.

Μην κάνεις επανεκκίνηση όμως.  Δε χρειάζεται.  Απλά χρησιμοποίησε την
εντολή "mount" για να προσαρτήσεις το file system με το χέρι αυτή τη
φορά, κι άσε το /etc/fstab να κάνει τα υπόλοιπα μετά την επόμενη
επανεκκίνηση του συστήματος.

> 00:09.0 modem: PCTel Ins HSP56 MicroModem (rev 04)
>
> εχει εγκατασταθει το modem ? αν οχι τι πρέπει να κάνω
> σας ευχαριστω προκαταβολικά

Μάλλον όχι.  Αν θυμάμαι καλά, τα "HSP" modems είναι Winmodems, που
σημαίνει ότι αν δεν έχεις Windows θα σε βασανίσει λίγο για να παίξει.

-- Γιώργος