pure data kai c sound

Αλέξανδρος Διαμαντίδης adia at hellug.gr
Mon Feb 1 22:34:38 EET 2010

* Vangelis Katsikaros [2010-01-31 17:06]:
> Θέλω να κοιτάξω λίγο θέματα ήχου (επεξεργασία ήχου, visualisation ήχου
> κτλ), από τότε που είδα ένα event ηλεκτρονικής μουσικής που
> χρησιμοποιούσαν max/msp. Για linux βρήκα 2 παρόμοια περιβάλλοντα το
> pure data και το c sound.

Γεια! Δυστυχώς δεν μπορώ να βοηθήσω, καθώς ενώ ενδιαφέρομαι κι εγώ σε
ένα βαθμό για το θέμα, δεν έχω κάνει τίποτα ουσιαστικό... Θα πρότεινα αν
έχεις όρεξη να συζητήσεις με ανθρώπους που δουλεύουν πραγματικά τη
μουσική κάτω από Linux, να γραφτείς στη λίστα linux-audio-users (LAU):

http://lad.linuxaudio.org/subscribe/lau.html

Έχει πολύ ενδιαφέρουσες συζητήσεις. Ο κόσμος που είναι εκεί
ασχολείται με όλα τα είδη μουσικής, συχνά στέλνει κομμάτια που έχει
ηχογραφήσει, και γενικά δίνονται απαντήσεις στα περισσότερα ερωτήματα
που μπορεί να έχει κάποιος που προσπαθεί να φτιάξει μουσική
χρησιμοποιώντας προγράμματα στο Linux. Ένα πρακτικό αρχείο της λίστας
μέσω web υπάρχει στο Gmane:

http://dir.gmane.org/gmane.linux.audio.users

Εκτός από το Pd και το Csound υπάρχουν και άλλα περιβάλλοντα επεξεργασίας
ήχου:

http://en.wikipedia.org/wiki/Comparison_of_audio_synthesis_environments

Το Csound αν έχω καταλάβει κι εγώ καλά δεν κάνει για real-time coding,
δεν έχει όμως πρόβλημα με τη real-time επεξεργασία ήχου. Δηλαδή πρέπει
να ετοιμάσεις εκ των προτέρων το μουσικό σου «εξοπλισμό» (δηλ.
κώδικα Csound) που μπορεί να ελέγχεται με διάφορους τρόπους -
πληκτρολόγια, κουμπιά, ποντίκια κλπ. Αντίθετα, σε περιβάλλοντα που
υποστηρίζουν live coding, όπως το Pd ή το SuperCollider, μπορείς να
γράφεις ή να αλλάζεις τον κώδικα επί τόπου και να ακούς αμέσως τα
αποτελέσματα. Βέβαια αν θέλεις να κάνεις κάτι ενδιαφέρον με live coding
σε ζωντανή παράσταση, χρειάζεται μια προετοιμασία με κομμάτια
έτοιμου κώδικα, samples, κλπ.

Όπως και με τα παραδοσιακά όργανα, και στην ηλεκτρονική μουσική
χρειάζεται αρκετή δουλειά για να βγάλεις κάτι ενδιαφέρον! Πρέπει λοιπόν
να εξερευνήσεις λιγάκι τα διαθέσιμα εργαλεία, και στη συνέχεια να
αρχίσεις να παίζεις και να τα ψάχνεις σε βάθος. Στο τελευταίο έχω
κολλήσει κι εγώ ;-)

> Μπορούν να συνδυαστούν σε ένα workflow (αυτό ενδεχομένως σχετίζεται και
> με το τί ξέρει κανείς ήδη καλά)?

Υπάρχουν διάφοροι τρόποι να συνδυαστούν... Αυτό εξαρτάται και από το τι
θες να κάνεις, και από το ποια ακριβώς κομμάτια θες να συνδυάσεις.
Πολύ χρήσιμο είναι το JACK (http://jackaudio.org/) που επιτρέπει να
συνδέεις την έξοδο ενός προγράμματος με την είσοδο ενός άλλου. Ενώ με τα
περιβάλλοντα επεξεργασίας ήχου ή με τα plug-in μπορείς να κάνεις
συνδέσεις μεταξύ υποσυστημάτων του ίδιου προγράμματος, με το JACK
μπορείς να συνδέσεις μεταξύ τους και ανεξάρτητα προγράμματα. Σχεδόν όλα
τα προγράμματα που σχετίζονται με τον ήχο στο Linux υποστηρίζουν είσοδο,
έξοδο και συγχρονισμό μέσω JACK.

Φιλικά,
Αλέξανδρος