παράξενο πρόβλημα με 2 switches και 3 PCs

Nick Demou ndemou at gmail.com
Tue Mar 2 23:59:03 EET 2010

Σπατάλησα πάνω από 4εις ώρες για να αντιμετωπίσω αυτό το πρόβλημα σε
ένα θεωρητικά απλοϊκό small-business δίκτυο και παρόλο που το ξεπέρασα
ακόμα δεν έχω καταλάβει την βαθύτερη αιτία. Όποιος μπορεί να ρίξει
λίγο φως ευπρόσδεκτος:

Μετά λοιπόν από 2 1/2 ώρες και με καμιά 30αριά patch cords να χάσκουν
ασύνδετα σαν την λερναία ύδρα έχω καταλήξει σε αυτή την
συνδεσμολογία[1]:
    ___      ___
   [===]    [===]
   [   ]    [   ]
   [PC2]    [PCf]
   [___]    [___]
     |       |
     |       |
  ___|_______|____________
 [ o o o o o o... SWITCH2 ]
  -|----------------------

  _|______________________
 [ o o o o o o... SWITCH1 ]
  -----|------------------

       |__
      [===]
      [   ]
      [PC1]
      [___]

Εγώ λοιπόν είμαι στο PC1 και κάνω ping προς το PC2 και όλα πάνε καλά
αρκεί να ΜΗΝ έχω συνδεδεμένο το PCf. Αν το συνδέσω τότε 30-40
δευτερόλεπτα μετά το ping σταματά (πέρνω απανωτά request timeouts).
Pings από το PC1 προς PCs συνδεμένα στο ίδιο switch (SWITCH1) δεν
εμφάνισαν ΠΟΤΕ το ΠΑΡΑΜΙΚΡΟ πρόβλημα. Το ping προς το PC2 ξαναξεκινά
(ακαριαία) μόνο αν αποσυνδέσω το PCf. Αν κάνω power-cycle τα 2
switches ενώ το PCf είναι συνδεμένο όλα παίζουν για 30-40 sec και μετά
ξανά πρόβλημα. Τα παραπάνω tests τα επανέλαβα πολλές φορές με υπομονή
και επιμονή.

Το πρόβλημα εξαφανίζεται[3] αν παρεμβάλλω ένα ακόμα 8άρι switch μεταξύ
PCf και SWITCH2 δηλαδή:
    ___      ___
   [===]    [===]
   [   ]    [   ]
   [PC2]    [PCf]
   [___]    [___]
     |       |
     |       |
     |    ___|_____
     |   [ o o...  ] SWITCH-f
     |    -|-------
  ___|_____|______________
 [ o o o o o o... SWITCH2 ]
  -|----------------------

  _|______________________
 [ o o o o o o... SWITCH1 ]
  -----|------------------

       |__
      [===]
      [   ]
      [PC1]
      [___]

Το τραγικό είναι ότι πριν πάω εγώ εκεί η κατάσταση ήταν ως εξής:
παίζανε πολλές μέρες μια χαρά. Μετά το δίκτυο τα 'παιζε και βγάζανε -
βάζανε συσκευές σχεδον στην τύχη και κάνανε power cycling switches,
ADSL routers και PCs επίσης σχεδόν στην τύχη και το πρόβλημα έφευγε
και συνεχίζανε κανονικά για μερικές κάμποσες μέρες. Μέχρι που
σιχτιρίσανε  :)

Αυτή είναι η περιγραφή του συμβάντος και τώρα μερικές ερωτήσεις ενός
μικρού παιδιού που googlare χωρίς αποτέλεσμα:

 - Έχει κανείς την παραμικρή ίδεα του τι μπορεί να εξηγεί αυτή την
συμπεριφορά? Στην αρχή σκέφτηκα πως ίσως το PCf να εκπέμπει πακέτα σαν
παλαβό. Όμως αν αυτό ίσχυε, δεν θα έπρεπε στην συνδεσμολογία 2 να
προκαλεί προβλήματα τουλάχιστον στις συσκευές που είναι πάνω στο
SWITCH-f? Τέτοια προβλήματα δεν είδα ποτε (π.χ. έκανα επί πολλά λεπτά
ping από μια συσκευή συνδεμένη στο SWITCH-f προς το PC1 και PC2 χωρίς
κανένα πρόβλημα). Επίσης αν το PC-f εκπέμπει πακέτα σαν παλαβό γιατί
σταματάνε στο SWITCH2 και δεν περνάνε και προς το SWITCH1 για να
προκαλέσουν κι εκεί προβλήματα?

 - Τα τυπικά φθηνά unmanaged switches λειτουργούν σε επίπεδο MAC
address και μαθαίνουν ποιες ethernet κάρτες "κρέμονται" σε κάθε πόρτα
τους. Σωστά? Αν πάρουν πακέτο για MAC address που δεν γνωρίζουν το
κάνουν φαντάζομαι broadcast σε όλες τις πόρτες και αν λάβουν απάντηση
μαθαίνουν και αυτή την MAC Address - είναι έτσι? Αν από μια πόρτα
έρχονται απαντήσεις από δυο, τρεις, δέκα ή πενήντα MAC Addresses
υπάρχει πρόβλημα?

 - Απο φόβο μηπως με τόσα switch κάνω κάτι στραβό: έχει κανείς ιδέα
πόσα switch πάνω σε switch πάνω σε switch μπορώ να βάλω χωρίς
πρόβλημα? Υποθέτω ότι δύο και τρία και τέσσερα δεν πρέπει να είναι
πρόβλημα τουλάχιστον όταν η βασική χρήση είναι η πρόσβαση στο internet
(με μοναδικό ψυχανέμισμα ότι κάτι μπορεί να στραβώσει αν δημιουργήσω
βρόγχους στις συνδέσεις).

Για την ιστορία:
Το PCf είναι ένα USB-to-LAN adapter[2] συνδεμένο πάνω σε έναν _ΣΒΗΣΤΟ_ φορητό.
Τα 2 switches 1,2 είναι 24άρια ταπεινά unmanaged switches πρόσφατης
παραγωγής (dlink). Το SWITCH-f είναι ένα 8πορτο κατασκευής ταιβάν
τρίτη ζούγκλα αριστερά που έτυχε να βρω δίπλα μου.

[1] Σημείωση: στην πραγματικότητα υπήρχαν άλλες δυο LAN συσκευές στο
SWITCH2 και άλλες 3εις στο SWITCH1 αλλά μετά από επίμονες δοκιμές μόνο
το PCf σχετίζεται με το πρόβλημα.

[2] για την ακρίβεια είναι ένα Toshiba USB Docking Station:
 http://laptops.toshiba.com/accessory/PA3575U-1PRP

[3] ή τουλάχιστον δεν εμφανίζεται μετά από προσεκτική παρατήρηση επί 10 λεπτά

--
"The software is licensed, not sold" -- MICROSOFT LICENSE TERMS