Re: Ενημέρωση: Ελληνική διάταξη πληκτρολογίου, προεπιλογή πια σε 9.04, Fedora 11

Simos Xenitellis simos.lists at googlemail.com
Mon May 11 14:26:25 EEST 2009

2009/5/11 d.a.glynos <glynos at storm.cs.unipi.gr>:

> Simo, nice work!
>
> Ypopsin, to pdf link sto blog sou xreiazetai dior8wsh.

Ευχαριστώ, το διόρθωσα.

> Diavazontas to odt prose3a oti to default font paramenei to DejaVu Sans.
> Einai idea mou h' to font auto paragei keimeno (toso se rasterized oso
> kai se tupomenh morfh) pou exei la8os apostash meta3u twn ellhnikwn
> grammatwn?

Κοιτώντας τις ιδιότητες του PDF, παρατηρώ μόλις τώρα ότι στο ίδιο το
PDF το OpenOffice.org έβαλε
τη γραμματοσειρά Liberation για την απόδοση του ελληνικού κειμένου,
και χρησιμοποιεί DejaVu μόνο για τους πολυτονικούς και αρχαίους
χαρακτήρες (που δεν έχει η Liberation).
Αυτό (το να μπει Liberation στο PDF) μάλλον συνέβει διότι στο σύστημά
μου έτυχε να προσθέσω τη Liberation
και το OpenOffice.org την προτίμησε.

Το αρχικό κείμενο το έγραψα στο Google Docs και κατά την εξαγωγή προς
.ODT, το αρχείο αναφέρει τη γραμματοσειρά Times New Roman ως
γραμματοσειρά εγγράφου. Επειδή δεν έχω τις γραμματοσειρές τις
Microsoft, το OpenOffice.org χρησιμοποιεί τους κανόνες αντικατάστασης
γραμματοσειρών και σωστά επέλεξε Liberation διότι έχει σχεδόν ίδια
χαρακτηριστικά (ίδιο πλάτος χαρακτήρων, κτλ).

Για τη DejaVu Sans, όταν κάποιος αλλάζει τη βασική γραμματοσειρά ενός
εγγράφου από Times New Roman σε DejaVu Sans, τότε θέλει κάποια ρύθμιση
για το μέγεθος των χαρακτήρων, διότι με DejaVu φαίνονται κάπως
μεγαλύτεροι αν το έγγραφο παραμείνει στο ίδιο μέγεθος γραμματοσειράς.
Ακόμα, λόγω σφάλματος στο OpenOffice.org, σε κάποιες καταστάσεις, όταν
κάποιος γράφει κείμενο με DejaVu, αντί να γίνει επιλογή της μορφής
Regular (Βοοκ), επιλέγεται αυτόματα το ExtraLight και οι χαρακτήρες
εμφανίζονται αχνοί.
Αυτό που συνιστώ είναι να δοκιμάζουν οι χρήστες ρυθμίσεις μέσω του
«Στυλίστα» του OpenOffice.org για τις ιδανικές ρυθμίσεις.
Για όσους γνωρίζουν περισσότερα και είναι σε θέση να προτείνουν
κάποιες διαφορετικές προεπιλογές στις ρυθμίσεις του OOo, πιστεύω ότι
μπορούμε να τις περάσουμε upstream
(/usr/lib/openoffice/basis3.0/share/registry/data/org/openoffice/VCL.xcu).

Για UI χρησιμοποιώ αυτή τη στιγμή Droid Sans,
http://simos.info/blog/archives/648

> Parathrw teleutaia oti to xrhsimopoioun kai diafores omades
> stis afises tous (fantazomai epeidh xrhsimopoioun foss leitourgika)
> opws kai ereunhtes se parousiaseis tous (logw impress) kai eilikrina
> to ais8htiko apotelesma "meiwnei" thn a3ia tou periexomenou pou provaloun.
> Yparxei enallaktikh?

> An exei epilegei apo to gnome ws default font, mporei
> kapws na dior8w8ei to font auto?

Η γραμματοσειρά είναι επιλογή σε επίπεδο διανομής και όχι γραφικού
περιβάλλοντος.
Το Ubuntu χρησιμοποιεί DejaVu Sans ως βασική γραμματοσειρά UI.
Η ελληνική υποστήριξη στη DejaVu Sans (μονοτονικό, πολυτονικό) έγινε
από την ομάδα DejaVu (http://dejavu-fonts.org/).

Δεν γνωρίζω το λόγο που θα μπορούσε να εμφανίζεται το κείμενο με
DejaVu προβληματικό και
είναι ένα αντικείμενο που δεν κατέχω σε μεγάλο βαθμό. Μπορεί να είναι
κάποιο ζήτημα
με OpenOffice.org ή πρόβλημα με την ίδια γραμματοσειρά σε
συγκεκριμένους χαρακτήρες
όπου το πάχος έχει καθοριστεί με λάθος τρόπο (μπορεί να το διαπιστώσει
κάποιος με fontforge)
ή ζήτημα με το hinting (έγινε από την ομάδα της DejaVu) για τους
ελληνικούς χαρακτήρες.
Είναι ένα έργο που θα ήθελε διερεύνηση.

Ευχαριστώ,
Σίμος