Aporia GPL3

Giorgos Keramidas keramida at ceid.upatras.gr
Thu Jan 21 13:47:00 EET 2010

On Thu, 21 Jan 2010 13:08:26 +0200, Nick Demou <ndemou at gmail.com> wrote:

> Το να αποκαλεί κανείς την GPL viral είναι πολύ "πιασάδικο", εντελώς
> λάθος και εξυπηρετεί μόνο αυτούς που είναι εχθρικοί προς τις copyleft
> (non-permissive) licenses.
>
> O ιός (virus) είναι κάτι επικίνδυνο / κακό που επιτίθεται ύπουλα σε
> έναν οργανισμό για να τον "κολλήσει". Το αν η GPL είναι κακή ή
> επικίνδυνη είναι θέμα οτικής γωνίας αλλά το σίγουρο είναι πως δεν
> επιτίθεται (και μάλιστα ύπουλα) σε κανέναν. Για να "κολλήσει" ο
> κώδικάς σας GPL πρέπει να το επιδιώξετε εσείς οι ίδιοι. Αν δεν σας
> αρέσει η GPL μην προσπαθείτε να εκμεταλλευτείτε (ως προγραμματιστές)
> [...]

Ο ιός δεν είναι απαραίτητα μόνο κάτι που «επιτίθεται» αλλά μπορεί να
είναι και κάτι που απλά «άρπαξες εσύ στην πορεία» επειδή π.χ. «δεν
ήσουνα αρκετά προσεκτικός».  Η δεύτερη σημασία περιγράφει ακριβώς πως
μπορεί να την πατήσει κάποιος που δεν είναι eternally vigilant σε σχέση
με το ακριβές μοντέλο licensing του κώδικα που γίνεται commit ΚΑΘΕ
στιγμή σε ένα repository, και βρέθηκε εκ των υστέρων να έχει κάνει link
με GPL'ed κώδικα τον οποίο έκανε commit κάποιος άλλος.

Στη συγκεκριμένη περίπτωση η GPL είναι ο «ιός» τον οποίο άρπαξες κατά
λάθος επειδή δεν είχες προσέξει αρκετά τη στιγμή που έπρεπε.  Όπως
ακριβώς αν δεν προσέχεις *πάντα*, κάποια στιγμή είναι μαθηματικά βέβαιο
ότι θα κολλήσεις γρίπη.

Η λύση είναι ακριβώς αυτό που είπες κι εσύ: Αν δεν σας αρέσει η GPL μην
προσπαθείτε να εκμεταλλευτείτε (ως προγραμματιστές) GPL κώδικα.  Αλλά
αυτό το θέμα είναι διαφορετικό με το αν είναι δικιολογημένη η χρήση του
όρου «viral» για μια άδεια.  Κι εγώ χρησιμοποιώ GPL κώδικα.  Αυτό το
email έχει γραφτεί π.χ. με το GNU Emacs, ένα πρόγραμμα που μπορεί να
χαρακτηριστεί ως μία από τις ναυαρχίδες της FSF στην προώθηση του GPL
software.  Αυτό δε σημαίνει όμως ότι είμαι πάντα δεκτικός στη χρήση
κώδικα με άδεια GPL (π.χ. σε ορισμένα εταιρικά περιβάλλοντα γκρινιάζω
τόσο πολύ που γίνομαι *ενοχλητικότατος* σε θέματα licensing).  Το ότι
γκρινιάζω όμως δε σημαίνει ούτε ότι είμαι αντίθετος με την GPL.

Απλά ότι θέλω να είναι καλά διαχωρισμένα τα όρια μεταξύ GPL και μη-GPL
κώδικα, να είναι *πολύ* σαφείς οι κανόνες που περιγράφουν πότε είναι
επιτρεπτή ή όχι η χρήση GPL κώδικα, και γενικά να είναι ενημερωμένος ο
κόσμος που προγραμματίζει για θέματα licensing.  Είναι ηλίθιο και
τελείως σπαστικό να πρέπει να ασχολούμαστε με *νομικά* θέματα αντί για
τον προγραμματισμό που μας αρέσει καλύτερα, αλλά δυστυχώς δε μπορούμε να
αγνοούμε _τίποτα_ από όλα αυτά που έχουν σχέση με το licensing.