Σχετικά με το life-cycle του λειτουργικού συστήματος ενός server

rouvas at mm.di.uoa.gr rouvas at mm.di.uoa.gr
Sun Apr 17 03:39:11 EEST 2011

George Notaras wrote:
> [...]
τρέχουν αμετάβλητες για 25 χρόνια; Δεν θα χρειαστούν ποτέ αναβάθμιση;
Αν τις έχεις γράψει εσύ, ούτως ή αλλιώς θα παιδεύσαι. Αν τις έχει
γράψει
> Δε μιλάω για κάτι το πολύ εξελιγμένο ή εξειδικευμένο, αλλά για πολύ
απλά: email & apache για κανένα blog, bug tracker ή κάποια άλλη πολύ
απλή web application. Δε νομίζω ότι θα έχουν πρόβλημα να δουλεψουν μετά
από 20-25 χρόνια (αν υπάρχει ακόμα το ιντερνετ φυσικά όπως το ξέρουμε).
Με άλλα λόγια δε νομίζω οι αλλαγές στην Πληροφορική να είναι τόσο
τεράστιες τα επόμενα 25 χρόνια σε σχέση με τις αλλαγές από το 80 μέχρι
σήμερα.

email,apache,blog, bug tracker και τα θεωρείς απλά όλα αυτά; Για κάτσε
μέτρα πόσο λογισμικό χρειάζονται όλα αυτά να λειτουργήσουν. Web servers,
database server, MTAs, σκριπτόγλωσσες... ένα από αυτά να ξυπνήσει ανάποδα,
χαιρέτα την την "απλή" σου εγκατάσταση.

Λες τα επόμενα χρόνια να μην γίνουν αλλαγές; Δηλαδή είσαι σίγουρος ότι όλα
τα μαραφέτια που θα στήσεις σήμερα, δεν θα έχουν πρόβλημα με το IPv6 (για
παράδειγμα) σε δύο χρόνια, έτσι;

> Πάντως για τις εφαρμογές, μιας και αναφέρθηκες, πιστεύω ότι όταν κάποιος
ξεκινάει με το σκεπτικό να χρησιμοποιήσει κάτι για μεγάλο χρονικό
διάστημα με όσο το δυνατόν μικρότερες αλλαγές, τότε είναι αναπόφευκτο να
αναγκαστεί να γράψει και κάποιο software. Και νομίζω ότι με web
> frameworks τύπου django, ruby-on-rails κτλ έχει τη δυνατότητα να το
κάνει, είτε πρόκειται για κάποιο software διαχείρισης των mailbox του
είτε για κάποια απλή blog engine.

Όχι δεν είναι αναγκαίο να γράψεις λογισμικό. Για την ακρίβεια, όσο
περισσότερο λογισμικό χρησιμοποιείς, τόσο πιο ευαίσθητο γίνεται το κάτι
που πας να κάνεις. Απόδειξη: Αν από την αρχή τα έγραφα όλα σε vi, τώρα δεν
θα παιδευόμουν να βγάλω κάτι από ένα ρημαδο-drupal 7ετίας. Ξέρεις πόσο
απλό ήταν τότε; Τι να το κάνω που τρέχει σε virtual machine; Από τότε
μέχρι τώρα, έχω δοκιμάσει ένα σκασμό πράγματα. Πόσα virtual machines να
στήσω;

Μιας και σε άλλα μέιλς σου αφήνεις να εννοηθεί ότι προορίζεται για
προσωπική χρήση, να σου δώσω μια συμβουλή. Σε 5 χρόνια θα έχεις τον 1/4
του ελεύθερου χρόνου που έχεις τώρα και θα έχεις απείρως σοβαρότερες
υποχρεώσεις για να ασχολείσαι με την αναβάθμιση κάποιου πράγματος που το
χρησιμοποιείς μόνο εσύ.

Τα frameworks είναι για να αλλάζουν. Αν δεν είναι δουλειά σου, αργά ή
γρήγορα θα σιχτιρίσεις. Αν είναι δουλειά σου, θα τ'αλλάξεις ούτως ή
αλλιώς, οπότε μην το σκέφτεσαι.

> Το θέμα όμως μερικές φορές είναι ότι αν αναγκαστεί κανείς να αναβαθμίσει
για παράδειγμα το framework, τότε θα πρέπει να κάνει έναν γενικό έλεγχο
στα web apps. Backwards compatibility υπάρχει, αλλά αν έχουν περάσει 3+
χρόνια τότε δεν είμαι και πολύ βέβαιος ότι κάποιος μπορεί να βασιστεί.
Κι αν τελικά υπάρχει πρόβλημα συμβατότητας μεταξύ του framework και των
apps, τότε είναι απρόβλεπτο το πόσος χρόνος θα χρειαστεί για να
> διορθωθούν. Μπορεί να χρειαστούν πέντε λεπτά, αλλά μπορεί και 10 μέρες.

Python δεν ξέρω, αλλά τα μόνα πράγματα που έχω δει τα τελευταία 20 χρόνια
να έχουν συμβατότητα (και αυτή binary) σε παλαιότερες εκδόσεις, υπό την
έννοια ότι νεώτερες εκδόσεις δεν είχαν προβλήματα (σημαντικά) να
χρησιμοποιήσουν πράγματα παλαιότερων εκδόσεων, είναι το MS-DOS, το NTFS,
το ext3 και η Java (υπό προϋποθέσεις). Ακόμα και σ'αυτές τι περιπτώσεις,
εάν δούλευαν, προσευχόσουν στον Γιαραμπή σου και τα πήγαινες κάπου πιο
φρέσκα.

> Κάπου αλλού ο Ρικούδης έγραψε για επικαιροποίηση κάθε 5 χρόνια. Εγώ
νομίζω ότι για κάποιον που θέλει να παρακολουθεί τις εξελίξεις αυτό
είναι απαραίτητο κάθε 3 ή 4 χρόνια maximum. Δεν λέω ότι εγώ έχω δίκιο,
απλά κάπως έτσι μου φαίνεται σύμφωνα με αυτά που έχω δει.

5 χρόνια, 3 χρόνια, 8 τέρμινα... αν είναι προσωπικό σου project, περίπου
την τρίτη φορά που θα χρειαστεί να το ξαναστήσεις (ή αναβαθμίσεις), θα το
μουτζώσεις και θα το γυρίσεις στο vi και θα ησυχάσεις.

Αν είναι η δουλειά σου, τότε είσαι τυχερός που θα έχεις παιχνίδι να παίζεις.

-Στάθης