Re: ext4 και χαμένος χώρος

Fanourgakis Manolis mfanou at gmail.com
Wed May 9 02:21:44 EEST 2012

2012/5/8 Theodore Lytras <thlytras at gmail.com>:
> /media/data: (/dev/sda7)
> 46.851 αρχεία, 4.669 φάκελλοι
> 76,1 GB μέγεθος
> 485 GB ελεύθερα από 600,2 GB

Όπως λες, αντί των 115 GB που περίμενες, έχεις 76. Δηλαδή λείπουν 39 GB.

5% του δίσκου, δηλαδή 30 GB, είναι τα δεσμευμένα blocks.

Μένουν 9 GB.

Xάνεις κατά μέσο όρο μισό μπλοκ, το τελευταίο, από κάθε αρχείο,
υποθέτοντας ότι το μέγεθος των αρχείων ακολουθεί ομοιόμορφη κατανομή.
Οπότε, αν το μέγεθος του μπλοκ είναι 4 KB, έχουμε 45000 x 2 KB = 90 MB
χαμένα από κει.

Το journal size είναι εξ ορισμού 128 MB, εκτός αν έχεις κάνει κάτι διαφορετικό.

Πόσο χώρο άραγε να πιάνουν οι ~5000 φάκελοι; Αντιστοιχούν στον καθένα
κάπου 10 αρχεία. Δε νομίζω να πιάνουν πάνω από 1-2 μπλοκ κάτα μέσο όρο
(και μάλλον προς το 1 μπλοκ θα είναι). Άρα το πολύ 5000 x 2 x 4 KB =
40 MB.

Εχμ, τι γίναν τα 9 GB λοιπόν; Κάτι μας διαφεύγει, αλλά δεν ομολογώ ότι
δεν ξέρω τι... q-:

> /media/data_aux: (/dev/sda6)
> 33.110 αρχεία, 2.242 φάκελλοι
> 7,7 GB μέγεθος
> 26,6 GB ελεύθερα από 36,9 GB

Εδώ σου λείπουν 2.6 GB.

1.85 GB είναι τα δεσμευμένα 5%, άρα μένουν 450 MB, τα οποία νομίζω ότι
ο χαμένος χώρος από τα τελευταία μισά μπλοκ, τους φακέλους και από το
journal τα δικαιολογούν πιο εύκολα. 100-200 MB πάνω ή κάτω προσωπικά
δεν τα θεωρώ σημαντικά.

> Μπορώ να κάνω κάτι για να μειώσω τη σπατάλη αυτή?
> [...] να μειώσω αυτό το reserved 5%, ακόμη και στο μηδέν,

5% (=30 GB!!! στο μεγάλο partition) είναι σίγουρα _πάρα_ πολύ. Εφόσον
δεν είναι root partition, τα reserved blocks εξυπηρετούν κυρίως στο να
υπάρχει λίγη "άνεση", ώστε να μη γίνεται fragmented το filesystem.
Νομίζω ότι και το 1% μια χαρά θα είναι, εκτός αν το έχεις τιγκαρισμένο
και γράφεις και σβήνεις συνέχεια.

Μια άλλη ιδέα είναι να μειώσεις τον αριθμό των inodes. Δε χρειάζεσαι
τα εκατομμύρια των inodes που εξ ορισμού έχουν δημιουργηθεί στα
filesystems σου. Τσέκαρε και με `df -i`. Ειδικά στο 600 GB, τα αρχεία
σου είναι σχετικά 'μεγάλα' και σχετικά 'λίγα'. Έχεις συνολικά
40.000.000 inodes ενώ χρησιμοποιείς κάπου 50.000 (-; Κάθε inode πιάνει
256 bytes, άρα θα γλυτώσεις σχεδόν 1 GB. Χρειάζεται όμως -αν δεν κάνω
λάθος- να ξαναφορμάρεις το partition και να χρησιμοποιήσεις τις
επιλογές της mkfs. Δεν ξέρω αν αξίζει τον κόπο για 1 GB μόνο.