Eλληνικά στα X-WINDOWS

Giorgos Keramidas keramida at ceid.upatras.gr
Sun May 11 01:00:45 EEST 2003

On 2003-05-10 19:13, George Christopoulos <kalidona at hotmail.com> wrote:
> Πώς μπορώ να γράψω ελληνικά στην κονσόλα κατα την εκκίνηση του Linux;
>
> Έχω κανονικά ελληνικά στα X-WINDOWS και μπορώ να γράψω στη κονσόλα
> μέσα από το KDE,GNOME κ.λ.π.

Τα τερματικά που ανοίγεις από KDE ή Gnome κληρονομούν τις ρυθμίσεις
γλώσσας του KDE ή του Gnome αντίστοιχα.

> Απλά είναι ορισμένο να μην ξεκινά το γραφικό περιβάλλον στην εκκίνηση
> και εκεί παρατήρησα ότι δεν βλέπω τους φακέλους και τα αρχεία που
> έχουν όνομα ελληνικό και πατώντας ctrl-alt όπως και στα X-WINDOWS
> πληκτρολογώντας δεν εμφανίζεται τίποτα οπότε πατώντας επανειλημένα
> διάφορα κουμπιά μπορώ να γράψω και πάλι με αγγλικούς χαρακτήρες. Το
> σύστημα είναι εξελληνισμένο MANDRAKE 9.0.

Στην κονσόλα, το shell που τρέχεις δεν έχει ρυθμίσεις για να δείχνει
αυτό και τα προγράμματα που ξεκινάς μέσα σε αυτό (π.χ. η εντολή ls)
ελληνικό κείμενο.  Πρέπει να φτιάξεις σωστά τις μεταβλητές περιβάλλοντος
του shell σου για την απεικόνιση ελληνικού κειμένου.  Για παράδειγμα δες
τα παρακάτω:

: giorgos at gothmog[00:50]/home/giorgos$ touch 'Καλημέρα.txt'
: giorgos at gothmog[00:50]/home/giorgos$ ls -l *txt
: -rw-rw-r--  1 giorgos  giorgos  - 0 May 11 00:50 Καλημέρα.txt

Έφτιαξα ένα αρχείο με ελληνικό όνομα και το βλέπω μια χαρά.

: giorgos at gothmog[00:50]/home/giorgos$ export LC_ALL=en_US.ISO-8859-1
: giorgos at gothmog[00:51]/home/giorgos$ ls -l *txt
: -rw-rw-r--  1 giorgos  giorgos  - 0 May 11 00:50 \312\341\353\347\354\335\361\341.txt

Αν αλλάξω το LC_ALL (μια μεταβλητή περιβάλλοντος που υπερισχύει όλων των
άλλων LC_xxx μεταβλητών) έτσι που να θεωρεί το shell τα αγγλικά σαν
γλώσσα του περιβάλλοντός μου, το όνομα δεν φαίνεται κανονικά πλέον.

: giorgos at gothmog[00:51]/home/giorgos$ unset LC_ALL
: giorgos at gothmog[00:51]/home/giorgos$ ls -l *txt
: -rw-rw-r--  1 giorgos  giorgos  - 0 May 11 00:50 Καλημέρα.txt

Ακυρώνοντας την τιμή του LC_ALL όλα γυρίζουν στην παλιά, καλή, Ελληνική
μορφή τους.  Αυτό γίνεται γιατί όπως βλέπεις παρακάτω έχω ορίσει σωστά
το LANG και τα LC_CTYPE, LC_COLLATE για απεικόνιση ελληνικών.

: giorgos at gothmog[00:51]/home/giorgos$ env | grep LC_
: LC_COLLATE=el_GR.ISO8859-7
: LC_CTYPE=el_GR.ISO8859-7
: giorgos at gothmog[00:51]/home/giorgos$ env | grep LANG
: LANG=C
: giorgos at gothmog[00:51]/home/giorgos$ rm Καλημέρα.txt
: giorgos at gothmog[00:51]/home/giorgos$

Αν ακόμα και με τα κατάλληλα LC_CTYPE, LC_COLLATE στο περιβάλλον του
shell σου δεν μπορείς να γράψεις ή να διαβάσεις ελληνικά στο prompt του
bash shell σου, τότε φταίει το bash.  Θα χρειαστεί να βάλεις και στο
αρχείο ~/.inputrc σου τα εξής:

: giorgos at gothmog[00:59]/home/giorgos$ grep -- -meta .inputrc
: set convert-meta Off
: set input-meta On
: set output-meta On
: giorgos at gothmog[00:59]/home/giorgos$

- Γιώργος