Η κυβέρνηση θα δαπανήσει εκ. ευρώ για ιδιόκτητο λογισμικό

George Notaras gnot at g-loaded.eu
Tue Oct 30 07:53:38 EET 2012

On 29/10/2012 9:54 μμ, Stefanos Kouzof wrote:

> "Αξιοποιούμε ό,τι έχουμε διαθέσιμο."
> To Υπουργείο Οικονομικών διαθέτει ένα αξιόπιστο SAP ERP

Καταρχήν να πω ότι μου προξενεί εντύπωση που χρησιμοποιούν ελληνικό
software. Πάντως δεν το γνωρίζω και δεν μπορώ να αποφανθώ για την
ποιότητά του.

Αλλά νομίζω ότι αξίζει να συζητήσουμε μερικά πράγματα σχετικά. Το ότι
πρόκειται για ελληνική εταιρία το θεωρώ αν μη τι άλλο ευχάριστο. Από
εκεί και πέρα μπορεί να είναι η πιο διαπλεκόμενη ή άσχετη εταιρία. Δεν
είμαι σε θέση να το γνωρίζω.

Αυτό που εγώ θα ήθελα να ρωτήσω είναι το εξής: πες μου *μία* ελληνική
εταιρία η οποία κατασκευάζει λογισμικό ERP και το διαθέτει με Ελεύθερη
άδεια, ώστε να δικαιολογείται όλη αυτή η αντίδραση. Ειλικρινά, δεν
υπάρχει ούτε μισή.

Το μόνο που υπάρχει είναι εταιρίες και ιδιώτες που προσφέρουν συμβόλαια
υποστήριξης και customization υπαρχόντων FLOSS ERP.

Οπότε τι ακριβώς λέμε εδώ πέρα; Να αναλάβουν δημόσιο έργο εκατομμυρίων
μερικές ελληνικές εταιρίες, οι οποίες στην ουσία χρησιμοποιούν ξένο
λογισμικό; Δηλαδή που κάνουν κάτι, το οποίο μπορεί να κάνει πρακτικά ο
οποιοσδήποτε, γεγονός που μπορεί να οδηγήσει μέσω διαπλοκής στο να πάρει
τα λεφτά πρακτικά ο οποιοσδήποτε; Και γιατί να μην γίνει η συμφωνία με
την εταιρία που το κατασκευάζει;

Το λογισμικό δεν μπορεί να το ξέρει κανένας καλύτερα από εκείνον που το
κατασκευάζει ενεργά και γνωρίζει κάθε λεπτομέρεια.

Επιπλέον, η χρηματοδότηση που θα λάβει η κατασκευάστρια εταιρία θα
εξασφαλίσει ένα υψηλό επίπεδο ανάπτυξης του λογισμικού και άρα μικρότερο
ρίσκο μακροπρόθεσμα.

Αλλά εδώ δεν βλέπω να μιλάμε για κάτι τέτοιο. Δεν αναφέρομαι
συγκεκριμένα σε αυτή τη συζήτηση, αλλά κατά καιρούς οι προτάσεις που
ακούγονται είναι λίγο γενικές και μπερδεμένες.

Βεβαίως θα πρέπει να υπάρχει αξιοποίηση με κάποιο τρόπο των διαφόρων
εταιριών που δραστηριοποιούνται γύρω από το συγκεκριμένο λογισμικό. αλλά
η ανάληψη του έργου από εταιρίες support και ο αποκλεισμός του ενεργού
κατασκευαστή, κατά την ταπεινή μου άποψη, εμπεριέχει ρίσκο και αρχίζει
και ξεπερνά τα όρια της λογικής.

Δηλαδή φαντάσου το σενάριο να κατασκευάσεις εσύ ένα λογισμικό ΕΛΛΑΚ και
να αναλάβει ένα δημόσιο έργο εκατομμυρίων μια άλλη ελληνική εταιρία που
απλά προσφέρει συμβόλαια υποστήριξης και customization για το λογισμικό
αυτό. (Αν δεν αυτοπυρποληθείς, μάλλον θα του φυτέψεις ένα backdoor. Δικό
σου είναι, ό,τι θέλεις κάνεις.).

Με βάση τα παραπάνω, θεωρώ πως η χρήση του SAP ERP μπορεί να
δικαιολογηθεί _ως_ένα_βαθμό_, λόγω του ότι πρόκειται για ελληνική
εταιρία, κατασκευάστρια εταιρία κι επίσης έχει ήδη δοκιμαστεί. Από εκεί
και πέρα, το λογισμικό μπορεί να είναι μια βλακεία και μισή. Δεν έχω την
παραμικρή ιδέα.

> "Από γενικόλογες γνώμες χορτάσαμε,

Για όλα τα άλλα εντάξει, αλλά συγκεκριμένα σε αυτό, να μου επιτρέψεις να
πω πως έχει Α-Π-Ο-Λ-Υ-Τ-Ο δίκιο. Ας γίνει *αναλυτική* και *σοβαρή*
προσφορά ή ας ζητήσει ο ίδιος από ομάδα ειδικών να κάνουν μια μελέτη για
το θέμα. Τα υπόλοιπα δεν είναι τίποτα άλλο από γενικόλογες γνώμες όπως είπε.

Κατά τα άλλα, πιο ξεκάθαρος δεν θα μπορούσε να είναι:

    Θα μπορούσε κάποιος να παρατηρήσει ότι αυτά τα έργα
    έχουν μακρούς χρόνους υλοποίησης, ενώ τα προβλήματα
    που αντιμετωπίζουμε απαιτούν ΑΜΕΣΕΣ λύσεις.
    [...]
    Ανακεφαλαιώνοντας: Προσεγγίζουμε το ζήτημα της διοικητικής
    μεταρρύθμισης, με τρόπο πρακτικό. ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΕΙ ΧΡΟΝΟΣ ή
    περιθώριο για κάτι διαφορετικό.

ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΕΙ ΧΡΟΝΟΣ λέμε!!! Ο άνθρωπος βιάζεται ρε! Δεν έχει χρόνο τώρα
για μελέτες και για τέτοια. Με αυτά που έχει θα προχωρήσει. Δεν τον
ενδιαφέρει να το φτιάξει καλά. Το ενδιαφέρει να το κάνει τώρα για να
προλάβει. Τι να προλάβει; Μα, να ολοκληρώσει τη μεταρρύθμιση. Και μην
τον καθυστερείς! Λίγη κατανόηση πια!

Ε, δεν φταίω εγώ ή εσύ που κάνουμε δεύτερες σκέψεις για διαπλοκή.

Για πλάκα θα μπορούσε να γλιτώσει για την ώρα 19 από τα 20 εκατομμύρια
για την uber-duper-gg-cloud-database, χρησιμοποιώντας για 1-2 χρόνια
σοβαρές cloud database services (αποθηκεύοντας κρυπτογραφημένα τα data -
μην τρελαθούμε).

> Εγώ δεν έχω καμία εμπιστοσύνη ότι θα μας ακούσουν. Αντίθετα, είναι μια
> καλή εποχή για να καταθέσουμε δημόσια μια πρόταση πιο φτηνή και
> αποτελεσματική, έτσι ώστε να αναγκαστούν να τη δεχτούν.
> Ενδεικτικά, κάθε Δημόσιος φορέας μπορεί να λειτουργήσει με:
> 1. Ένα σύστημα workflow για εγκρίσεις και υπογραφές κλπ
> 2. Ένα wiki για οδηγίες και διαδικασίες
> 3. Ένα file & web server
> 4. Ένα εμπορολογιστικό πακέτο για τιμολόγια και αποθήκη (κλειστό, ~10
> χιλ ευρώ όλο μαζί)
> 5. Ανοικτά πρότυπα για ανταλλαγή δεδομένων

Η έκδοση μιας αντιπρότασης στη δημοσιότητα είναι μια καλή κίνηση.

> Φυσικά και δεν χρειάζεται κάτι τόσο τεράστιο όσο ένα και μοναδικό ERP
> για όλους τους δημόσιους φορείς. Επίσης, κάθε φορέας μπορεί να κάνει
> μόνος του διαγωνισμό για το τι θα βάλει, αφού με το (5) όλα μιλάνε με
> όλα, και δεν χρειάζεται μεγάλη εταιρεία αφού το κόστος θα είναι μικρό.

Δεν έχεις άδικο, αλλά νομίζω πως θα ήταν καλύτερα το σύστημα να είναι
ενιαίο και όλοι οι πολίτες να απολαμβάνουν τις ίδιες ακριβώς υπηρεσίες.
Γνώμη μου, πάντα.

Φιλικά
--
Γιώργος