(no subject)

Giorgos Keramidas keramida at ceid.upatras.gr
Fri Sep 9 15:28:56 EEST 2005

On 2005-09-06 20:26, Kostas Tsourdinis <spqx at freemail.gr> wrote:
> Γεια σας βρε παιδιά.
>
> Ξαναγράφω στη λίστα έπειτα από 3 μήνες προσπαθειών, άκαρπων κατά το
> μεγαλύτερο μέρος, για να εκφράσω την αγανάκτησή μου! Προσπαθώ να κάνω
> ένα knoppel να δει modem και tv tuner card και τα έχω δει όλα! Μόνο το
> knoppel κατάφερα να εγκαταστήσω στον υπολογιστή μου. Αναρωτιέμαι γιατί
> να πρέπει να κάνω όλες αυτές τις αλχημίες που διαβάζω για να μπορέσω
> να συνδεθώ στο internet. Ή απλά να δω τηλεόραση.

Γιατί (ακόμα) δεν είναι όλα τα πράγματα εύκολα, δυστυχώς.  Κι αυτό δεν
ισχύει για το Linux μόνο.

Αν έχεις δοκιμάσει ποτέ να βάλεις thirdparty drivers σε Windows κι
έφαγες 2 μέρες να βρεις ότι απλά κάποιος παπάρας στο Redmond θεώρησε
καλή ιδέα να χρειάζεται διαγραφή του device, reboot, επιλογή του νέου
driver, προσευχή να σου κάτσει η εγκατάσταση, reboot, προσευχή να μην
καταστραφεί το σύμπαν... τότε θα δεις ότι δεν είναι όλα τα πράγματα
δύσκολα στο Linux, που συνήθως όλο αυτό το κάνει σε ένα βήμα, χωρίς καν
reboot.

> Γιατί το σύστημα δεν αναγνωρίζει μόνο του τις συσκευές όπως τους
> σκληρούς δίσκους και τα υπόλοιπα;

Γιατί όταν οι υπολογιστές προσπαθούν ``να το παίξουν έξυπνοι'', γίνονται
απίστευτες βλακείες :P

> Ερώτηση: Εσείς που χρησιμοποιείτε linux, γιατί το χρησιμοποιείτε;

Εγώ προσωπικά, για πολλούς λόγους:

	1) Λόγω συνήθειας.  Εχω συνηθίσει τόσο πολύ να δουλεύω πλέον σε
UNIX-like περιβάλλον, που και μόνο η οπτική επαφή με τα Windows μου
προκαλεί αλλεργικές αντιδράσεις.

	2) Επειδή έχω το source.  Το ξέρω πως αυτό το επιχείρημα γενικά δεν
πιάνει για τη θεία του Eric Raymond ή τη μάνα μου, που δεν πρόκειται ποτέ
να γράψουν δικά τους προγράμματα, γιατί απλά δεν τις ενδιαφέρει.  Εμένα,
από την άλλη, μ' αρέσει τρελά που χτες έστειλε κάποιος μια ερώτηση στην
freebsd-questions, το thread εξελίχθηκε σε ``παράπονο'' για το manpage της
εντολής man(1), και σήμερα αφού το συζητήσαμε λίγο άλλαξα ο ίδιος το
κείμενο για να είναι πιο κατανοητό στον μυθικό ``Απλό Χρήστη''.

	3) Επειδή έχει τα εργαλεία που θέλω για να κάνω τη δουλειά μου.
Compilers, interpreters, debuggers κι ένα σωρό άλλα καλούδια που στα
Windows κοστίζουν ένα σκασμό λεφτά, στο Linux είναι εύκολο να βρεθούν και
κοστίζει περίπου, πάνω-κάτω δηλαδή, ΜΗΔΕΝ ευρώ.

	4) Επειδή δεν έχει ιούς, trojans, spyware, adware, ή ότι άλλη αηδία
σκέφτηκε το ανθρώπινο γένος να φτιάξει για να δώσει αυτό το κάτι το
πιπεράτο και περιπετειώδες στην καθημερινή χρήση των Windows.  Δεν μπορείς
να φανταστείς την αντίδραση όσων έχουν χάσει δεκάδες, εκατοντάδες ώρες
προσπαθώντας με πραγματικά άθλια κόλπα να πείσουν τον υπολογιστή τους να
παίξει για μια φορά πάνω από 1 μήνα χωρίς να θέλει format & reinstall
επειδή κόλλησε π.χ. κάποιο ιό.  Ο ίδιος έχω στήσει κάμποσες φορές τον
υπολογιστή του Δημοτικού Σχολείου στο οποίο είναι διευθυντής ο πατέρας μου
και ξέρω τι καλά που είναι να στήνεις μόνο τα Windows, να μπαίνεις στο
δίκτυο για να ``ενημερώσεις'' το σύστημά σου και να σου καταστρέφει τη μέρα
(ναι όλη αυτή τη μέρα που έχασες να τα στήσεις τα γαμ*%$@@ τα Windows) ένα
ιός σε λιγότερο από 2 λεπτά.

	5) Επειδή μου τη σπάει η φιλοσοφία των Windows σε πολλά
πράγματα.  Drive letters, registry, file sharing, user permissions, κι
ένα κάρο άλλα πράγματα μου δίνουν την εντύπωση ότι δεν είναι "αυθεντικό
μέρος του συστήματος", αλλά μπαλώματα που κόλλησε κάποιος από πάνω, με
μοναδικό σκοπό να μπορεί κάποιο marketing τμήμα κάπου στον κόσμο να πει
"ναι ρε, έχουμε κι εμείς file permissions".

	6) Επειδή μου αρέσει που δε χρειάζεται τίποτα άλλο παρά ένα
terminal για να κάνω τα πάντα ακόμα και σε απομακρυσμένα μηχανήματα.
Όχι, το rdesktop δε μετράει ως "σοβαρή" λύση, γιατί πολύ απλά δεν παίζει
σε οποιαδήποτε έκδοση των Windows, θέλει ένα σωρό bandwidth και είναι
λίγο αργό ακόμα και σε 100 Mbit/s δίκτυο.

> Ή είστε προγραμματιστές, που γαλουχιθήκατε με το unix και για εσάς το
> σύστημα είναι απλό, για εμάς τους υπόλοιπους είναι τέρας, για εμάς που
> καλώς ή κακώς μάθαμε το dos κάποτε και η φυσική μας εξέλιξη είναι κάπου
> στα windows (που είναι φρικτά δεν έχω αυταπάτες!).

Αλλα συστήματα, άλλες εποχές, άλλη φιλοσοφία.  Το DOS ήταν ελάχιστα πιο
εξελιγμένο από την κατάσταση που υπήρχε όταν διαφημίσεις όπως αυτή ήταν
``State of the Art'':

	http://komodino.itc.auth.gr/~ricudis/photos/shatner_computer.jpg

Προσοχή πάνω δεξιά εκεί που λέει:

	``And it's so easy to use you can be writing your first program in
	15 minutes!''

Θέλω να πω μ' αυτό, όταν υπήρχε η διαφήμιση της φωτογραφίας, ο κόσμος
θεωρούσε φυσιολογικό ότι αν έχεις υπολογιστή ``θα το προγραμματίσεις μόνος
σου''.  Τα πράγματα δεν ήταν πολύ καλύτερα όταν το DOS ήταν σε ευρεία
χρήση.  Όποιος διαφωνεί, ας μας πει τι νόημα έχει για κάποιον ``Απλό
Χρήστη'' με τη σημερινή σημασία της έκφρασης το παρακάτω:

	[ http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;135898 ]

	% MicroHelp Compression Plus 4.0: If you have problems installing
	% Compression Plus on Windows 95, try carryout out the following
	% procedure.
	% 1. Add the word progman to the end of the SHELL= line in your
	%    System.ini file. For example:
	%
	%    shell=explorer.exe progman

Αφήνοντας τα συντακτικά λάθη και την απαίσια μορφοποίηση στην άκρη προς το
παρόν, τι πιθανότητες έχει κάποιος Απλός Χρήστης(TM) τα παραπάνω; Κι αυτό
είναι μόνο η αρχή του README.TXT από το CD-ROM των Windows 95.  Παρακάτω
έχει κι άλλα πράγματα που μπορεί να κάνουν τον Απλό Χρήστη(ΤΜ) να βγει από
τα ρούχα του και να κοιτάζει την οθόνη με απορημένο ύφος ``... μα... τι
διάολο, την Κινέζικη έκδοση μου έδωσαν οι μαλάκες στο μαγαζί; Αφού τους το
είπα... ΤΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ Windows 95 θέλω''.

Ας αφήσουμε λοιπόν τον μυθικό Απλό Χρήστη στα χέρια του Νίκου Δήμου κι ας
δούμε τι μπορεί να γίνει με αυτό που πραγματικά θες να κάνεις :)

> Όμως ψάχνομαι βρε παιδιά, δε διεκδικώ τίτλους προγραμματιστή, αλλά κάναμε
> και δυο προγραμματάκια κάποτε, φτιάξαμε και δυο ιστοσελίδες.

Ναι, και; Κανένα από αυτά δεν σημαίνει ότι πρέπει σώνει και καλά να μπορείς
έτσι αυτόματα να χρησιμοποιήσεις οποιοδήποτε πρόγραμμα ή υπολογιστή βρεθεί
μπροστά σου :)

Είναι σαν να λέμε ότι όποιος έχει οδηγήσει κάποτε, για 10 λεπτά πάνω-κάτω,
ένα Yugo Zastava, μπορεί οποιαδήποτε στιγμή να πετάξει κι ένα F16.  Δεν...

Κι η σύγκριση μεταξύ DOS - Linux τέτοιου είδους είναι.

Από τη μια είναι το DOS/Yugo, που κάνει κάποια μικρή δουλειά, αντέχεται
γενικά αν θες να μεταφέρεις μέχρι ένα κιβώτιο ΝΟΥΝΟΥ από το
super-market, και την ψιλοβγάζει με σχετική άνεση σε κακοτράχαλα
embedded μονοπάτια.

Από την άλλη είναι το Linux/F16, που θέλει να μάθεις ένα σωρό πράγματα
μέχρι να μπορείς να πεις ότι μπορείς να το βάλεις μπροστά, αλλά έτσι και
γίνεις καλός πιλότος... πετάς κυριολεκτικά.

> Αν λοιπόν για μένα είναι ένα βουνό το linux, τότε για έναν αρχάριο είναι
> 20 βουνά!  Γιατί λοιπόν;

Μην τρομάζεις.  Απλά έρχεσαι από διαφορετικό περιβάλλον, άλλη φιλοσοφία,
και είναι πάρα πολλά -- τόσο σε όγκο όσο και σχέση μεταξύ τους -- τα
πράγματα που πρέπει να μάθεις ``από την αρχή''.

Αξίζει όμως τον κόπο.